InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Inpaichthys kerri - Blauwe Keizertetra

Inpaichthys kerri - Blauwe Keizertetra

De Inpaichthys kerri is een vreedzame scholenvis die heel goed gehouden kan worden door beginners. Door zijn mooie kleuren is het een echte aanwinst voor het aquarium!
  • Wetenschappelijke naam: Inpaichthys kerri
  • Nederlandse naam: Blauwe Keizertetra, Koningstetra
  • Familie: Characiae (karperzalmen)
  • Herkomst: Amazone

Lengte

Tot ongeveer 4 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje is groter dan het vrouwtje, en is ook intensiever van kleur.

Huisvesting

Deze vis heeft geen groot aquarium nodig, 60 centimeter lengte is voldoende. Richt het aquarium in met een donkere bodem en drijfplanten. Veel planten zijn ook een vereiste.

Karakter

Zeer vredelievende vis, zowel naar soortgenoten als naar andere vissen toe. Het is een scholenvis, dit betekent dat je minimaal 6 Inpaichthys kerri moet houden. De vissen zwemmen voornamelijk in de middelste waterlaag.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 5-8

Voeding

Inpaichthys kerri is een alleseter: droogvoer, diepvriesvoer en levend voer eet hij graag. Ze hebben echter wel een voorkeur voor levend voer. Zorg ervoor dat het voedsel niet te groot is.

Kweek

Niet eenvoudig. Een goed kweekstel moet worden overgebracht in een kweekbak. De temperatuur moet met 2 graden verhoogd worden. Het kweekaquarium moet op een schemerige plaats staan en ingericht worden met fijnbladige planten. Als de eieren zijn afgezet moeten de ouders verwijderd worden, aangezien ze de eieren opeten. Er worden tot wel 130 eieren afgezet, die na 1 a 2 dagen uitkomen. Zodra de jongen uitzwemmen kun je beginnen met het voeren van infuus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Inpaichthys kerri - Blauwe Keizertetra"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!