InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De zwarte tetra of rouwrio

De zwarte tetra of rouwrio

De rouwrio, of ook wel zwarte tetra genoemd, behoort tot de familie van de karperzalmen (Characidae). De Latijnse naam van dit visje is Gymnocorymbus ternetzi en wat bijzonder aan dit diertje is, is dat zijn kleur verandert naarmate hij ouder wordt. Zijn zwarte tekening zal dan vervagen naar grijs.
  • Herkomst: Paraquay, Brazilië en Bolivia
  • Geslachtsherkenning: het mannetje is kleiner en slanker dan het vrouwtje. De rugvin is kleiner bij het mannetje.
  • Lengte: 6 centimeter
  • Leeftijd: ruim 12 jaar
  • Temperatuur: 21-25 graden

Huisvesting

De rouwrio is een makkelijk visje, dat weinig eisen stelt. Hij kan al goed gehouden worden in een aquarium van 60 cm(54-63 liter). Het beestje vindt open zwemruimte wel fijn en om de kleur het beste uit te laten komen is een donkere bodembedekking nodig. Ook zal hij genoeg planten waarderen, omdat hij graag onder een blad zal uitrusten.

Sociaal

De rouwrio is een scholenvis, dus hij moet in een groepje van minimaal 5 soortgenoten gehouden worden, liever nog meer. Wanneer ze alleen gehouden worden (wat ook echt niet goed is voor een scholenvis), kunnen ze agressie of andere gedragsstoornissen gaan laten zien. Met andere (ook kleinere) vissen kunnen ze prima opschieten, hoewel ze wel wat minder verdraagzaam kunnen worden als ze op leeftijd komen. Rouwrio's leven in de middelste waterlaag en zijn normale, niet te drukke zwemmers.

Watersamenstelling

Deze vis overleeft in allerlei soorten samenstellingen, maar het beste is een pH waarde tussen de 6 en 7,5, met een waterhardheid van 5-15.

Voedsel

De rouwrio is een makkelijke kostganger, want hij eet gewoon alles. Hij doet het prima op droogvoer, als niet anders voorhanden is.

Kweken

Rouwio's zijn vrijleggers (bij een temperatuur van 28 graden) en zullen, als ze de kans krijgen, hun eigen legsel opeten. Als men met ze wil kweken, is het dus noodzakelijk de ouderdieren na het leggen uit de bak te halen. De jonge visjes worden snel groot, men kan ze artemia voeren. Van dit visje betstaat ook een langvinnige versie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissen encyclopedie. ISBN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De zwarte tetra of rouwrio"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!