De Hypancistrus zebra

De Hypancistrus zebra behoort tot de familie van de harnasmeervallen. Het is een vis met een geweldige tekening om te zien. De naam zegt het al: hij heeft de kleuren van een zebra.

Hypancistrus zebra

  • Herkomst: Brazilië
  • Lengte: 15 centimeter
  • Leeftijd: 10 jaar
  • Geslachtsherkenning: moeilijk te zien. De man heeft een grotere kop dan de vrouw

Huisvesting

De hypancristus zebra kan gehouden worden in aquaria van 80 centimeter (112 liter). De vis heeft voldoende schuilmogelijkheden nodig, wat we hem kunnen bieden door kienhout en veel planten in het aquarium te plaatsen. Omdat het door de bodem wroet, is een zachte ondergrond noodzakelijk. Hij bevindt zich dan ook bijna altijd in de onderste waterlaag.

Sociaal

Deze vis is territoriaal en kan naar soortgenoten nogal eens onverdraagzaam zijn. Wanneer er meerderen in één aquarium gehouden worden, is het belangrijk dat het aquarium groot genoeg is en er voldoende mogelijkheden tot verstoppen zijn. Naar andere vissen is de hypancistrus zebra vreedzaam, maar omdat ze nogal schuw zijn, is het niet verstandig ze met ander bodembewoners samen te houden. Ze laten zich makkelijk ondersneeuwen, waardoor ze zich niet meer laten zien en tevens te weinig voedsel zullen krijgen, omdat ze zich weg zullen laten jagen. Deze vis wordt s avonds actief.

Watersamenstelling

Het water moet een temperatuur tussen 26 en 29 graden Celsius hebben. Een pH waarde van 6-7 en een hardheid tussen 4 en 12 is prima.

Voedsel

Deze vis eet alles en dan vooral de voedselresten op de bodem.

Kweken

Over de kweek van deze vissen is niet heel veel bekend, er zijn wel enkele toevalskweken gemeld. Wat we weten, is dat de vissen zich zeer langzaam vermeerderen en ook maar weinig eieren leggen. Hierdoor is er zelfs een tijd een uitvoerverbod van deze dieren in Brazilië geweest. Als er eieren zijn uitgekomen, leven de jongen de eerste 9 tot 14 dagen van de dooierzak, daarna moeten ze bijgevoerd worden met artemia.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De Hypancistrus zebra"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 17-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!