InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De hartmannzebra

De hartmannzebra

De hartmannzebra De hartmannzebra is een zebra die graag leeft in een bergachtige omgeving. De merrie's leven in kleine groepen terwijl de hengsten alleen leven. In de paringstijd zoeken ze elkaar op. Deze zebra's kunnen wel drie dagen zonder water!

Paspoort

  • Naam: Hartmannzebra
  • Latijnse naam: Equus zebra hartmannae
  • Klasse: Zoogdieren
  • Orde: Onevenhoevigen
  • Familie: Paardachtigen
  • Lengte: 210 tot 260 centimeter
  • Staartlengte: 40 tot 55 centimeter
  • Schofthoogte: 116 tot 150 centimeter
  • Gewicht: 240 tot 372 kilo

Leefomgeving

De hartmannzebra is te vinden in Zuidwest-Afrika. De soort wordt ook wel een bergzebra genoemd omdat ze in een droge en rotsrijke omgeving leven. Eens in de drie dagen gaan ze opzoek naar een waterplaats. Ze leven het liefst op ongeveer 1000 meter boven heb zeespiegelniveau. In de winter dalen ze enigszins af.

Menu

De hartmannzebra eet voornamelijk gras en kruiden maar bast van bomen, fruit, boomwortelen en blaadjes laat hij ook niet liggen. Dit zoekt hij in zijn leefomgeving. Als er niet veel voedsel te vinden is in de droge omgeving waar hij leeft, dan trekt deze zebra naar wat verder afgelegen betere weide.

Kenmerken

Zoals alle zebra's zijn ook deze zwart/wit gestreept. De strepen bepalen ook de identiteit van elke zebra. Er is geen zebra die precies dezelfde strepen heeft. De strepen bedekken het gehele lichaam van de zebra. Alleen de onderkant van de buik is vrij van strepen. De zwarte strepen van de hartmann zebra zijn smal tegenover andere soorten. De witte ruimtes zijn daarom breed.
Het gehoor van deze zebra's is uitmuntend. Ze horen de vijand van ver al aankomen waardoor ze veel tijd hebben om te vluchten.

Voortplanting

Deze zebra's leven in een kleine kudde. Meestal bestaat zo'n kudde uit 5 tot 12 zebra's. De kudde wordt geleidt door een merrie en niet door een hengst. De hengsten leven vaak alleen als ze volwassen zijn. Als het dan tijd is om te paren gaan ze opzoek naar een kudde merries. Ze vechten dan met andere hengsten om de kudde in hun bezit te krijgen. De hartmannzebra heeft een lange draagtijd. 345 tot 375 dagen draagt de moeder het jong. De moeder draagt altijd maar een jong tegelijkertijd. Als de jonge zebra geboren wordt kan hij vaak direct staan en lopen. Dit is belangrijk voor aankomend gevaar. De jonge zebra wordt dan nog ongeveer een jaar door de moeder en de kudde verzorgd. Daarna gaan de merries opzoek naar een harem en de hengsten gaan alleen het wild in.

Leefkansen

De hartmannzebra is nog niet zo ver in gevaar dat hij met uitsterven bedreigd is. Wel is hij kwetsbaar. Dit komt omdat er op deze zebra's gejaagd wordt. Maar dat is niet het enige probleem. De omgeving waar de hartmannzebra leeft wordt steeds meer ingenomen door mensen. Er is wel een tijd geweest dat de hartmannzebra met uitsterven werd bedreigd. Door fokprogramma's van dierentuinen is populatie weer flink gestegen.
© 2012 - 2019 Eefjelienie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De hartmannzebra"

Infoteur: Eefjelienie
Gepubliceerd: 09-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!