InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Enneacanthus obesus, een koudwatervis

De Enneacanthus obesus, een koudwatervis

De enneacanthus obesus behoort tot de familie van de zonnebaarzen (Centrarchidae) en kan in een aquarium, maar net zo goed in een vijver gehouden worden.
  • Herkomst: Noord-Amerika
  • Lengte: 11 centimeter
  • Geslachtsherkenning: moeilijk, tijdens de paartijd is het vrouwtje dikker omdat ze eieren draagt

Huisvesting

De Enneacanthus obesus is een koudwatervis, die kan leven in een aquarium, maar ook goed past in een vijver. Als hij in een aquarium zit, moet deze minimaal 100 centimeter zijn. Deze vis is met de inrichting snel tevreden, al stelt hij wat hout en stenen wel op prijs. Hij houdt van enige stroming en hij bevindt zich het meest in de middelste waterlaag.

Sociaal

Deze vis is een scholenvis, hij dient dus in een groep gehouden te worden. Naar ander vissen kunnen ze agressief zijn, dus pas daar mee op. Als hij toch bij andere vissen geplaatst wordt, let er dan op dat het geen kwetsbare kleine diertjes zijn. Ook zijn het echte rovers, dus te kleine medebewoners worden opgegeten.

Watersamenstelling

Omdat deze vis een koudwatervis is, mag de temperatuur niet boven de 23 graden uit komen. Is dit wel het geval, moet het water ververst worden. Ook moet de temperatuur niet onder de 10 graden komen. Een pH waarde tussen 6 en 7.5 en goed hard water is ideaal.

Voedsel

Sommige vissen nemen droogvoer aan, maar dat doen ze lang niet allemaal. Ze hebben een grote voorkeur voor levend voer als muggenlarven en watervlooien. Ook insecten zoals muggen en vliegen gaan er met smaak in. Tubifex wordt ook wel opgenomen.

Kweken

Net als bij de cichliden, gaat het kweken bij deze vissen ook vanzelf als de omstandigheden goed zijn. Als er zich een paartje gevormd heeft, zal het vrouwtje eieren gaan leggen. Daarna kan ze beter uitgevangen worden, omdat de man het nest beschermt en haar zal najagen. Als de eieren zijn uitgekomen, moet ook de man uitgevangen worden. De jongen worden grootgebracht met klein levend voer.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De Enneacanthus obesus, een koudwatervis"

Reactie

L. C. de Haan, 14-03-2012 22:11 #1
Meer dan 30 jaar geleden had ik deze visjes in mijn aquarium. Ik heb ze daarna eigenlijk nooit meer gezien. Misschien weet iemand waar ik deze visjes kan kopen? Ik zou ze graag weer gaan houden. Bij voorbaat dank.

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 10-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!