InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De diamantzalm, een vriendelijk visje

De diamantzalm, een vriendelijk visje

De Latijnse naam van de diamantzalm is Moenkhausia pittieri en hij behoort tot de karperzalmen (Characidae). Het is een vis die niet zo veel in aquaria voorkomt, omdat hij een een eenvoudig uiterlijk heeft. Slechts liefhebbers nemen vaak de tijd te wachten tot ze anderhalf jaar oud zijn, zodat ze helemaal op kleur zijn.
  • Herkomst: Venezuela
  • Lengte: 6 centimeter
  • Geslachtsherkenning: mannetje heeft intensere kleur en grotere rug- en aarsvin
  • Leeftijd: 4 jaar
  • Temperatuur: 23-26 graden

Huisvesting

De diamantzalm kan al in de kleinere aquaria gehouden worden, 80 centimeter (112 liter) is voldoende. Het is een visje dat graag en veel zwemt en bij een donkere bodembedekking komt zijn kleur het beste uit. Dit visje bevindt zich meest in de middelste waterlaag.

Sociaal

De diamantzalm is een heel vreedzaam visje, hij past probleemloos in een gezelschapsaquarium. Omdat het een scholenvis is, kan hij het beste met meerdere soortgenoten gehouden worden. Minimaal 5 vissen is nodig, het is beter er nog meer bij elkaar te houden.

Watersamenstelling

De diamantzalm stelt niet veel eisen aan het water. Een pH waarde tussen 5 en 7 en een hardheid kleiner dan 15 is ideaal.

Voedsel

Dit is een heel makkelijk visje wat betreft eten. Hij eet droog en levend voer en zal daar ook prima oud mee worden.

Kweken

Kweken met deze vissen is niet hele moeilijk, mits men aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zo moet het water in de kweekbak heel zacht zijn (hardheid 0-5) en voorzien zijn van veel beplanting. Ook moeten de ouderdieren al wat ouder zijn dan ander zalmpjes bij het kweken. Mislukte worpen komt vaak doordat de ouders te jong zijn. Als er eieren zijn gelegd, moeten de vissen zo snel mogelijk uitgevangen worden, omdat ze hun eieren op zullen eten. Na ongeveer 30 uur zullen de eitjes uitkomen. De jonge visjes moeten gevoerd worden met artemia. Als ze een grootte bereikt hebben van 2 centimeter, zullen ze even stoppen met groeien. Na een pauze van drie tot vier weken groeien ze dan weer verder. Plantaardig voedsel en regelmatig verversen van het water zal goed ontwikkelde vissen geven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissen encyclopedie, ISBN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De diamantzalm, een vriendelijk visje"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!