Moenkhausia pittieri - Diamantzalm

Moenkhausia pittieri - Diamantzalm De diamantzalm is een schitterende, langvinnige vis. De soort is makkelijk te houden, echter om een hoge leeftijd te bereiken zul jeu deze vis wel tegemoet moeten komen wat betreft de waterwaardes. In de winkel zul je deze vis snel voorbij lopen, omdat ze daar niet zo mooi uitkomen, ze zijn vaak flets van kleur. Echter in een op de juiste manier ingericht aquarium zul je al snel blij zijn dat je deze vis hebt aangeschaft!
  • Wetenschappelijke naam: Moenkhausia pittieri
  • Nederlandse naam: Diamantzalm
  • Familie: Characidae (karperzalmen)
  • Herkomst: Venezuela

Lengte

Tot 6cm.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes hebben een sterk verlengde rugvin. Ook zijn ze wat meer intens gekleurd en zijn ze iets groter dan de vrouwtjes.

Aquarium voor Diamantzalmen

Diamantzalmpjes horen thuis in een aquarium van minimaal 60 cm lang. Als je ze echter in een groter aquarium houdt zul je zien dat ze het hierin meer naar hun zin hebben. Het aquarium moet ingericht worden met een donkere bodem, veel planten en wat drijfplanten. Zorg voor veel vrije zwemruimte in de middelste waterlaag.

Karakter

Diamantzalmen zijn zeer vreedzaam van aard. Het is een scholenvis die het best tot zijn recht komt in een flinke school van zon 15 stuks. Houd ze niet met barbeeltjes, die zullen in de vinnen gaan happen.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28°C
  • PH: 6,5-7
  • GH: 3-6

Het water mag niet te hard zijn, anders zal deze mooie vis niet oud worden.

Voeding

Vooral levend voedsel, maar droogvoer wordt ook gegeten. Ook wat steviger voer lusten ze: meelwormen bijvoorbeeld. Maar geef dit niet te vaak, want deze zijn heel vet.

Diamantzalmen kweken

Moenkhausia pittieri kweken is vrij eenvoudig. Zorg voor zacht en wat zuur water, in de kweekbak moet ook wat Javamos of andere fijnbladige planten aangebracht worden, hier worden de eieren in afgezet. Zorg dat het vrij donker is in de kweekbak. Na het afzetten van de eieren moeten de ouders verwijderd worden. De eieren komen na 3 dagen uit, na 5 dagen zwemmen de jongen vrij. Voer de jongen met artemia-naupliën. Er worden tot wel 500 eieren afgezet, zorg dus dat je van te voren weet waar je de kleine visjes kwijt kunt!

De diamantzalm komt oorspronkelijk uit Venezuela, echter het milieu is daar zodanig aangetast dat de vis daar is uitgestorven. Heb je deze vis dus in jouw aquarium, probeer hem dan na te kweken, dit is noodzakelijk voor het voortbestaan van deze vis!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Moenkhausia pittieri - Diamantzalm"

Reactie

Maurice, 28-04-2011 01:19 #1
Wel grappig dat voor de kweek javamos nodig is, een plantje uit Azië… de vis komt uit Zuid-Amerika volgens mij, dus die hebben ze daar toch ook niet? ;) Reactie infoteur, 29-04-2011
Ik heb de tekst wat aangepast, Javamos is heel geschikt maar andere fijnbladige planten zijn ook prima! Bedankt!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 16-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!