InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De roodvinzalm, een vredig visje

De roodvinzalm, een vredig visje

De roodvinzalm, een vredig visje De Latijnse naam voor de roodvinzalm is Aphyocharax anisitsi en is familie van de karperzalmen (Characidae). Het is een taai scholenvisje.
  • Herkomst:Argentinië
  • Geslachtsonderscheid:de mannetjes zijn slanker dan de vrouwtjes
  • Lengte:5 centimeter
  • Temperatuur:18-27 graden

Huisvesting

De roodvinzalm mag graag zwemmen en heeft dan ook veel vrije zwemruimte nodig, met toch ook wel wat beplanting. Als u een lichte ondergrond heeft, zal hij bijna geen kleur laten zien, dit komt veel beter tot zijn recht bij een donkere bodem.

Sociaal

De roodvinzalm is een scholenvis en moet eigenlijk in een groep van minimaal 7 soortgenoten gehouden worden. Het is een heel vreedzaam diertje en is dan ook prima te houden in een gezelschapsaquarium. Hij past echter niet bij heel rustige vissen, omdat het zelf een drukke zwemmer is.

Watersamenstelling

Dit visje stelt weinig tot geen eisen aan de watersamenstelling, wel leeft hij graag in helder water met zonlicht.

Voedsel

De roodvinzalm is een makkelijke eter. Hij eet klein, levend voer, maar met droogvoer heeft hij ook geen problemen.

Kweken

Er is makkelijk te kweken met dit visje, maar de kleuren van de nakweek zijn helaas niet zo mooi als die van de wildvang. De ouderdieren moeten apart worden gezet in een kweekbak, waar ze eieren zullen afzetten na de temperatuur te hebben verhoogd naar 24 graden. De roodvinzalm is een vrijlegger, wat betekent dat de eieren door het hele aquarium verspreid zullen worden. Men moet wel heel goed opletten, want ze eten hun eigen gelegde eieren net zo makkelijk weer op. De jongen zijn makkelijk groot te krijgen met artemia en fijn stofvoer.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De roodvinzalm, een vredig visje"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 19-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!