InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Indische modderkruiper

De Indische modderkruiper

De Latijnse naam van de Indsiche modderkruiper is Acanthophtalmus kuhlii en behoort tot de familie van modderkruipers (Cobitidae). Dit rustige visje is ook een bijzonder visje, omdat hij een darmademhaling heeft. Dit betekent dat ze ook kunnen leven in minder schoon en zuurstofarm water.
  • Herkomst: Zuidoost-Azië
  • Geslachtsonderscheid:Mannetjes hebben een grotere borstvin dan vrouwtjes
  • Lengte:10 centimeter.
  • Temperatuur:22-28 graden

Huisvesting

De Indische modderkruiper is een rustig, vreedzaam visje, wat goed kan leven in grotere of kleinere gezelschapsaquaria. Hij houdt van gedempt licht, met veel planten, omdat hij zich overdag graag schuilhoudt. Ook graaft hij zich graag diep in, dus een zachte bodem, zonder scherpe randjes van bijv. stenen is een vereiste. Ze stellen geen bijzondere eisen aan de stroming.

Sociaal

Dit visje kan prima alleen of in een groep leven. Ze zijn zeer verdraagzaam naar andere vissen en bevinden zich overdag meestal in de bodemgrond. Tegen de schemering worden ze actief en gaan ze op zoek naar voedsel. Omdat ze de planten en de bijbehorende wortels niet vernielen, zijn ze goed te houden in een rijk beplant aquarium.

Watersamenstelling

Ze stellen geen hoge eisen aan het water, maar een pH lager dan 10 is ideaal.

Voedsel

De Indische modderkruiper is een prima opruimer, hij eet alles op wat de andere vissen laten liggen. Ook lust hij graag voedertabletten en klein levend voer, zoals tubifex.

Kweken

Er is nog niet veel bekend over de voortplanting en de verschillende kweekvormen. Er zijn wel soorten die veel op elkaar lijken. De kleur en tekening wijken dan af, maar er wordt dan wel vaak dezelfde naam gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissen encyclopedie

Reageer op het artikel "De Indische modderkruiper"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!