InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Tetraodon travancoricus - Dwergkogelvis

Tetraodon travancoricus - Dwergkogelvis

Naast dit schattige Kogelvisje zijn er verschillende andere soorten verkrijgbaar onder de naam Dwergkogelvis. Allemaal blijven ze vrij klein en stellen ze ongeveer dezelfde eisen aan de waterwaardes en de voeding. Wetenschappelijke naam:
Tetraodon travancoricus

Nederlandse naam:

Dwergkogelvis, Kogelvisje

Familie:

Tetraodontidae (kogelvissen)

Herkomst:

Zuidoost-Azië. Met name in India.

Lengte

Tot ongeveer 4 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Dit is zeer lastig te zien. Als de vissen volwassen zijn, heeft het vrouwtje een iets dikkere buik.

Huisvesting

Deze vissen zwemmen niet veel, en kunnen daarom heel goed in een kleiner aquarium gehouden worden. Ze stellen geen speciale eisen aan de inrichting. Houdt een Kogelvis het liefst in een speciaalaquarium. De travancoris is een van de weinige kogelvissen die in zoet water kunnen leven. De meeste kogelvissen kunnen alleen overleven in brakwater.

Karakter

Als er genoeg voedsel voorhanden is, doet deze vis geen vlieg kwaad. Is dit echter niet het geval, dan zal hij aan de andere vissen gaan knabbelen. De Dwergkogelvis heeft een eigenaardige manier van zwemmen, en heeft geen voorkeur voor een bepaalde waterlaag. Houdt deze vis het liefst solitair. Eventuele geschikte medebewoners zijn Otocinclus, kuhlii, garnalen en andere kleine vissen met korte vinnetjes.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-26
  • Ph: 6 - 7
  • Gh: 5 - 15

Voeding

Slakken zijn een absolute vereiste voor een Kogelvis. Zonder slakken groeien zijn tandjes zo, dat hij geen eten meer op kan nemen en sterft van de honger. Ook mosselen eten ze goed, net als diepvriesvoer en levend voer. Heb je een slakkenoverschot, dan is dit de ideale vis. Let er wel op dat ze in een moordend tempo alle slakken wegwerken. Droogvoer nemen ze nauwelijks op. Ze zijn daarom lastig om op lange termijn te houden.

Kweek

De kweek in aquaria is al meerdere malen gelukt, maar eenvoudig is het niet. De eitjes worden afgezet in fijnbladige planten, waarna de eitjes moeten worden verwijderd. Na ongeveer 4 a 5 dagen komen de eitjes uit. Breng de jongen groot met klein levend voer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kogelvis, een echte slakkeneterDe Latijnse naam van de kogelvis is Tetraodon biocellatus. Hij dankt zijn naam aan zijn grappige, rode vorm. Het is een…
De Japanse tafel; SashimiOorspronkelijk is sashimi een Japans voorgerecht van rauwe verse vis en schelpdieren. Dit gerecht wordt gebruikelijk als…
Slakken in het aquarium: soorten, nut en het verwijderen vanSlakken in het aquarium: soorten, nut en het verwijderen vanSlakken worden in aquariums vaak als ongewenste indringers gezien. Toch is dit niet altijd het geval. Hoewel een te grot…
De top 10 meest dodelijke vissenDe top 10 meest dodelijke vissenVeel mensen vinden vissen mooie dieren. Voor sommige vissen kun je echter maar beter uitkijken. Sommige vissen jagen op…
Dierenweetjes - VissenDierenweetjes - VissenZijn er vissen die op het land kunnen leven? Hoeveel vissoorten bestaan er? Is het zeepaardje een vis? En welke vissen b…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tetraodon travancoricus - Dwergkogelvis"

Reacties

Bram, 25-06-2013 13:45 #3
Ik heb een 128 L bak en heb 4 daar kogel ismes erin zitten. nu vraag ik me af of er ook 5 roodneuszalmen bij kunnen?
Mvg Bram Reactie infoteur, 27-06-2013
Hoi Bram, Je hebt wel een groot aquarium voor kogelvissen! Die kunnen best met een kleinere bak toe. Je zou het eens kunnen proberen. Kogelvisjes kun je het beste solitair houden, maar mits ze genoeg te eten krijgen kun je ze met kleine scholenvissen combineren. Ik hoor graag of het werkt!

Jennefer, 17-07-2012 18:14 #2
Weet iemand de levensduur van deze visjes?
Ik had er zelf drie in een 40L aquarium, maar helaas is één toch gebeten aan een vin en door een infectie overleden. Nu met twee tegelijk is het prima te doen. Ze vinden het ook fijn om (middelmatige) stroming in het water te hebben. Hier zwemmen die van mij geregeld tegenin. Ik heb deze visjes nu bijna een jaar, maar ze zijn met staart (nog maar) 2 cm.

Verder heb ik bij Intratuin een iets grotere versie gezien, van zo'n 5 cm. Op het kaartje staat de naam "Tetraodon Palembogenses". Volgens de medewerkers kunnen deze op zoet water worden gehouden, maar volgens een aquariumspecialist is dat niet mogelijk. Heeft iemand hier een antwoord op?

Wvdveer, 15-05-2008 10:09 #1
Deze vissen hebben wel een voorkeur voor inrichting van het aquarium, zeker wanneer ze met meerdere tegelijk gehouden worden. Vanwege hun natuurlijke nieuwsgierigheid is het belangrijk om een goed beplant aquarium te hebben met gebroken zichtlijnen.

Verder zijn ze niet echt geschikt om in een gezelschapsaquarium te houden (ook niet als ze genoeg voer krijgen). De eerste paar maanden gaat het meestal goed, maar wanneer ze volwassen worden zullen ze gaan jagen op vissen.

Dit soort heeft ook niet perse slakken nodig voor het afslijten van de tanden. Ze vinden slakjes natuurlijk erg leuk/lekker om te eten maar het is niet van levensbelang.

Mannetjes en vrouwtjes zijn op latere leeftijd iets makkelijker te onderscheiden van elkaar door de donkere streep op de onderzijde van het mannetje zijn buik. Reactie infoteur, 15-05-2008
Bedankt voor de aanvullingen!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 3
Schrijf mee!