Epiplatys dageti - Dwarsbandsnoekje

Epiplatys dageti - Dwarsbandsnoekje Het Dwarsbandsnoekje is een mooie vis om te zien, met name de mannetjes zijn echte blikvangers. Over het algemeen zijn deze tandkarpers vrij makkelijk te houden, maar als ze ouder worden, kunnen ze agressief worden.
  • Wetenschappelijke naam: Epiplatys dageti
  • Nederlandse naam: Dwarsbandsnoekje
  • Familie: Cyprinodontae (eierleggende tandkarpers)
  • Herkomst: West-Afrika

Lengte

Tot ongeveer 7 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes zijn kleiner dan de vrouwtjes en zijn ook veel kleurrijker. De mannetjes hebben een knalrode keel.

Aquarium voor Dwarsbandsnoekje

Dit visje heeft een aquarium nodig van minimaal 80 centimeter lengte. Zorg voor een flink beplant aquarium met een donkere bodem en gedempt licht door drijfplanten. Zorg wel dat er voldoende open zwemruimte overblijft in de bovenste waterlaag.

Karakter

Vreedzame vis, die vrij rustig is. Ze hebben een voorkeur voor de bovenste waterlaag. Naarmate deze vissen ouder worden, worden ze ook onverdraagzamer en vallen ze andere vissen aan.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 21-25
  • Ph: 6 6,5
  • Gh: 5- 8

Voeding

Dwarsbandsnoekjes eten droogvoer goed, maar hebben ook behoefte aan levend voer. Diepvriesvoer lusten ze ook.

Dwarsbandsnoekjes kweken

Het kweken van Epiplatys dageti is vrij eenvoudig. Richt een kweekbakje in, breng er een vrouwtje en enkele mannetjes naar over en verhoog langzaam de temperatuur met een paar graden. Het vrouwtje legt erg veel eitjes, waarna de mannetjes deze kunnen bevruchten. Houdt dit proces goed in de gaten, want de mannetjes kunnen zich agressief tegen elkaar opstellen. Als de eitjes zijn bevrucht, vang je de vissen uit. Als de eieren zijn uitgekomen, na 8 tot 10 dagen, kun je beginnen met het voeren met stofvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mattus1990, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Epiplatys dageti - Dwarsbandsnoekje"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!