InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Kaap Lopez, een kleine tandkarper

De Kaap Lopez, een kleine tandkarper

De Latijnse naam voor de Kaap Lopez is Aphyosemion australe en het is familie van de eierleggende tandkarpers (Cyprinodontidae). Dit is een leuk visje, wat graag springt, dus een dekruit is het aquarium is wel noodzakelijk.
  • Herkomst:West-Afrika
  • Geslachtsonderscheid:mannetjes zijn kleurrijker en hebben een spitse staart-, rug- en aarsvin, bij de vrouwtjes zijn die afgerond
  • Lengte:5,5 centimeter
  • Temperatuur:22-25 graden

Huisvesting

De Kaap Lopez houdt van een niet te hoge waterstand met veel drijfgroen, veel planten en matige belichting. Hij kan het goed in een kleiner aquarium worden gehouden. Het beste is een bak met schemering, mogelijk te maken door bijv. Javavaren, anubias en Javamos. Een donkere turfmolmbodem is een must en de vis voelt zich prettig als hij schuilplaatsen tot zijn beschikking heeft.

Sociaal

Deze vis is een eierleggende tandkarper en kan het over het algemeen goed vinden met een partner, evenals andere aanwezige vissen in een aquarium. Mannetjes onder elkaar gaat wel eens minder goed, het is daarom het beste om in een klein aquarium één mannetje met twee of drie vrouwtjes te houden. Wanneer het aquarium wat groter is, kan de groep ook groter worden. Als er alleen mannetjes bij elkaar worden gehouden, bestaat er het risico dat ze gaan vechten.

Watereigenschappen

Deze vissen voelen zich prettig bij een pH waarde van 5,5 tot 6,5. Als de bodemgrond niet uit turf bestaat, moet er gefilterd worden over turf.

Voedsel

De Kaap Lopez eet wel droogvoer, maar hij geeft de voorkeur aan klein levend voer als artemia, fruitvliegjes en rode muggenlarven.

Kweken

Kweken met deze visjes is niet zo makkelijk. Het waterpeil moet op zijn hoogst 20 centimeter zijn en de pH waarde mag niet hoger zijn dan 6 en het is goed wat zeezout toe te voegen. Er mag geen direct zonlicht in het water schijnen en het wateroppervlak moet minimaal voor 60% bedekt zijn met drijfplanten. Het wijfje zal haar eieren met tussenpozen tussen fijne bladeren of Javamos leggen. De jongen die hieruit voortkomen worden grootgebracht met fijn stofvoer en artemia (kleine pekelkreeftjes). Van dit visje is maar één kweekvorm bekend, die de Gouden Kaap Lopez wordt genoemd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissen encyclopedie

Reageer op het artikel "De Kaap Lopez, een kleine tandkarper"

Reactie

Jean-Michel, 02-09-2013 08:46 #1
Goede morgen,
Ik zou het volgende aan het artikel toe willen voegen. Ik heb 2 tandkarpers en ze eten ook kleine krekels van +/- 1 cm! Ik kwam er achter toen ik mijn vlindervis aan het voeren was en een van de tandkarpers voorbij kwam en de krekel zo voor de neus van de vlindervis weg graaide, vervolgens gaan ze er mee rondzwemmen totdat het beestje verdronken is en eten het dan op.
Met vriendelijke groeten Jean-Michel.

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!