InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Hemigrammus bleheri - Roodkopzalm

Hemigrammus bleheri - Roodkopzalm

Hoewel de Roodkopzalm een typische beginnersvis lijkt, is hij het absoluut niet! Hij stelt vrij hoge eisen aan de waterwaardes en is gevoelig voor vuil water. Niet aan beginnen dus als je nog geen ervaring hebt.
  • Wetenschappelijke Naam
  • Hemigrammus bleheri
  • Nederlandse Naam
  • Roodkopzalm
  • Familie
  • Characidae (karperzalmen)
  • Herkomst
  • Zuid-Amerika, Brazilië

Lengte

Tot ongeveer 5 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Vrij lastig te zien, meestal zijn de vrouwtjes wat dikker dan de mannetjes.

Huisvesting

Dit kleine visje heeft geen groot aquarium nodig, 60cm lengte is voldoende. Ze zwemmen wel veel en graag, en daarom is het belangrijk dat er voldoende open zwemruimte is. Ze houden van een gedempte verlichting (door drijfplanten) en een lichte stroming in het water. De Roodkopzalm houdt van een (plaatselijk) dicht beplant aquarium en andere schuilmogelijkheden, zoals stenen of kienhout.

Karakter

Zeer vreedzame scholenvis. Houdt ze met minimaal zeven stuks. Roodkopzalmen zijn redelijk actief en zwemmen voornamelijk in de middelste waterlaag. Het spreekt voor zich dat je Roodkopzalmen alleen met 'gelijkgestemde' vissen houdt, en niet met uitgesproken rovers of zeer agressieve vissen.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-26
  • Ph: 6-6,5
  • GH: 0-4

De Roodkopzalm is gevoelig voor vervuild water. Voer daarom met mate en hevel regelmatig de bodem af, dit kun je makkelijk doen tijdens het water verversen.

Voeding

De Roodkopzalm is een makkelijke eter: droogvoer, diepvriesvoer en levend voer. Het is verstandig om niet teveel te voeren, aangezien Roodkopzalmen in het wild niet veel eten.

Kweek

Vrij lastig. De kweek gebeurt in scholenverband. Het is daarom nodig om de hele school over te plaatsen naar de kweekbak. Het water in de kweekbak moet heel zuiver zijn en heel zacht (max. 3GH) De Ph moet zuur zijn, 6 is ideaal. Richt de bak in met veel fijnbladige planten en zet hem op een schemerige plaats. Het zonlicht moet wel minstens eenmaal per dag in de bak vallen. Verhoog de temperatuur langzaam met 2 graden. Na het afzetten van de eitjes vang je de hele school weer uit, want ze eten de eigen eitjes op. Na 1 a 2 dagen komen de eitjes uit en kun je beginnen met het voeren met stofvoer. Voer met mate om vervuiling te voorkomen.

Let er op dat het kuitschieten alleen plaatsvind tijdens de regentijden in de oorspronkelijke omgeving van de Roodkopzalm (de Rio Negro.)

De Roodkopzalm wordt vaak verward met de volgende soorten:
  • Gemigrammus rhodostomus
  • Petitella georgiae

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hemigrammus bleheri - Roodkopzalm"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!