InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Goudruggarnalen in het aquarium

Goudruggarnalen in het aquarium

Over Goudruggarnalen bestaat nogal wat commotie: krijgen ze die gouden kleur nou door een parasiet of niet? Of dat nou waar is of niet, goudruggarnalen zijn leuke garnalen die prima geschikt zijn voor het aquarium. Op de foto een zeer mooi wildvangexemplaar.

De Goudruggarnaal

De Goudruggarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Neocaridina palmata. De Nederlandse naam Goudruggarnaal komt voort uit de gouden rug van deze garnaal. Niet de hele rug is goudkleurig, er is slechts een klein bolletje te zien, vlak achter het hoofd van de garnaal.

De Goudruggarnaal is niet van zichzelf goud van kleur. Deze kleur krijgt hij door parasieten die zich in het lijf hebben genesteld. Deze parasieten zijn niet schadelijk voor de garnalen, en ook niet voor andere garnalen of vissen. Overigens wordt dit verhaal door lang niet iedereen geloofd, of het 100% waar is kan ik helaas niet zeggen. Wat wel opmerkelijk is, dat nakweek geen gouden rug heeft. Het is dus wel aannemelijk dat deze garnaal door 'iets' in zijn natuurlijke omgeving deze gouden kleur krijgt. Alleen de rug van de Goudruggarnaal bevat een geel/oranje bolletje. De rest van het lijf is doorzichtig.

Goudruggarnalen komen in het wild voor in Azië, met name in Zuid-China. Ze komen voor in rivierbanken.

Deze garnalen blijven erg klein, 3 centimeter is het maximum. De mannetjes blijven kleiner dan de vrouwtjes en bereiken een lengte van ongeveer 2 centimeter.

Verzorging

Houdt Goudruggarnalen altijd in een flinke groep, 10 stuks in het minimum. Houdt ze niet met grote vissen, met kleine vissen combineren ze wel, maar het beste is natuurlijk een speciaalaquarium. Doordat ze zo klein blijven, hebben ze geen groot aquarium nodig. In principe voldoet een aquarium met 20 liter inhoud al.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 18 tot 28 graden (23 tot 25 graden is optimaal)
  • PH: 6 tot 8

Houdt de waterwaardes zo constant mogelijk, en zorg voor een lage nitraatwaarde. Ververs regelmatig wat water.

Inrichting en Beplanting

Zorg voor een dichte beplanting, Goudruggarnalen kunnen vrij schuw zijn en hebben daarom schuilplaatsen nodig. Zorg om deze reden ook voor een flinke pluk mos, bijvoorbeeld Javamos. Daarnaast wordt een stuk kienhout ook op prijs gesteld.

Voeding

Goudruggarnalen zijn echte alleseters. Naast dat het uitstekende algeneters zijn, eten ze ook restjes van visvoer. Vlokvoer en snelzinkende tabletten bijvoorbeeld. Het zijn echte opruimers, zelfs dode vissen zullen ze niet laten liggen.

Voortplanting

Goudruggarnalen planten zich gemakkelijk voort. De draagtijd is ongeveer 3 a 4 weken. Per keer kun je ongeveer 40 eieren verwachten, waarmee deze garnaal zeer productief is. De eitjes zijn zeer donker van kleur, bijna zwart. De jongen voeden zichzelf, bijvoorbeeld met micro-organismen. Bijvoeren is dus niet nodig.

Alleen wildvangdieren hebben een gouden rug, als je nakweek garnalen koopt, hebben die dus geen gouden rug. Ook je nakweek heeft dit niet. Zonder deze gouden rug doen ze erg denken aan de Glasgarnaal, en zien ze er eigenlijk niet zo bijzonder uit.

Mocht je verschillende garnaalsoorten samen willen houden, kijk dan in een kruisschema of ze al dan niet zullen kruisen.

Er zijn ook diverse andere garnalen die makkelijk te kweken en makkelijk te houden zijn, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal of de Crystal Red garnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
White Pearl-garnalen in het aquariumDe White Pearl is een echte blikvanger in het aquarium. Door zijn helwitte kleur valt hij goed op. Daarnaast zijn deze g…
Regenbooggarnalen in het aquariumDe Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen…
Tijgergarnalen in het aquariumTijgergarnalen zijn echte blikvangers in het aquarium, met hun felgekleurde strepen. Ze zijn makkelijk te houden, en is…
Crystal Red-garnalenVan alle garnalen die geschikt zijn voor het aquarium, is de Crystal Red-garnaal toch wel de mooiste. Hij is dan ook het…
Japonicagarnalen in het aquariumDe populariteit van het houden van garnalen in het aquarium neemt snel toe. En terecht. Garnalen zijn leuke beestjes, en…

Reageer op het artikel "Goudruggarnalen in het aquarium"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Garnalen
Schrijf mee!