InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Tijgerhaai, Galeocerdo Cuvier

De Tijgerhaai, Galeocerdo Cuvier

De tijgerhaai, ook wel Galeocerdo Cuvier komt, net als de stierhaai, uit de familie van de requiemhaaien. De tijgerhaai is een opvallende haai, behalve door zijn grootte (hij kan makkelijk 7,5 meter lang worden), ook door de gestreepte print op mijn rug. Deze tekening is vooral bij jong dieren goed zichtbaar. Opvallend aan deze haai is zijn nieuwsgierigheid, die tot agressiviteit kan leiden. Omdat hij alles met zijn mond onderzoekt, geeft dit vaak problemen met mensen. Hij valt niet alleen dier

Uiterlijk

Lengte & gewicht
De tijgerhaai is de enige haai uit zijn familie die langer wordt dan 5 meter, met een normale lengte rond de 5,5 meter, maar de grootste die ooit gezien is, was wel 7,5 meter lang. Afhankelijk van zijn grootte kan hij tot 900 kilogram zwaar worden.
Het strepenpartoon op de rug van de haai is duidelijk te zien. / Bron: Robbie Cada, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)Het strepenpartoon op de rug van de haai is duidelijk te zien. / Bron: Robbie Cada, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)
Beschrijving
De tijgerhaai heeft kleine, ronde ogen aan de zijkanten van zijn kop. Hij heeft een korte, stompe snuit. Zijn mond is groot en boogvormig. Zijn rugvin is driehoekig, en zijn staartvin is dun en asymmetrisch. Opvallend aan deze haai is het patroon op de rug van de jongere dieren. Over hun gehele lichtgrijze rug staan donkergrijze strepen, als die van een tijger. Hieraan dankt de haai zijn naam.

Levensloop

Een jonge tijgerhaai wordt levend geboren, het ei waar hij inzat is al in zijn moeders baarmoeder uitgekomen. Tijgerhaaien paren slechts eens in de drie jaar. Tijdens de paring houdt het mannetje het vrouwtje stil met zijn tanden. Na een draagtijd van 16 maanden werpt het vrouwtje tien tot tachtig jongen. Over de leeftijd waarop de haaien volwassen worden, en hun maximale leeftijd, is weinig bekend. Men vermoedt dat ze niet veel ouder worden dan 20 jaar.

Wat is zo bijzonder aan deze haai?

Deze haai is vooral bijzonder door zijn enorme bijtkracht. Hij bijt met gemak door het schild van een stevige zeeschildpad heen. Verder is ook het patroon op de rug van de haai iets buitengewoons.

Leefgebied

De tijgerhaai leeft aan de kust en in ondiepe wateren. Hij zal niet naar dieper water dan 140 meter gaan. De haai leeft in tropisch en gematigd klimaat. Aan de kust van Hawaï zijn zoveel tijgerhaaien dat deze serieuze problemen opleveren, en zelf gevaar voor de badgasten mee kunnen brengen.

Voedsel

De tijgerhaai is een opportunistische jager. Hij eet voornamelijk vis, schildpad, andere haaien, inktvissen en zeehonden. Andere dingen zal hij op zijn minst onderzoeken. Hiertoe behoren onder andere mensen. Ook voorwerpen moeten eraan geloven, zoals al eerder gezegd zijn er zelfs nummerborden van auto’s in de maag van een tijgerhaai gevonden.

En de mens…

De tijgerhaai wordt gevangen voor zijn vinnen, vlees en lever, die veel vitamine A bevatten. Ze worden onder andere gebruikt in vitamine pillen. Het voeren van deze haai is op veel plekken verboden, en het zogenaamde kooiduiken, waarin de duiker in ene kooi de haai kan bestuderen, wordt ontmoedigd vanwege het gevaar dat deze haai blijft vormen. Ter bescherming van de toeristenindustrie zijn er op Hawaï tussen 1959 en 1976 wel 4 668 haaien afgemaakt. Dit had weinig effect.
© 2008 - 2019 Lisa-het_genie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Sharks, history and biology of the lords of the see - Angelo Mojetta
  • Afbeelding bron 1: Robbie Cada, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)

Reageer op het artikel "De Tijgerhaai, Galeocerdo Cuvier"

Infoteur: Lisa-het_genie
Gepubliceerd: 14-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!