InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Vissen in de grachten van Amsterdam, de Amstel en het IJ

Vissen in de grachten van Amsterdam, de Amstel en het IJ

Veel mensen denken dat er in de Amsterdamse grachten alleen maar wegroestende fietsen liggen en dat er waarschijnlijk weinig leven in zit. Niets is minder waar: de Amsterdamse grachten en de Amstel krioelen van een grote verscheidenheid aan vissen.

Vis in de grachten?

Als voorbijgangers zien dat er iemand aan het vissen is in een gracht in Amsterdam reageren ze vaak vol verbazing en ongeloof. ‘Zit hier écht vis?? Of vang je alleen maar fietsen?’ is een veelgehoorde opmerking. Als ze dan de tijd nemen om even te blijven kijken is de kans groot dat ze een prachtige baars voor hun neus uit het water zien komen. Als je dan nog zegt dat de vis goed te eten is vallen de meeste mensen helemaal om van verbazing.

De grachten wemelen van de baarzen. Ook snoekbaarzen worden veel gevangen. Maar ook snoek, karper, brasem, voorn en paling komen veelvuldig voor.

Unieke visstekken

Het is ontzettend leuk om midden in Amsterdam te vissen. Je hebt meestal een prachtig uitzicht, er zijn altijd geïnteresseerde voorbijgangers (toeristen of Amsterdammers) die even een praatje komen maken, en er varen vaak bootjes voorbij (waarbij je natuurlijk wel uit moet kijken dat ze niet door je lijn varen). Dit zorgt voor een unieke combinatie van gezelligheid en heel goede visstekken. Die combinatie zul je niet op veel andere plekken vinden.

Paling

Hoewel de palingstand wereldwijd hard achteruit gaat, zijn ze in de grachten in Amsterdam nog redelijk goed te vangen. Het is echter niet verstandig om regelmatig paling uit de grote rivieren op te eten, omdat de paling een aaseter is die voortdurend in de (vervuilde) modder zoekt naar eten. Hierdoor krijgen ze grote hoeveelheden dioxine binnen, die ze opslaan in hun lichaam. Bovendien is het beter om deze sterk bedreigde vissoort terug te zetten.

Snoekbaars

Voor de snoekbaars geldt ook dat deze een te hoog dioxinegehalte kan hebben (in iets mindere mate dan de paling). Er moet dus uitgekeken worden met overmatige consumptie. Deze vis, die door velen wordt beschouwd als de lekkerste zoetwatervis is in groten getale aanwezig in de grachten de Amstel en het IJ. Of er nu met levend aas, dood aas of kunstaas op ze gevist wordt, als ze actief zijn is het geen uitzondering dat je er op een avond vier vangt. Goede stekken zijn vooral onder bruggen en bij splitsingen. Eén snoekbaars van boven de vijftig centimeter is genoeg om met een klein gezin of een groep vrienden van te eten.

Baars

Als je een goede stek weet te vinden in de Amsterdamse grachten, kan je in een uur genoeg baarzen vangen om met een heel gezin van de eten. Ook baars is een heerlijke (vaak ondergewaardeerde) vissoort, die qua smaak niet onder doet voor de snoekbaars. Ook in de Amstel en op het IJ zit veel baars. Baarzen dik in de dertig centimeter zijn daar echt geen zeldzaamheid. Fileer ze, en je hebt een heerlijk verse baarsfilet waar geen vishandel aan kan tippen.

Een goede manier om de baarzen te vangen is met een soepele spinhengel en een kleine twister. Wat nog beter werkt is om met een werplood (dertig gram is genoeg) en een onderlijntje met een kleine haak en een worm te vissen. Vis hierbij op dezelfde manier als met een twister. Deze worm die langzaam door het water getrokken wordt is onweerstaanbaar voor de vraatzuchtige baarzen. Een nadeel van de worm is dat er ook veel kleine baarsjes in bijten. Voor de echte grote baarzen is de twister dus effectiever. Ook voor baars geldt dat ze vaak onder en bij bruggen zitten.

Snoek

Deze vissen zijn wat zeldzamer in de grachten, omdat ze het best gedijen in helder water. Toch worden er regelmatig mooie snoeken gevangen met levend of dood aas, of met grote pluggen.

Karper

Ook karpers zijn goed te vangen midden in Amsterdam. Vooral in de Amstel zijn grote exemplaren te vinden.

Brasem

Deze vis is wat minder populair om op te vissen. Dit komt voornamelijk omdat ze vaak wel groot zijn, maar geen gevecht leveren. Ook het slijm waarmee ze bedekt zijn draagt niet bij aan de populariteit. Toch zijn er genoeg sportvissers die met veel plezier op brasem vissen. Voor hen is het een aanrader om op de grachten te vissen. Er zijn daar namelijk ontzettend veel grote brasems te vangen.

Voorn

Voorns komen ook veel voor in Amsterdam, vooral op de wat minder diepe plekjes zitten er veel. Heel handig als je aas nodig hebt voor snoek of snoekbaars.
© 2008 - 2019 Doeldertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boetes binnenvisserij 2018: overzicht boetebedragenBoetes binnenvisserij 2018: overzicht boetebedragenWie vist in het IJsselmeer of de binnenwateren kan erop rekenen dat strikt toezicht gehouden wordt op naleving van de ge…
Overeenkomsten tussen Boogschutter en VissenOvereenkomsten tussen Boogschutter en VissenHoewel de verschillen tussen Boogschutter en Vissen aanzienlijk zijn, betekent dat niet dat er geen relatie tussen beide…
Labeo (Epalzeorhynchus) frenatusDe Labeo frenatus is het minder bekende broertje van de Labeo bicolor. Hij is dan ook iets minder spectaculair gekleurd.…
Epalzeorhynchus (Labeo) bicolor - VuurstaartlabeoDeze vis is ook goed bekend onder zijn oude naam Labeo bicolor. Het is met zijn diepzwarte kleur en feloranje staart een…

Reageer op het artikel "Vissen in de grachten van Amsterdam, de Amstel en het IJ"

Reacties

Joop, 09-09-2013 15:34 #7
De regel is dat je vis nooit moet eten die afkomstig is uit de bebouwde kom. Er zit meer rotzooi in dan alleen dioxine.

Donnie, 12-07-2013 17:47 #6
Wat staat m.santen ver af van de natuur.alles wat ik vang eet ik op.ik stop met vissen als ik Mn buikje rond kan eten dus vang nooit zomaar vis. Leer een man vissen en hij zal nooit honger hebben ;) ik laat me dus niet weerhouden door misplaatste dierenliefde zoals die van m.santen. leuk artikel en ik ga zeker in de amstel vissen.

Martin, 09-03-2013 15:29 #5
Gezellig vissen,
in de grachten van Amsterdam. En dan nog leuk vangen ook, en als je goed met de vis om gaat is het niet schadelijk voor de vis, wat een onzin. Wist u dat de lippen van vissen een soort van eelt zijn. Voelen ze echt niets van, natuurlijk hebben vissen ook vluchtgedrag, en stress. Maar als ze een maal in het water zijn, zijn ze al hun stress zo weer kwijt. Ik ben een grote dierenvriend, en nogmaals mits men goed met de vis om gaat is het echt niet schadelijk.

De Jong, 01-08-2010 11:39 #4
Ik ga zometeen over 5 minuten vissen met me pa aan de amstel, en heb wel aardig het idee van je gekregen dat er vis zit, dus hopen dat ik wat ga vangen met me oude heer…
Waar ik wel een beetje raar van zit te kijken is dat je het over levend aas hebt, zoals voorn, maar volgens mij is dat verboden bij de sportvisserij of niet? misschien dat je je info even moet aanpassen… m.v.g. richard de jong

Richard, 18-01-2010 22:20 #3
Vissen worden momenteel steeds beter behandeld, een onthaakmat is al bijna normaal geworden en steeds meer mensen vissen zonder weerhaak. Het hele proces van onthaken, wegen, foto nemen duurt normaliter niet langer dan 5 minuten. wonden worden behandelt met producten als klin-ik ( ontsmetters ). Je moest eens weten hoeveel jeugd van de straat wordt gehouden door het vissen. Net als wat Aa zegt gaan wij toch ook niet moeilijk doen als jij je aanrecht weer eens schoonmaakt. Je moest eens weten hoeveel bacteriën dan uit hun element worden gehaald. Na een lange lijdensweg zullen ze sterven door de chemische stoffen. Waarom schoonmaken als er zoveel andere leuke dingen te doen zijn.:-p Als vissen konden schreeuwen zouden ze schreeuwen om meer voer omdat ze geen zin meer hebben in verrot zeewier, maar hebben liever een boilie.

Aa, 07-08-2009 19:35 #2
Sla jij ook geen muggen of vliegen dood? Laat jij bacterieen ook niet opkomen terwijl zij zorgen voor de complete cyclus van de natuur? Namens een vispas deel je mee in een bijdrage aan het water- en natuurbehoud.

M. M. Santen, 21-02-2009 12:21 #1
Geachte Redactie, U schrijft over het vissen in de Amsterdamse grachten. Wat is het jammer dat u het vissen zo propageert! Het vissen is zó schadelijk voor de betrokken dieren! Vissen zijn dieren met gevoel en bewustzijn, zij kunnen lijden door pijn angst en stress. Dai is al in 1986 bewezen door wetenschappers van de Rijksuniversiteit Utrecht (Verheijen en Buwalda).
Vissen worden verleid om in een scherpe haak te bijten, die verstopt zit in voedsel. Dat doet pijn! Dan wordt het dier gedrild en uit het water (zijn element waar hij kan ademen) getrokken en hij komt terecht in de lucht, waar hij niet kan ademen. Hij dreigt te stikken! Dan wordt de vis onthaakt, wat door de weerhaak niet zo gemakkelijk gaat. Nog meer pijn en stress! Dan wordt hij (vaak) teruggezet (soms wordt hij daarvoor nog gemeten of gewogen) en hij zakt naar de bodem om bij tekomen van de pijn, verwonding, angst en stress! Een aantal gaat alsnog dood door de verwondingen.
Waarom het vissen aanmoedigen? Omdat mensen het leuk vinden? Er zijn zo veel leuke dingen voor jong en oud, waarbij geen dieren de dupe zijn. Als vissen konden schreeuwen, dan zouden er veel minder hengelaars zijn. En als je een hond of kat zo zou behandelen als men vissen behandelt, dan zou je voor de rechter moeten verschijnen wegens dierenmishandeling.

Infoteur: Doeldertje
Laatste update: 15-11-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 7
Schrijf mee!