InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Het leefgebied van de walvishaai

Het leefgebied van de walvishaai

Het leefgebied van de walvishaai De walvishaai is een enorme haai. Hij is echter ongevaarlijk voor de mens. Dagelijks eet hij een grote hoeveelheid voedsel om zijn lichaam van energie te voorzien. Hij heeft een bepaalde methode om zijn voedsel te vangen terwijl hij zijn zwemroute aflegt. Omdat hij de voorkeur heeft voor een bepaalde watertemperatuur komt hij slechts in bepaalde gebieden in de oceaan voor. Onderzoekers hebben manieren ontdekt om de zeedieren te kunnen volgen en herkennen. Omdat de walvishaai vaste zwemroutes heeft komt hij meestal rond dezelfde periode bij dezelfde gebieden aan. Hieronder vallen diverse bekende duikplekken.

Het leefgebied van de walvishaai

Wat eet de walvishaai?

De walvishaai is de grootste vis op aarde. Desondanks is hij ongevaarlijk voor de mens. Hij eet namelijk onder andere plankton, viseieren en krill. Dit zijn allerlei kleine organismen. De walvishaai komt meestal op plekken voor waar dit voedsel in grote getale aanwezig is. Dit komt omdat hij een grote hoeveelheid voedsel nodig heeft om te kunnen overleven. Onderzoekers hebben uitgerekend dat een jonkie van zes meter zo'n 21 kilogram aan voedsel per dag eet. Een volwassen exemplaar kan een lengte bereiken van zo'n twaalf meter. Het minuscule voedsel wordt door de walvishaai op een effectieve manier uit het water gefilterd. Ten eerste zwemt hij met zijn bek wijd open zodat er zoveel mogelijk voedsel in zijn bek terechtkomt. Dit doet hij meer dan zeven uur per dag. Een soort van zeefachtige oppervlakte in zijn bek zorgt ervoor dat het water uit zijn kieuwen stroomt terwijl het plankton achterblijft. Per dag wordt er door één enkele exemplaar duizenden kubieke meters water gefilterd.

Plankton

Plankton zijn zeer kleine micro-organismen. Ze bevinden zich aan de oppervlakte aan het water en laten zich met de oceaanstromingen meevoeren. Er zijn twee soorten plankton, namelijk "fytoplankton" en "zoöplankton". Fytoplankton kan door middel van fotosynthese zichzelf van energie voorzien. Zoöplankton kan dit echter niet waardoor ze zich met fytoplankton en zoöplankton moeten voeden om te kunnen overleven. Ze kunnen zich in het water voortbewegen om het voedsel te kunnen bereiken.

Krill

Krill behoort tot de garnaalachtige ongewervelden. Een groot gedeelte van deze kleine organismen voeden zich met algen rondom Antarctica. Een hoop andere soorten zijn te vinden op het noordelijke halfrond. Veel larven behoren tot de zoöplankton. De orde waar ze toe behoren wordt ook wel "Euphausiacea" genoemd.

Bron: Maplab, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Maplab, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Hoe lang is de zwemroute die deze vis aflegt?

Onderzoekers hebben ontdekt dat de walvishaai enorme afstanden aflegt. Dit hebben ze namelijk ontdekt aan de hand van een negenjarig onderzoek naar de migratie van deze diersoort. De gigantische vissen die zij in de gaten hielden zwommen van de Golf van Mexico richting de Caraïbische (Caribische) zee tot aan de Atlantische Oceaan. Vaak legden ze in totaal meer dan zevenduizend kilometer af. Ondanks dat ze een lange zwemroute afleggen hebben ze een lage zwemsnelheid. Een soortgelijk onderzoek met betrekking tot zwemroutes heeft men in West-Australië verricht. De duur van dit onderzoek was echter minder lang. De exacte locaties van de zwemroutes die de dieren hebben afgelegd zijn door de onderzoekers openbaar gemaakt. Hieruit valt op te maken dat de enorme vissen een aantal favoriete plekken en zwemroutes hadden. Men heeft vastgesteld dat alle routes nabij de evenaar liggen. Dit komt omdat hij een voorkeur heeft voor een tropische watertemperatuur.

Bron: FGBNMS Eckert, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: FGBNMS Eckert, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Het lokaliseren van de walvishaaien

De locaties van bepaalde walvishaaien kunnen bepaald worden door middel van een label met satellietverbinding. Naast de traditionele manier voor het herkennen van een walvishaai kan er door middel van algoritmes het dier geïdentificeerd worden. Deze algoritmes kunnen namelijk het patroon van de stippen op de huid herkennen. De software werd oorspronkelijk gebruikt voor het herkennen van sterren. Onderzoekers hebben de software echter aangepast zodat het ook gebruikt kan worden voor het herkennen van diersoorten die een patroon op hun huid hebben.

Waar komt de walvishaai voor?

Er zijn diverse plekken op de wereld waar de walvishaai regelmatig te zien is. Hij komt bijvoorbeeld rondom het Ningaloo Reef voor. Dit enorme koraalrif bevindt zich in West-Australië. De walvishaaien bezoeken dit koraalrif in het midden van maart tot en met juli. In de Malediven is hij echter het gehele jaar te observeren. Hier komt hij in Zuid Ari Atol voor. Het land Honduras is één van de goedkoopste locaties voor het bezichtigen van de dieren. Om deze enorme vissen in Honduras te kunnen observeren dient men de Caribische kust te bezoeken. In maart en april is de kans het grootst dat men hier een walvishaai aantreft. Meestal zijn er een hoog aantal walvishaaien in Mozambique te vinden. Dit komt vanwege de grote hoeveelheid plankton die zich in het water bevindt. Het is aanbevolen om in dit land naar "Tofo Beach" te gaan om de mogelijkheid te krijgen om met walvishaaien te duiken.
© 2016 - 2019 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groot, groter, grootst: de walvishaaiBij het zien van deze enorme vissen schrikken veel mensen zich kapot. Wat blijkt nu, dat is helemaal nergens voor nodig!…
Bakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaaiBakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaaiBakerhaaien zijn een orde van lange, vaak sterk afgeplatte haaien. Onder andere de walvishaai, de verpleegsterhaaien en…
Australië: Ningaloo RifAustralië: Ningaloo RifNingaloo rif is het enige kustrif van Australië. Daarnaast ligt het ook nog eens vlak bij Monkey Mia, de dolfijnenhoofds…
Geen zeestromen, geen levenGeen zeestromen, geen levenZeestromen zijn erg belangrijk voor het leven op aarde. Zonder zeestromen zou er geen leven op aarde mogelijk zijn. Wat…
Gefascineerd door haaienGefascineerd door haaienVeel mensen zijn gefascineerd door haaien. Enerzijds de angst en anderzijds het ontzag wat we voor de haai hebben. Maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mbz1, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://news.nationalgeographic.com/news/2013/08/130821-whale-shark-satellite-tracking-migration-gulf-mexico-science/
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Krill
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Plankton
  • http://www.wired.com/2011/05/whale-shark-tracking/
  • http://www.lonelyplanet.com/diving-and-snorkelling/best-of-diving-and-snorkelling/content/travel-tips-and-articles/77788
  • http://www.sharks.org/blogs/science-blog/whale-sharks-are-big-eaters
  • http://animals.nationalgeographic.com/animals/fish/whale-shark/
  • Afbeelding bron 1: Maplab, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: FGBNMS Eckert, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Het leefgebied van de walvishaai"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 27-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!