InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Pelvicachromis pulcher - Kersenbuikcichlide

Pelvicachromis pulcher - Kersenbuikcichlide

De kersenbuikcichlide is een graag gehouden cichlide, hij is dan ook geschikt voor een gezelschapsbak. Deze vis wordt echter vaak in een te kleine bak gehouden, waardoor hij agressief wordt. De kersenbuikcichlide heeft daarom bij veel mensen ten onrechte een slechte naam.
  • Wetenschappelijke Naam: Pelvicachromis pulcher
  • Nederlandse Naam: Kersenbuikcichlide
  • Familie: Cichlidae (Cichliden)
  • Herkomst:Kameroen en Nigeria

Lengte

  • Tot 10cm (man)
  • Tot 7cm (vrouw)

Vaak blijven de vissen in aquaria echter kleiner.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje is groter dan het vrouwtje en zijn rug- en aarsvin zijn puntiger en minder kleurig dan bij het vrouwtje. De buik is bij de vrouwtjes feller rood dan bij de mannetjes, zeker als ze klaar is om te paren.

Het aquarium

Pelvicachromis pulcher moet in een ruim aquarium gehouden worden van minimaal 80 centimeter lang, maar liever in een groter aquarium. Zorg voor een goed beplante bak met veel zwemruimte in de onderste waterlagen. Zorg ook voor een niet te scherpe bodem, zand of fijn grind (1-3 mm) dus. Schuilplaatsen in de vorm van bloempotten, halve kokosnoten, kienhout en een dichte beplanting zijn essentiëel.

Karakter

Deze vis wordt graag gehouden, ondanks dat zijn karakter niet altijd even goedaardig is. Over het algemeen is de vis niet agressief, behalve tijdens de paartijd en als er jongen zijn. Houdt kersenbuikcichlides in een paartje (man en vrouw). Het komt wel voor dat een paartje elkaar niet ligt, probeer dan een van de vissen te ruilen. Pelvicachromis pulcher bakent een territorium af.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-26°C
  • Ph: 6,5-7
  • GH: 8-12

Voeding

Kersenbuikcichliden eten zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer. Zorg voor voldoende afwisseling op het menu.

Kweek

De kweek is van de Kersenbuikcichlide is vrij gemakkelijk als er een goed stel is ontstaan. Zorg voor een goed kweekstel en een plek waar de eieren in kunnen worden afgezet. Een bloempot is hiervoor geschikt. Na het afzetten worden de eieren door de ouders verzorgd, ook worden de jongen na het uitkomen nog enkele weken verzorgd. De eieren komen na een paar dagen uit. Meestal worden er rond de 100 eieren afgezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pelvicachromis pulcher - Kersenbuikcichlide"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 28-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!