InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Vijveroverkapping voor de winter

Vijveroverkapping voor de winter

De winterperiode is een periode welke voor koi niet erg aantrekkelijk is. De koi groeien niet meer, eten nauwelijks of zelfs helemaal niet en de conditie van de koi gaat langzaam achteruit. De koudere periode van het jaar kan zelfs gevaarlijk zijn voor koi. Wat is eigenlijk precies de reden om een vijver te overkappen, wat voor voordelen brengt het met zich mee? En wat is het nut als de vijver toch al verwarmd is?

Overkappen van de vijver

Het overkappen van de vijver in de koudere periode van het jaar brengt een aantal grote voordelen met zich mee. Zo zal er bijvoorbeeld veel minder vuil de vijver in waaien. Hierbij kan gedacht worden aan bladeren en takken van bomen. Maar waar het voornamelijk om gaat is de isolatie die de vijveroverkapping te bieden heeft.

Lage temperatuur, gevaarlijk?

Bij temperaturen onder de 4 graden Celsius is het kritisch voor koi. Deze zullen bij dit soort temperaturen echt moeten gaan overleven. Er kunnen ijskristallen vormen in het water die zich kunnen gaan afzetten op de kieuwen van koi. Dit kan ernstige problemen veroorzaken waar een koi nooit meer van zal genezen en wat voor sterfte kan zorgen. Wanneer de temperatuur van het water stabieler en boven de 4 graden Celsius blijft zullen de koi veel gemakkelijker de winter door kunnen komen. En tevens nog veel belangrijker, de koi zal in een veel betere conditie de winter door komen en vervolgens het voorjaar in gaan.

Het voorjaar is namelijk een vrij moeilijke periode voor koi. In het voorjaar wordt niet alleen de koi actiever, maar ook veel soorten parasieten en bacteriën worden actiever in deze periode van het jaar. Het probleem is vaak dat de conditie van de koi die net de winter uit komen hier nog niet op voorbereid zijn en zeer gevoelig zijn voor de parasieten en bacteriën. Door gebruik te maken van een overkapping op de vijver kunnen deze problemen deels verholpen worden.

Stabiele temperaturen

De temperatuur zal veel stabieler zijn. Door de overkapping koelt het water in de nacht veel minder snel af, en overdag warmt het vijverwater minder snel op. Hierdoor zijn de verschillende tussen dag en nacht aanzienlijk kleiner. Wat de koi alleen maar ten goede komt. Hoe groter de verschillende tussen temperatuur in korte perioden, hoe meer stress de koi zal hebben en hoe moeilijker het voor de vissen is om de winterperiode te overleven.

Minder snel afkoelen

De temperatuur zal verder veel minder snel afkoelen. De overkapping zal er zelfs voor zorgen dat de temperatuur meestal ongeveer rond de 6 graden Celsius blijft. Een prima temperatuur waarbij de Koi zelfs lichtjes doorgevoerd kunnen worden met licht verteerbaar voer. Ook zul je zeker geen last krijgen van ijsvorming op het wateroppervlak.

Regenwater en smeltwater tegenhouden

Regenwater en smeltwater van sneeuw zal niet in het water belanden. Regenwater is zeer zacht, dit kan resulteren in het verlagen van de kH waarde (hardheid van het water). Een dalende kH waarde kan als gevolg hebben een pH-crash (zuurgraad van het water). Dit kan zeer snel resulteren in vissterfte en wordt vaak onderschat.

Energiekosten besparen bij verwarmen

Zeker wanneer de vijver verwarmd wordt is het zeer zeker aan te raden om gebruik te maken van een vijveroverkapping. Vaak wordt er gebruik gemaakt van elektrische verwarming elementen die erg veel stroom verbruiken. De overkapping zal zorgen voor isolatie. Deze isolatie zorgt ervoor dat de warmte langer in het vijverwater zal blijven. De elektriciteit die de verwarming verbruikt, blijft op deze manier langer benut. De energiekosten voor het verwarmen zullen hierdoor aanzienlijk verlaagd worden. De investering van een vijveroverkapping zal dan ook snel terugverdiend worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vijveroverkapping voor de winter"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 28-10-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!