InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Methoden om vijver te overkappen

Methoden om vijver te overkappen

Een vijver overkappen in de koudere periode van het jaar, kan door gebruik te maken van verschillende materialen. De meeste manieren om een vijver te overkappen zijn gemakkelijk zelf te maken. Goedkopere oplossingen zoals noppenfolie of tempex platen zijn overal verkrijgbaar en zullen al aanzienlijke resultaten vertonen ten opzichte van een vijver die niet overkapt is. Er zal zeker geen ijsvorming komen op een vijver waarbij gebruik gemaakt wordt van een vijveroverkapping. De koi zullen gemakkelijker zonder problemen de winter doorkomen. En met een betere conditie het voorjaar in gaan.

Methoden

Er zijn verschillende manieren en methodes om de vijver te overkappen in de koudere periode van het jaar, hieronder volgt een overzicht van de meest gebruikte manieren om de vijver te overkappen voor de koudere periode van het jaar.

Noppenfolie

Noppenfolie is op veel plaatsen, zoals bouwmarkten, verkrijgbaar. Vaak wordt het in rollen aangeboden van 25 meter voor een voordelige prijs. De noppen bezitten stilstaande lucht die zullen zorgen voor een isolerende laag.

Het beste kan een geraamte gemaakt worden van bijvoorbeeld hout waarover het noppenfolie gespannen kan worden. Zorg ervoor dat het water wat op het noppenfolie valt direct naar onderen kan lopen langs het noppenfolie. Zorg ervoor dat er geen water in het noppenfolie kan blijven hangen. Wanneer er veel water op het folie drukt zal deze het namelijk snel begeven.

Een goedkope, effectieve oplossing die er zeker voor zal zorgen dat de vijver ijsvrij blijft in de winterperiode. Nadelen van deze vorm van overkappen is wel, dat wanneer het erg hard waait, er hevige regenval of sneeuwval is, de overkapping het kan begeven.

Drijvende isolatie

Een andere oplossing is door gebruik te maken van een vorm van drijvende isolatie. Hierbij kunnen bijvoorbeeld de in de handel verkrijgbare isolatieballen gebruikt worden. Ook kunt u creatief zijn door gebruik te maken van flessen of flacons. De ballen of flessen bevatten lucht en blijven drijven op het wateroppervlak. Dit zal zorgen voor een isolerende laag. Een voordeel van drijvende isolatie is dat het alle vormen van het wateroppervlak kan aannemen. Stel u heeft een natuurlijk gevormde vijver met ronde vormen is dit isolatiemateriaal zeer makkelijk inzetbaar.
Door van PVC pijp een vierkante vorm te maken door gebruik te maken van vier 90 graden bochten, en deze in de drijvende isolatie op het wateroppervlak te laten drijven. Zal dit zorgen voor een "raam" in de drijvende isolatie. Zo kunnen de vissen tijdens de koude periode ten alle tijden in de gaten worden gehouden.

Tempex platen

Een andere oplossing zijn tempex platen. Deze platen zijn in de meeste bouwmarkten verkrijgbaar in diktes van ongeveer 5 cm. De meest voorkomende platen zijn 100 bij 50 cm. Ze kunnen gemakkelijk over een kleine constructie van houten balkjes over de vijver gelegd worden. Zorg er altijd voor dat er enige vorm van verzwaring op de platen ligt. De platen wegen haast niets en zijn zeer vatbaar voor de wind. Een nadeel van de tempex platen is dat deze geen licht doorlaten in de vijver.

Polycarbonaat vijverkap

Een duurdere methode, maar waarschijnlijk de beste methode om de vijver te overkappen is door gebruik te maken van polycarbonaat platen. De platen kunnen gemakkelijk bevestigd worden op een constructie van hout, aluminium of staal (RVS). Zorg bij de constructie er altijd voor dat er geen regenwater of smeltwater van sneeuw om de polycarbonaat platen kan blijven liggen. Zorg voor voldoende afloop van de platen zodat dit direct afgevoerd wordt. Houd er ook altijd rekening mee dat er voldoende ondersteuning onder de platen aanwezig is indien er sneeuwval is. De sneeuw zal zorgen voor een groot gewicht op de platen wat instorten van de vijverkap kan veroorzaken.

Polycarbonaat platen zorgen voor de beste isolatie van de vijver. Het is zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel de meest effectieve. Zeker wanneer u de vijver in de koudere periode van het jaar verwarmd heeft is het een aanrader. De kosten die u maakt om de vijver te verwarmen zult u snel terugverdienen door de warmte langer vast te houden in de vijver.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Droge vijver, een kindvriendelijke vijverEen vijver, hoe ondiep deze ook mag zijn, vormt een potentieel gevaar voor kleine kinderen. Een droge vijver kan een opl…
Vijver: een vijver aanleggen in de tuinVijver: een vijver aanleggen in de tuinVeel mensen willen een vijver aanleggen in hun tuin. Het is dan wel belangrijk van de voren te bedenken hoe u deze vijve…
Zelf een vijver aanleggenHoe leg je zelf een vijver aan? Het is vrij eenvoudig. Maak eerst een keuze in vijvervorm. Een kant en klare (prefab) vi…
Een vijver met Koikarpers, wat komt er allemaal bij kijken?Een vijver met Koikarpers, wat komt er allemaal bij kijken?Een prachtige vijver vol met grote gekleurde vissen. Het klinkt geweldig en de meeste mensen vinden dat ook. Het lijkt s…
Koi vijver: AanleggenBij het aanleggen van een koi vijver komen een aantal aspecten naar boven waar rekening mee gehouden moet worden. In dit…

Reageer op het artikel "Methoden om vijver te overkappen"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 28-10-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!