InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Vijver in de winter

Vijver in de winter

De winterperiode brengt altijd wat moeilijkheden mee voor mensen die een vijver in de tuin hebben. Het voornaamste gevaar is bevriezing. Wanneer bijvoorbeeld de terugvoerleiding van het filter bevriest kan het ervoor zorgen dat de vijver in een mum van tijd leeg gepompt wordt. Het is altijd belangrijk een aantal maatregelen te treffen die ervoor zorgen dat de vijver klaar is voor de winter en er geen kans meer is op bevriezing.

Watervallen, beekloopjes en andere stroompjes

Veel vijvers beschikken over een klein stroompje van water in de vorm van een beekloopje of watervalletje, wat langzaam kabbelend de vijver bereikt. Deze onderdelen van de vijver zijn het gevoeligst in de winter op bevriezing. De beste oplossing is door deze uit te schakelen zodat hier nooit bevriezing kan optreden. Zorg er altijd voor wanneer dit soort onderdelen uitgeschakeld worden dat er geen leidingen met stilstaand water ontstaan. Zorg er ten allen tijden voor dat deze leidingen leeg zijn. Wanneer het water in de leiding bevriest zal deze namelijk openscheuren. Mocht het niet mogelijk zijn om een watervalletje uit te zetten is het van belang deze zo goed mogelijk te isoleren en bevriezing te voorkomen door gebruik te maken van bijvoorbeeld noppenfolie of tempex.

Filtersystemen

Het is altijd opletten of er geen bevriezingsverschijnselen voordoen bij de filterinstallatie. Er zijn mogelijkheden om het filtersysteem uit te schakelen. Echter gaat de voorkeur uit naar filtersystemen die gedurende de winterperiode door blijven functioneren.

Vooral bij koi vijvers is het belangrijk dat het filtersysteem gedurende de winterperiode door blijft draaien. De koi veroorzaken namelijk ook in de winterperiode nog voor vervuiling in het vijverwater. Wanneer het filter uitgeschakeld wordt kan dit verkeerd uitpakken. Ook voor het filter en de biologie in het filtersysteem is het belangrijk dat deze gedurende de winterperiode blijft functioneren. Een zeer groot deel van de bacteriën zullen de winterperiode niet overleven, echter blijft er altijd een deel in leven dat direct in het voorjaar aanwezig zijn om het water weer te kunnen reinigen wanneer er weer met kleine beetje gevoerd wordt.

Pomp-gevoede filtersystemen zijn bovengronds opgesteld. Deze systemen zijn zeer gevoelig voor vorst. Zorg ervoor dat het filter voldoende geïsoleerd is zodat er geen problemen kunnen voordoen. Wanneer er namelijk bevriezing optreed bij de uitgang van het filter, loopt u goede kans dat het filter gaat overstromen en u in zeer korte tijd een leeg gepompte vijver hebt.

Maar ook bij andere filtersystemen, zoals het zeeffilter in gravity opstelling, is het van belang dat deze goed wordt geïsoleerd zodat er nooit problemen kunnen ontstaan. Filtersystemen als de bakki shower en het trickle filter kunnen beter worden uitgeschakeld. Deze filters koelen het water namelijk zeer snel af vanwege de ruime contacttijd met de lucht die ze hebben. De filters zullen het water zeer snel laten afkoelen en grote kans op bevriezing van het filtersysteem.

IJs op de vijver

Een vijver zonder overkapping of verwarming zal gemakkelijk kunnen bevriezen in de winterperiode. Dit kan in eerste instantie voor de meeste vijvers geen kwaad. Al kan het wel een flink risico voor koi vormen. Zoals ijskristallen in het vijverwater die zich kunnen afzetten op de kieuwen van koi, wat als gevolg sterfte kan hebben.

Om bevriezing van het volledige oppervlak van de vijver te voorkomen is het van belang gebruik te maken van beluchting in de vijver. De opstijgende luchtbelletjes zullen ervoor zorgen dat een deel van de vijver niet zal bevriezen. Mocht de vijver toch bevriezen is het belangrijk om nooit een gat in het ijs te slaan, hierdoor ontstaat een drukgolf in het water die directe vissterfte tot gevolg kan hebben. Het beste kunt u gebruik van maken een pan met warm water die u op het ijs plaatst, de bak zal langzaam door het ijs zakken en er is weer mogelijkheid tot ontluchting van het vijverwater. Stap nooit zelf op het ijs bij een vijver met vissen. Ook dit kan drukgolven in het water veroorzaken die directe vissterfte als gevolg kan hebben. Ga altijd voorzichtig te werk.

Sneeuw op het ijs

Wanneer er ijs op de vijver ligt en er komt een sneeuwbui voor is het vanzelfsprekend dat de sneeuw zal blijven liggen op het ijs. Sneeuw heeft een krachtige isolerende werking. Sneeuw kan ervoor zorgen dat er geen gassen meer de vijver in of uit kunnen. Zorg er altijd voor dat de sneeuw voorzichtig van het ijs afgehaald wordt. Houd er hierbij altijd rekening mee dat het gevaarlijk is om op het ijs te gaan lopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vijver in de winter"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 28-10-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Vijveroverkapping
Schrijf mee!