InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De giftige steenvis

De giftige steenvis

De giftige steenvis De steenvis is een giftige vis. Het zal je misschien verbazen maar de steenvis is zelfs de giftigste vis ter wereld. De steenvis leeft in ondiep tropisch water met temperaturen van 20 - 26 graden Celsius. Sommige steenvissen zijn zelfs begroeid met algen en plantjes. Het zijn individuele vissen en hebben een bijzonder sterk gif dat ze produceren door middel van hun rugvinstekels. Maar wat maakt deze vis nou de giftigste vis ter wereld en wat zijn de kenmerken van de steenvis?

Een mooi gebied aan de westkust in Australïe

Giftige steenvis

De vleesetende steenvis is een zeer gecamoufleerde vissoort. Meestal is de schutkleur bruin of groen. Om zijn prooi te vangen ligt deze vis doodstil en half ingegraven in het zand, soms komen de ogen nog net boven het zand uit. Als een prooi de vis benadert, valt de vis aan met een snelheid van maar liefst 0,015 seconde! Dit varieert van kleine prooien maar ook prooien die half zo groot zijn als de vis zelf. De prooien van de steenvis zijn voornamelijk schaaldieren, garnalen en vissen. De vis kan gemiddeld 30 tot 50 centimeter groot worden en behoort tot de steenvissen en schorpioen vissen (hierover zijn de meningen nog steeds verschillend). De steenvis heeft zijn naam te danken omdat de vis simpelweg op een steen lijkt.

Leefgebied van de steenvis

De steenvis komt voor in de Indische Oceaan, Grote Oceaan en de Roze zee. De steenvis ligt hier op de bodem tussen het rif en rotsen, goed beschut. De meeste kans om de vis tegen te komen is vlakbij de westkust van Australië, dit komt omdat het water hier warmer is door de aangevoerde stroming. De vis is afhankelijk van het koraalrif. Als het koraal verdwijnt dan heeft dit nadelige gevolgen voor de steenvis. Immers, de steenvis wordt ook in sommige aquaria gehouden door vis liefhebbers.

Is de steenvis dodelijk, of niet dodelijk?

Omdat de steenvis de giftigste soort vis is ter wereld, is deze vis ook dodelijk. Er zitten maar liefst 14 stekels op zijn rug. Deze stekels bevatten een hoog gehalte aan neurotoxine. Neurotoxine is een stof dat zorgt voor verlamming van het zenuwstelsel. Het gevolg hiervan is dat door verlamming van het zenuwstelsel je niet meer je spieren kan bewegen. Dit gaat gepaard met stevige pijn. De kans op verdrinken is dan erg groot. Het gif neurotoxine kan soms in zo een hoge concentratie in je lichaam zijn gekomen dat de kans bestaat op een amputatie van het lichaamsdeel. Zonder medische behandeling is de kans groot dat je binnen een puur uur overlijdt.

Kenmerken van gestoken worden door een steenvis

  • Plotselinge hevige pijn
  • Rode opgezwollen wond
  • Optreden van een verdikking
  • Ongevoeligheid van lichaamsdelen
  • Het bewegen van spieren verloopt moeizaam

Wat te doen tegen het gif van een steenvis?

Over het tegengif is helaas nog niet veel bekend. Zo snel mogelijk naar de eerste hulp is belangrijk. Als dit niet mogelijk is dan kan het helpen zo snel mogelijk naar warm water te gaan. Dit zorgt voor ontspanning van de spieren en het schoner worden van de wond.

Aangezien dit de giftigste vissoort is en hij vrijwel onzichtbaar is door zijn camouflage, is het maar beter om deze steenvis, ondanks je hem moeilijk ziet, te vermijden.
© 2013 - 2017 Shelob, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De giftige steenvis"

Infoteur: Shelob
Laatste update: 15-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!