InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Carnegiella Strigata Strigata - Gemarmerde Bijlzalm

Carnegiella Strigata Strigata - Gemarmerde Bijlzalm

De Carnegiella Strigata Strigata of gemarmerde bijlzalm is een vriendelijk en grappig gevormd aquariumvisje dat zeer geschikt is voor een gezelschapsaquarium.
  • Wetenschappelijke Naam: Carnegiella Strigata Strigata
  • Nederlandse Naam: Gemarmerde Bijlzalm
  • Familie: Gasteropelecidae (Karperzalmen)
  • Herkomst: Guyana, Zuid-Amerika

Lengte

4cm

Geslachtsonderscheid

Het verschil tussen de geslachten is heel moeilijk te zien bij deze vis. Als ze volwassen zijn, is het vrouwtje van de bovenkant gezien iets dikker dan het mannetje.

Huisvesting

De gemarmerde bijlzalm kan prima gehouden worden in een wat kleiner aquarium (vanaf 50cm) Het aquarium moet beplant zijn, vooral drijfplanten worden op prijs gesteld, maar zorg wel dat er genoeg zwemruimte is in de bovenste waterlaag. Ze houden ook van wat stroming in het water. Gemarmerde bijlzalmen kunnen zeer goed springen, in het wild wel tot 2 a 3 meter ver! Zorg daarom voor een dekruit op het aquarium en kijk niet raar op als je af en toe een "bonk" hoort als de bijlzalm tegen de dekplaat springt!

Karakter

Carnegiella Strigata Strigata is een zeer vreedzame aquariumvis die in een school gehouden moet worden. Houdt minimaal 5 exemplaren, maar liever meer. In het wild leven ze in scholen van zo'n 20 stuks. De gemarmerde bijlzalm is een zeer rustig visje dat heel schuw kan zijn, houdt ze daarom niet met erg drukke of agressieve vissen. De manier van zwemmen is bij deze vis zeer apart, het lijkt net of hij vleugeltjes heeft.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28°C
  • Ph: 5,5-7
  • GH: 0-4

Voeding

Carnegiella Strigata Strigata eet zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer.

Kweek

Over de kweek van Carnegiella Strigata Strigata is nog niet veel bekend. Aan te raden is om de vissen levend voer te geven en te zorgen voor troebel water. De eieren worden afgezet en zakken dan naar de bodem. Als dit is gebeurd moeten de ouders verwijderd worden. De eieren komen na ongeveer 30 uur uit, voer de kleintjes met stofvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Carnegiella Strigata Strigata - Gemarmerde Bijlzalm"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 12-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!