InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Brachydanio rerio - Zebrabarbeel

Brachydanio rerio - Zebrabarbeel

De Brachydanio rerio is een sterke aquariumvis, die ook zeer geschikt is voor beginnende aquarianen. De Zebrabarbeel is zeer actief en vreedzaam ingesteld, en daarom uitermate geschikt voor een gezelschapsaquarium.
  • Wetenschappelijke naam: Brachydanio rerio
  • Nederlandse naam: Zebrabarbeel of Zebravisje
  • Familie: Cyprinidae
  • Herkomst: het oosten van India

Lengte

Tot 5-6 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje van Brachydanio rerio is kleiner en slanker dan het vrouwtje.

Huisvesting

Brachydanio rerio heeft veel vrije zwemruimte in de bovenste en middelste waterlaag van het aquarium nodig. Zorg echter ook voor een flinke beplanting aan de zijkanten van het aquarium. De Zebrabarbeel houdt van een lichte stroming in het water. Brachydanio rerio kan gehouden worden in een aquarium van 60cm lang, maar 80cm of meer is beter omdat de Zebrabarbeel veel en snel zwemt.

Karakter

Brachydanio rerio is een zeer actieve scholenvis. Houdt ze met minimaal 5 exemplaren, maar liever met meer. Houdt de Zebrabarbeel absoluut niet met zeer rustige of schuwe vissen. Als de Zebrabarbeel met te weinig exemplaren wordt gehouden, kunnen ze zich aggressief gaan gedragen, maar in een school zijn deze aquariumvissen zeer vreedzaam.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 18-24°C
  • Ph: 6,5-7
  • GH: 5-8

Voeding

Brachydanio rerio is een echte alleseter. Wissel droogvoer, diepvriesvoer en levend voer af.

Kweek

Zebrabarbelen zijn trouw aan elkaar en zullen niet snel met een ander paren. Zorg dan ook voor een goed kweekstel en breng die over naar een flink beplante kweekbak. Verwijder de ouders na het afzetten van de eieren, ze eten namelijk hun eigen legsel op. Er worden tot wel 500 eieren afgezet. De jongen kun je voeren met stofvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Brachydanio rerio - Zebrabarbeel"

Reactie

Hentaimaster9000, 07-07-2016 10:32 #1
Een aquarium van 1m is aan te raden sinds dit zeer actieve vissen zijn. Ook heb je een hillstream bak er voor nodig (dus een stromingspomp of een manifold systeem). De rest klopt wel van wat er staat.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 26-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!