InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Samenstelling vissen voor aquarium

Samenstelling vissen voor aquarium

Samenstelling vissen voor aquarium Een aquarium komt u overal tegen, van slaapkamer tot woonkamer en van restaurant tot aan een hotel. Toch zitten er ondanks de grote aantal aquaria bijna overal een andere samenstelling aan vissen in. Hoe kunt u nu een mooie samenstelling maken van vissen die u in uw bak wilt? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, dus vraag het vooral na bij iemand die er verstand van heeft, aangezien hier alleen de algemene regels staan.

Langzaam/snel

Een van de eerste en meest duidelijke eigenschappen aan vissen is of het een snelle of langzame zwemmer is. Zo zijn er bijvoorbeeld zwaarddragers die actief in de bak bewegen en zodoende een groter aquarium nodig hebben dan een rustig aquarium.
Bedenk hierbij goed dat u uitgaat van wat de vissen horen te doen, dat de zwaarddragers in uw bak misschien rustig zwemmen wil niet zeggen dat ze niet graag iets anders willen.

Verschillende waterlagen

Over het algemeen heeft elke vis een eigen waterlaag waar het zich vrijwel altijd bevindt. Er zijn uitzonderingen zoals guppen die zich in alle waterlagen bevinden.
Een aquarium valt dan ook in te delen in een boven, midden, en onderlaag. Wanneer u 3 scholen vissen wil en alle drie de scholen zitten in de bovenlaag is er alsnog een ruimte tekort waardoor de vis niet zijn mooiste kleuren en gedrag zal laten zien.

Bijtgraag/vinnen

De naam zegt het eigenlijk al, enkele vissen zoals sumatraantjes hebben de neiging om in vinnen of staarten te bijten. Het is dan ook niet slim om deze vissen bij bijvoorbeeld een maanvis te zetten aangezien dan de hele vinnen aangevreten zullen worden wat natuurlijk erg zonde is.

Roofvissen

De ergere versie van bijtgrage vissen zijn de roofvissen. Deze zullen simpelweg andere vissen opeten, ongeacht of ze genoeg voer krijgen. Laat u hier goed over adviseren omdat het natuurlijk nooit leuk is om ’s ochtends wakker te worden en vrijwel geen vissen meer te zien zijn in uw aquarium.

Territoriumgedrag

Wanneer we, vooral vissen die eieren afzetten of een schuimnest maken, in de paringstijd komen kunnen ze territoriumgedrag aannemen. Dit wil zeggen dat er geen enkele vis in de buurt van ‘hun’ schuimnest of eieren mag komen. Wanneer het aquarium te klein is en er wel vissen in de buurt moeten komen kan dit tot de dood leiden.

Omstandigheden

Misschien wel de meest simpele, maar waar zeker niet altijd aan gedacht wordt. Wegens de import en uitstekende infrastructuur die we tegenwoordig hebben worden onze aquariumvissen uit de gehele wereld gehaald. Wanneer een vis dus al generaties lang gewend is aan water rond de 25 graden, waarom zou u die hier dan in een koudwateraquarium zetten? Cichliden hebben bijvoorbeeld behoefte aan veel stenen en niet zo veel aan planten omdat dit voor hun de oorspronkelijke plaats het best nabootst. Zoekt u daarom vooral even op welke temperatuur/ondergrond/plantenaantal etc de vissen nodig hebben voor u ze gaat combineren.

Scholen

Verschillende vissen leven het liefst in scholen, sommige vanaf 4 stuks, anderen willen toch minimaal met 10 of meer samenzwemmen. Wanneer u een scholenvis alleen of met 2 soortgenoten zet zal deze zich verstoppen en zult u er weinig plezier aan beleven.

Wanneer u al deze punten hebt behandeld weet ik zeker dat u een mooie samenstelling kunt maken voor uw aquarium. Let er wel op dat er niet teveel vissen binnen een aquarium zitten. Het kan dan wel mooi zijn maar vissen raken hier snel gestrest door en zullen minder van de kleuren/gedrag kunnen laten zien.
© 2012 - 2019 Scg94, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aquarium inrichten voor beginnersAquarium inrichten voor beginnersEen aquarium houden is een leuke hobby. Vissen zijn fascinerend om naar te kijken en je kunt je aquarium inrichten zoals…
Moenkhausia sanctaefilomenae - RoodoogzalmDe Roodoogzalm is een zeer geschikte vis voor beginners. Hij stelt maar weinig eisen, zowel aan de waterkwaliteit, het a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Glucosala, Pixabay
  • www.aquariumhouder.nl

Reageer op het artikel "Samenstelling vissen voor aquarium"

Infoteur: Scg94
Laatste update: 25-10-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!