InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Verzorging van de rattenslang

Verzorging van de rattenslang

Bij de meeste slangenhouders is het waarschijnlijk hiermee begonnen. De rattenslang of hoe hij wel vaker genoemd wordt: het gutje. In dit artikel wat meer uitleg omtrent de verzorging van deze slang.

Waarom de rattenslang

Veel mensen die graag een slang willen houden en info aan een kenner vragen omtrent de soort krijgen vaak als antwoord: de rattenslang. Dit is niet zonder reden. Deze slang is vrij makkelijk te houden. Dit wil niet zeggen dat deze slang geen goede verzorging nodig heeft! Maar als er is iets fout loopt met de temperatuur of er sluipen wat beginnersfoutjes in de verzorging dan zal de gezondheid van deze slang er niet zozeer onder leiden. Bovendien heeft deze slang een zeer hanteerbaar formaat.

De voeding

Een korenslang kan alles eten van muizen tot kuikens. Toch is het het handigst om muizen te geven wegens de kostprijs en een slang die gevogelte heeft gegeten kan serieus stinken. Groot of klein, bij deze slang kan je aanhouden 1 muisje per week even dik als het dikste gedeelte van de slang. Dit gaat dan van pasgeboren muisjes tot volwassen muizen.

Het terrarium

Rattenslangen klimmen weleens graag dus voorzie hiertoe de mogelijkheid via stokken, plateaus, .... Een minimale afmeting voor een volwassen slang is toch 1 meter op 50cm diep. Een hoogte van 50cm is voldoende. Zoals vele andere soorten heeft ook de rattenslang graag een drinkbak waar hij helemaal kan in liggen. Een hotspot van 32 graden is aangewezen en aan de koude kant van de bak kan het best niet onder de 22° zakken. 's Nachts mogen deze temperaturen enkele graden zakken en mag de hotspot uit maar dit is niet per se nodig.

De kleur

Door de relatief makkelijke verzorging van de rattenslang is deze al veelvuldig gekweekt. Met als gevolg dat men allerlei kleuren heeft gekweekt. Een wildkleur rattenslang bevat vooral veel rood en zwart, en enkele tinten hier tussen.
  • Amel: Bij een amel is het zwarte gedeelte van de slang weggevallen, men houdt dus een overwegend rode slang over.
  • Anery: Bij een anery is het rode gedeelte van de slang weggevallen, men houdt dus een overwegend zwarte slang over.
  • Albino: Bij een albino is zowel het rode als het zwarte gedeelte weggevallen en men houdt dus een overwegend witte slang over.

Over de rattenslang

  • Latijnse naam: Elaphe guttata guttata
  • Nederlandse namen: Korenslang, Rattenslang
  • Engelse naam: Cornsnake
  • Lengte: 1.2-1.8 meter, vrouwtjes over het algemeen groter.
  • Natuurlijke leefomgeving: Noord-Amerika
  • Vochtigheid: 50-70%
  • Gewicht: 300 gram
  • Leeftijd: 15 jaar

Lees verder

© 2011 - 2018 Bienstman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een houten terrarium bouwenEen belangrijk onderdeel bij het goed verzorgen van een reptiel hoort de huisvesting. In de handel worden genoeg terrari…
Dieren: kopen van een terrariumDieren: kopen van een terrariumEen terrarium kan vrij goedkoop worden gekocht. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan, zoals via het internet. O…
Hoe bouw ik een terrarium?Veel mensen die reptielen houden als een huisdier, denken eraan om de terraria zelf te bouwen. Dit kost vaak minder geld…
Idiopathische guttata hypomelanosis: symptomen & behandelingIdiopathische guttata hypomelanosis: symptomen & behandelingBij idiopathische guttata hypomelanosis (IGH) ontstaan er kleine, gedepigmenteerde vlekjes op de huid, vooral aan de arm…
De Physignatus cocincinus of wateragameEen erg mooi en populair reptiel is de wateragame. Het is een reptiel dat vrij tam te krijgen is. Hieronder wat meer uit…

Reageer op het artikel "Verzorging van de rattenslang"

Reacties

Lennert, 29-12-2016 00:40 #3
Ik heb 2 korenslangen en als 1 van hen een groote boodschap doet zitten er daar witte vlekke of puntjes. hoop dat het niets ergs is

Morgan, 07-01-2014 23:26 #2
Als eerste, wat een duidelijk artikel!
Nu even een vraagje… Ik ben sinds vandaag trotse eigenaar van een prachtige albino slang, alleen deze lijkt nog al wat van streek van de verhuizing en ik vroeg mij af of dit normaal is? Ik heb hem opgehaald in Oss (Noord-Brabant) en woon zelf in Heerhugowaard (Noord-Holland) een behoorlijk eindje rijden met de auto dus… Volgens de verkoper in de winkel was een kruik in een schone theedoek gewikkeld een goede oplossing voor de warmte en dit heb ik dan ook gedaan… Nu veilig thuis is mijn slang alleen behoorlijk rustig en lijkt een beetje verward dus ik maak me wel een beetje bezorgd… Is dit normaal na zo'n reis?

Groetjes van Morgan.

Peter, 25-03-2012 20:23 #1
Mijn slang wil al twee dagen zijn muis niet eten. Hij heeft geen doffe ogen, dus vervellen? wat zou het kunnen zijn. Hij is verder zeer actief, actiever dan gewoonlijk.
Hij knuffelt bijna met de muis
Ik hoor graag wat het zou kunnen zijn dat hij niet wil eten.

bedankt alvast peter Reactie infoteur, 07-06-2012
Peter,

Dit kan zoveel redenen hebben, geef hem een week zoveel mogelijk rust en probeer dan nogmaals. Als hij blijft weigeren kan je misschien best eens langs een dierenarts gaan om te testen op eventuele parasieten.

Infoteur: Bienstman
Gepubliceerd: 06-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Special: Slangen houden
Reacties: 3
Schrijf mee!