InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > De Groene Leguaan

De Groene Leguaan

De Groene Leguaan In zijn jongere jaren is de Groene Leguaan zon 15 centimeter lang en dus vrij klein, gedurende de jaren echter wordt deze Leguaan al snel groter tot hij wel 1,5 tot 2 meter lang is!

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Iguana Iguana
  • Klasse: Reptielen
  • Type: Omnivoor (eet zowel planten als dieren)
  • Waar komen ze voor: Zuid- en Midden Amerika
  • Hoe oud worden ze: De gemiddelde leeftijd van de Groene Leguaan ligt op ongeveer 15 jaar.

Groene Leguaan als huisdier

Kun je een Groene Leguaan als huisdier houden? Ja, dit kan maar houdt er wel rekening mee dat het dier veel ruimte en tijd van je nodig zal hebben. Een Leguaan wordt namelijk erg groot, heeft een bepaalde temperatuur nodig (25 à 30 graden overdag en 20 graden s nachts) en nogal wat speciale decoraties voor in zijn terrarium (ruime kooi nagebootst van zijn natuurlijke omgeving). Deze decoraties bevatten:
  • Stenen
  • Warmte-lampen
  • Kunstplanten
  • Houtsnippers voor bodembedekking
  • Water

Verschoon het terrarium regelmatig door alles goed schoon te maken.

Voeding

De Groene Leguaan eet zowel groenten, fruit als kleine dieren:
  • Andijvie
  • Appel
  • Koolsoorten
  • Krekels
  • Sprinkhanen
  • Meelwormen
  • Kleine muizen

Groenten waar veel nitraten inzitten kunnen echter dodelijk zijn voor een Leguaan!

Kenmerken van het lichaam

De Groene Leguaan kan wel 2 meter lang worden en ze wegen dan tussen de 3 en 5 kilo. Na 5 jaren is de Leguaan volgroeid. Pas na 2 jaar kun herkennen of je met een vrouwtje of met een mannetje te maken hebt; het mannetje heeft een bijvoorbeeld een grotere kam op zijn hoofd en heeft kleinere poriën op zijn huid dan het vrouwtje. De Leguaan kan heel erg goed zien (in kleur) waardoor hij zijn prooi snel opmerkt en dus ook snel kan ingrijpen.

Voortplanting

De Leguaan is na 2 à 3 jaar geslachtsrijp. Leguanen leven in groepen en het mannetje zal in de broedtijd een vrouwtje proberen te imponeren om met hem te paren, door op een bepaalde manier met zijn hoofd te knikken. De eieren worden door het vrouwtje gelegd in vochtige grond. Het aantal eieren dat gelegd wordt varieert van 15 tot 70 eieren. Na 60 tot 90 dagen komen de eieren uit en de pasgeboren Leguanen zullen meteen op eigen benen moeten staan, aangezien het mannetje en vrouwtje niet bij de jongen blijven.

Andere soorten

De Groene Leguaan is familie van:
  • Kameleon
  • Gekko
  • Komodovaraan

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Groene Leguaan"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Special: Dieren
Schrijf mee!