InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Brachylophus fasciatus of de fiji-leguaan

Brachylophus fasciatus of de fiji-leguaan

De Fijileguaan is een prachtige blauwgroengekleurde leguaan die erg bedreigd is. Hier wat meer info in verband met deze fascinerende reptielen.

Classificatie

De fiji-leguaan behoort tot de klassen van de reptielen en meer bepaald tot de familie van de leguanen (Iguanidae).

Beschrijving

Het zijn erg mooie leguanen die kleiner blijven dan zijn meest bekende broertje, de groene leguaan (iguana iguana). De staart wordt meer dan tweemaal zolang als de lengte van hun lichaam! Hun lichaam wordt ongeveer 20cm lang en hun staart kan wel 50cm lang worden. Op hun lichaam hebben ze brede donkergroene banden. Hun buik is geelgekleurd. Ze hebben een bijna vierkante keelwam en een kleine rugkam. Het zijn niet bepaald stressgevoelige dieren.

Voorkomen

De Fiji-leguaan komt voor op de Fiji-eilanden en op de Tonga-eilanden. Hier zijn ze bedreigd, maar beschermd. Hier leven ze in bossen en op bebost terrein.

Voeding

Het zijn herbivoren, dus ze eten voornamelijk plantaardig voedsel. Voorzie voldoende variatie in groenten en fruit (andijvie, komkommer, appel, aardbei, …) en snij deze in stukjes. Ook kruiden zoals paardebloem, brandnetel, … mogen gegeven worden. Het zijn heel rustige dieren die ook graag uit je hand komen eten. Jonge dieren eten ook wel insecten.

Huisvesting

Een koppeltje fijileguanen heeft een terrarium nodig van minimum 120X60x120cm. Hierin moet een UVb-lamp geïnstalleerd zijn. Overdag hebben ze best een temperatuur nodig van tussen de 28° en 30°C. ‘snacht mag de temperatuur afkoelen naar de temperatuur van de huiskamer. Zorg voor een relatieve vochtigheid tussen 60 en 85%. Dit kan je verkrijgen door een fonteintje in het terrarium te plaatsen en door regelmatig eens te sproeien met een plantenspuit. Verder wordt het terrarium best ingericht met heel wat klimtakken, want ze komen zelden op de grond. Plaats ook enkele kunstmatige planten als schuilmogelijkheid.

Voortplanting

Op een leeftijd van 12 tot 18 maanden zijn deze leguanen sexueel volwassen. Het zijn eierleggende dieren. Ze leggen meestal 1 tot 7 eieren in vochtige zandbodem. Na 120 tot 170 dagen komen de eitjes uit.

Wetgeving

Deze dieren worden beschermd door CITES, de conventie van internationale handel in bedreigde diersoorten. Hier staan ze op de bijlage I, wat betekent dat als je zo’n diertje in huis haalt, je er een citescertificaat voor nodig hebt.
© 2008 - 2018 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Brachylophus fasciatus of de fiji-leguaan"

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 10-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Schrijf mee!