InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > De gekko: grappige reptielsoort

De gekko: grappige reptielsoort

De gekko: grappige reptielsoort Gekko's zijn kleine grappige diertjes die lijken op hagedissen. Ga je in bepaalde warme (tropische) gebieden op vakantie dan zul je ze daar veelvuldig tegenkomen, kruipend over de muren en schuilend tussen richels van stenen. Het liefst zitten ze lekker in de zon. Je kunt bepaalde gekkosoorten ook als huisdieren houden in een terrarium.

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Gekkonidae
  • Soort/familie: hagedissen/reptielen
  • Type: carnivoren: gekko’s eten insecten en wormen
  • Waar komen ze voor: Vooral in tropische gebieden, vooral in Zuid-Amerika en Australië.
  • Hoe oud worden ze: Sommige gekko’s kunnen tot wel 10 jaar oud worden.

Voeding

Gekko’s eten voornamelijk insecten en wormen, maar er zijn grotere soortgenoten die zelfs kleine reptielen en muizen eten. Er zijn ook gekkosoorten bekend die onder andere mos eten. Dieren die juist gekko’s in hun voedingspatroon hebben zijn onder andere: slangen, grote spinnen, vogels, etc.

Kenmerken van het lichaam

Gekko’s zijn vooral nachtdieren en schuilen overdag liever in bomen en struiken. Vanwege hun camouflage-kleuren zijn ze moeilijk te vinden. Van kop tot staart hebben de diertjes een lengte tussen 20 en 30 centimeter. Het meest staan de gekko’s bekend vanwege het feit dat ze verticaal tegen objecten kunnen lopen, zelfs op gladde objecten zoals glas. Dit is mogelijk omdat de poten van de gekko bedekt zijn met minuscule haartjes die zo plakkerig zijn dat ze overal aan blijven kleven. De enige manier om hun pootjes los te maken van zo’n oppervlak is als ze hun poten 30 graden draaien. Ook een grappige eigenschap van de gekko is dat wanneer ze bij hun staart vastgegrepen worden, deze vanzelf loslaat. Dit komt omdat ze bij hun staart een speciaal breukvlak hebben. Dit verschijnsel heet autonomie. De staart is als het ware een vetopslag en groeit later ook weer aan.

Voortplanting

Na de paring legt het vrouwtje twee eitjes die kleverig zijn en een zacht omhulsel hebben. Het omhulsel wordt al snel harder en na één tot drie maanden (afhankelijk van het soort) komen de eitjes uit. Nadat de eitjes gelegd en uitgekomen zijn, zorgt de moeder echter niet voor de jongen en gaat gewoon weer haar eigen weg.

Een gekko als huisdier

Bron: Bastet78, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Bastet78, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Er zijn verschillende soorten gekko's te vinden in de wereld, allemaal verschillend in kleur en lengte. De Madagaskar gekko is het meest populair om als huisdier te hebben in een terrarium. De Madagaskar gekko is een felgroen beestje dat zo'n 20 centimeter kan worden. Deze gekkosoort wordt ook wel de dag-gekko genoemd omdat ze vooral tijdens de dag actief zijn. Om deze reden is deze gekkosoort erg populair om als huisdier te hebben in een terrarium. Ook de Aziatische huisgekko, de gouden gekko en de luipaardgekko worden vaak gehouden als huisdier

Terrarium-inrichting

Hoe groter het terrarium is, hoe beter, maar de minimale grootte van zo'n terrarium moet 60x30x30 centimeter zijn voor twee gekko's. Het terrarium moet voorzien worden van verwarmingselementen zoals een spot of warmtelamp of een verwarmingsmat/verwarmingskabel voor de nacht. Op de bodem van een terrarium kun je zand en stenen gebruiken, zodat de gekko’s kunnen liggen rusten, maar ook kunnen graven. Er moet ook een vochtige plek in het verblijf aanwezig zijn. Vaak wordt hiervoor veenmos gebruikt, die regelmatig besproeid moet worden met bijvoorbeeld een plantenspuit.

Voeding voor de gekko als huisdier

Gekko’s eten alleen insecten. De voornaamste voeding zijn krekels maar meelwormen of andere insectensoorten zijn ook goed. Je kunt de voeding in de verschillende dierenwinkels kopen of tuincentra die een uitgebreidere dierenafdeling hebben. De gekko's hoeven maar drie keer per week gevoed te worden, maar vers water is wel dagelijks nodig. Het beste is om vaste dagen te bepalen waarop je je huisdier te eten geeft, zodat het dier weet wanneer het te eten zal krijgen. Dit voorkomt onrust.

Winterrust

Het beste voor een (gezonde) gekko is als deze een winterrust kan houden in de koudere tijden. Een gekko zal echter niet uit zichzelf een winterrust inbouwen zolang de temperatuur nog is ingesteld op hogere temperaturen. Verlaag daarom de temperatuur in het terrarium geleidelijk naar zo'n vijf graden lager dan de normale temperatuur. Maak het aantal uren licht in het terrarium ook minder door bijvoorbeeld het terrarium licht uit te doen of later te zetten wanneer het buiten ook donker is. Bij winterrust blijft de gekko enigszins wakker, maar beweegt en eet vrijwel niet. De winterrust begint half oktober en eindigt in het voorjaar. Het advies is ook om verschillende andere bronnen te raadplegen voor meer ervaringen en tips over deze winterrust omdat het nogal complex is en ook ligt aan het soort gekko en diens gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gelijnde gekko of gekko vittatusDe gelijnde gekko, ook wel gestreepte gekko genoemd, is een erg mooie gekko die in het Zuid-Oostelijk gedeelte van Azië…
Hoe bouw ik een terrarium?Veel mensen die reptielen houden als een huisdier, denken eraan om de terraria zelf te bouwen. Dit kost vaak minder geld…
De Groene LeguaanDe Groene LeguaanIn zijn jongere jaren is de Groene Leguaan zo’n 15 centimeter lang en dus vrij klein, gedurende de jaren echter wordt de…
De Physignatus cocincinus of wateragameEen erg mooi en populair reptiel is de wateragame. Het is een reptiel dat vrij tam te krijgen is. Hieronder wat meer uit…
Zelf een houten terrarium bouwenEen belangrijk onderdeel bij het goed verzorgen van een reptiel hoort de huisvesting. In de handel worden genoeg terrari…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ddouk, Pixabay
  • www.wikipedia.org/gekko
  • www.wikipedia.org/madagaskargekko
  • www.zooster.nl
  • Afbeelding bron 1: Bastet78, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De gekko: grappige reptielsoort"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 12-01-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Special: Dieren
Schrijf mee!