InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > De Boidae of boa-familie

De Boidae of boa-familie

Boa’s zijn bij slangenliefhebbers zeer populaire slangen. Ze zijn echter zeer moeilijk te houden omdat ze zeer grote ruimte nodig hebben. Het zijn echter wel heel interessante slangen.

Beschrijving

De boa’s zijn een familie van reuzenslangen, die ook wel familie van Boidae wordt genoemd. Al deze slangen van deze familie zijn wurgslangen en geen enkele ervan is giftig. Ze wurgen dus eerst hun prooi alvorens deze op te eten. De slangen van deze familie varieren van grootte en dit kan varieren tussen 45cm en meer dan 10m. Tot deze soort behoren ook de grootste slangen ter wereld, namelijk de anaconda's. Ze hebben meestal camouflagekleuren met bruine, groene, zwarte en grijze tinten.

Speciale eigenschappen

Het is wel een vrij primitieve slangengroep, want ze hebben aan hun skelet nog merkbare restanten van achterpoten en bekkengordel. De kaken zijn bezet met vele vrij stevige tanden. Naast de cloaca hebben ze 2 haakjes of sporen. Subcaudaal hebben ze één rij schubben onder de cloaca. Bij pythons zijn dit 2 rijen.

Voorkomen

De meeste boidae komen voor in Zuid-Amerika, maar ook enkele in Europa, Azië en Madagascar.

Wetgeving

De familie van de boidae is beschermd door de conventie van Washington en door CITES (Convention for international trade of endangered species). De meesten behoren tot bijlage A of B.

Voedsel

Qua voeding voeden ze zich voornamelijk met knaagdieren (konijnen, ratten, ...) maar sommige in de natuur ook met hagedissen of vogels.

Voortplanting

Alle boa’s zijn eierlevendbarende of ovivipare slangen. Dit wil zeggen dat boa’s eieren produceren, maar deze ontwikkelen zich inwendig. Bij de geboorte zijn de babyslangen dus volledig ontwikkeld en is dus slechts een dun vliesje aanwezig in plaats van een harde eierschaal.

Classificatie

De familie Boidae wordt nog onderverdeeld in 2 onderfamilies, namelijk:
  • de echte boa’s of boinae; deze leven meestal in bomen. Ze worden meestal groter dan de zandboa’s.
  • de zandboa’s of erycinae; De zandboa’s hebben een meer gedrongen lichaamsbouw met korte kop en korte staart. Ze graven graag in het zand.

De echte boa’s kunnen we onderverdelen in 7 geslachten:
  • Acantrophis vb. Dumeril’s grondboa
  • Boa vb. Boa constrictor imperator
  • Candoia vb. Pacifische boa
  • Corralus vb. Tuinboa
  • Epicrates vb. Bruine regenboogboa
  • Eunectes vb. Gele anaconda
  • Sanzinia vb. Madagascar hondskopboa

De zandkopboa’s kunnen we onderverdelen in 4 geslachten:
  • Calabaria vb. Aardpython
  • Charina vb. Rubberboa
  • Eryx vb. Tatarische zandboa
  • Gongylophis vb. Kenyaanse zandboa
© 2008 - 2019 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Boidae of boa-familie"

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 06-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Schrijf mee!