InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Ectoparasieten bij reptielen en amfibieën

Ectoparasieten bij reptielen en amfibieën

Mijten zijn de meest geziene ectoparasieten bij amfibiën en reptielen, maar er zijn nog andere soorten ook: bloedzuigers, teken, vliegenlarven, ...

Mijten bij hagedissen

Deze komen voornamelijk voor bij ondere andere hagedissen, halsbandleguaantjes, …
Vele van deze mijten leven in ‘commensalisme’ met de hagedis. Het is dus niet steeds noodzakelijk te behandelen.
Symptomen: Hierin is veel variatie. Ze lijken meestal op roodachtige vlekjes aan de voorste deel van de romp, ter hoogte van de ledematen.
Behandeling: Besproei de hagedissen met een licht insecticide op basis van pyrethrine (veilig bij gebruik bij reptielen) of Ivermectine. Vermijd te sproeien op het hoofd! Droog de dieren goed af nadien.
Herhaaldelijke behandeling kan mogelijk zijn.

Mijten bij slangen

Deze veroorzaken geen belangrijke ziektes, maar zijn eerder een teken van slecht onderhoud van het terrarium.
Symptomen: Deze worden meestal rond het hoofd en ogen teruggevonden als bruine bobbeltjes.
Behandeling: (zie behandeling hagedissen) + desinfecteer het terrarium grondig!

Mijten bij amfibieën

dit wordt meestal waargenomen bij aquatische en semi-aquatische kikkers, padden en salamanders. Ze veroorzaken niet echt ernstige ziektes, maar worden wel in verband gebracht met het verlies van vingers bij salamanders.
Symptomen: rode vlekken op de buik en poten.
Behandeling: dit gebeurt met tetracycline-oplossing. Dit kan echter niet gebruikt worden bij salamanders, aangezien deze de methode niet verdragen. Hierbij moeten de mijten manueel verwijderd worden.

Teken

Deze kunnen voorkomen bij hagedissen, slangen en schildpadden en veroorzaken meestal geen boosaardig ziektes.
Het gaat hier meestal om wildvang reptielen of dieren die langere tijd aan een buitenomgeving blootgesteld zijn. Opgelet: dieren met teken hebben ook vaak inwendige parasieten!
Symptomen: gelijkaardig met andere tekensoorten
Behandeling: Verwijder voorzichtig de teek (en zorg dat je hem er van de eerste keer volledig uithaalt. Ontsmet daarna de wonde.

Bloedzuigers

Deze komen meestal voor bij waterschildpadden en amfibieën. Ze kunnen hierbij bloedarmoede (anemie) veroorzaken.
Symptomen: Ze zijn meestal bruin-grijs gekleurd en komen meestal voor op de plaatsen waar de ledematen aangehecht zijn aan het lichaam.
Behandeling: (zie behandling teken)

Vliegenlarven

Deze worden vooral gevonden op landschildpadden die in de zomer buiten gehouden worden. Deze wormen veroorzaken meestal geen erge ziektes, maar de wonden veroorzaakt door de wonden kunnen wel aanleiding geven tot ernstige bacteriële infecties.
Symptomen: onderhuidse gezwellen, lekkende open wondes, .. vaak is ook de worm zichtbaar.
Behandeling: de worm kan meestal verwijderd worden met een haaknaald. Behandel de wonde dagelijks met een antibiotica tot hij heelt.
© 2007 - 2018 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Babesiose bij hondenBabesiose staat ook wel bekend onder de namen tekenkoorts en piroplasmose. Het is een ziekte die onder andere voorkomt b…
Parasieten eng, vies of zelfs gevaarlijk?Parasieten eng, vies of zelfs gevaarlijk?De meeste mensen zijn niet gek op parasieten, want parasiet wordt nogal eens als scheldwoord gebruikt. Maar is de parasi…
Duiven en ectoparasietenDuiven en ectoparasietenEctoparasieten bevinden zich op het lichaam van de duif. We zien bij de duiven dat er zowel mijten en luizen kunnen para…
Parasieten bij reptielen en amfibieënDe meest voorkomende ziektes bij amfibieën en reptielen zijn parasitaire infecties. Nakweekdieren hebben minder last van…
Is het einde van de Europese honingbij nabij?Is het einde van de Europese honingbij nabij?De Europese honingbij is het allerbelangrijkste insect op onze planeet. Als zij er niet was om onze gewassen te bestuive…

Reageer op het artikel "Ectoparasieten bij reptielen en amfibieën"

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 28-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Schrijf mee!