InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Teken in Nederland

Teken in Nederland

Teken in Nederland Teken zijn niet de meest geliefde diertjes, we plukken ze van onze huisdieren en van onszelf. Ze kunnen de ziekte van Lyme overbrengen en ze zijn irritant. Het is een parasiet die bij de spinachtigen geschaard kan worden en nauw verwant aan de mijt. Ze “leven” van de gastheer en zuigen zich vol met het bloed van de gastheer en zo zie je teken langzaam groter worden. We willen er vanaf, maar wat te doen?

De teek

De teek is een parasiet (die binnen de groep spinachtigen valt) die leeft van zijn gastheer en ziekten kan overbrengen. De bekendste is Lyme, welke tot verlammingsverschijnselen kan leiden en wordt veroorzaak door de Borrelia-bacterie. De andere ziekten komen in Nederland nauwelijks voor.

Het is een diertje dat we graag aan ons voorbij laten gaan en als we het treffen op ons huisdier of onszelf, dan moet het er zo snel mogelijk af (bij voorkeur binnen 24 uur). De teek die op de mens kruipt, is over het algemeen het kleinere exemplaar, want de mensenhuid is dunner en zo’n klein exemplaar voel je niet snel. Zo krijgt het diertje de kans zich te hechten aan de huid op het gewenste plekje. Bij dieren zitten meestal de iets grotere exemplaren, maar voor allemaal geldt dat ze er zo snel als mogelijk af moeten. Voor kittens en pups kan een teveel aan teken zelfs dodelijk zijn.

De teek zit met name aan de uiteinden van de grassprieten en klampt zich aan zijn gastheer vast, zodra deze voorbij komt. Teken vallen dus niet uit bomen en dergelijke. Ze kruipen bij voorkeur naar de vochtige donkere plekjes en dat zijn bijvoorbeeld oksels, en in de schaamstreek. Maar bij huisdieren zijn ze ook vaak tussen de tenen en bij de oren te vinden. Zo kunnen ze zich rustig vol bloed zuigen en “groeien” van enkele millimeters tot maar liefst één centimeter.

Bron: Elionas, PixabayBron: Elionas, Pixabay
Waar?
Soms heb je gebieden waar de teek meer voorkomt, maar bij een zwakke winter komen ze eerder en sneller op en kan je ze zomaar in het hele land vinden. Tot in de eigen achtertuin toe ben je niet “veilig” voor teken. De website van Tekenradar.nl geeft de nieuwste informatie waar de teek zoal te vinden in.

Controle op teken

Huisdieren

Voor de huisdieren geldt dus eigenlijk dat je iedere dag even moet controleren, je kunt het niet voor zijn bij dieren. Kijk zeker op de bekende plaatsen tussen de tenen, bij de aanhechting van de poot bij het lijfje, de buik, de oren (binnen- én buitenkant) en onder de bek.

Mensen

Als mens is het eigenlijk belangrijk dat je voeten en onderkant benen goed “ingepakt” hebt met een broek in de laars of als je lange schoenen draagt even de sokken over de broekspijpen doen. Het ziet er misschien niet super modieus uit, maar als je door het bos loopt is dat wel zo handig. Als je je hond uitlaat is het wellicht verstandiger zelf niet over het gras te gaan en doe je dit toch … even je juiste voorzorgsmaatregelen treffen. Wat niet wegneemt dat het toch ook goed is, jezelf zo nu en dan te controleren. Meestal is het dan beter zoeken, omdat het over het algemeen kleinere exemplaren zijn. Een kat die buiten komt, gewoon bij het binnenkomen tijdens de avonduren even op schoot nemen en controleren.

Weghalen

De teek haal je weg met een speciaal tangetje of mini schepje (te koop in de dierenwinkel of bij de dierenarts) of de oude vertrouwde pincet. Gewoon goed vastpakken (bij de kop) en eruit trekken. Soms blijf er nog wel eens een restje achter, maar kan meestal geen kwaad. Even onthouden waar de teek zat en als er geen “ring” om de beet verschijnt is het goed, anders even de arts raadplegen.

Tot slot

De teek is een vervelend diertje waar we niet op zitten te wachten, maar waar we in de warmere maanden gewoon rekening mee moeten houden. De juiste voorzorgmaatregelen en achteraf goed controleren, en er is niets aan de hand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Teken in Nederland"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Dierenrijk
Schrijf mee!