InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Parasieten bij reptielen en amfibieën

Parasieten bij reptielen en amfibieën

De meest voorkomende ziektes bij amfibieën en reptielen zijn parasitaire infecties. Nakweekdieren hebben minder last van parasieten dan wildvangdieren. Toch is het mogelijk dat ook zijn geinfecteerd raken. Hieronder wat uitleg en nuttige tips. Er bestaan 2 soorten parasieten die kunnen voorkomen bij reptielen en amfibiën:
  • Ectoparasieten of uitwendige parasieten
Voorbeelden: mijten, luizen, vliegen, larven, teken, …
  • Endoparasieten of inwendige parasieten
Voorbeelden: lintwormen, haakwormen, coccidia, …

Ectoparasieten zijn meestal arthropoden (= geleedpotigen). Ze veroorzaken zelden ernstige ziektes, maar ze kunnen wel een goede incdicator zijn van een slechte omgang met of huisvesting van reptielen. De meest voorkomende ectoparasieten zijn mijten.

Endoparasieten kunnen ernstige ziektes veroorzaken. Ze komen dan ook in verschillende vormen voor.
Ook in deze groep kunnen we 2 delen onderscheiden:
  • De protozoa of eencelligen: Deze vinden we meestal terug in de bloedsomloop of verteringsstelsel.
  • De wormen: Deze worden meestal teruggevonden in longen, lever, darmen, nieren,…, Bij deze soort is het ook afhankelijk of ze een directe of indirecte levensloop ondergaan.

Het belang van quarantaine en enkele andere nuttige tips

  • Het beste is na aanschaf van een nieuw reptiel of amfibie het diertje gedurende minstens 30 tot 60 dagen in quarantaine te plaatsen, voordat je het bij de rest van je collectie plaatst. Zo kan je een tijdje het diertje observeren en nakijken of het niet ziek is. Zo voorkom je ook ziekteoverdracht bij de rest van je andere dieren.
  • Laat gedurende de quarantaineperiode zeker een keer de faeces onderzoeken op parasieten bij je dierenarts. Daarna ook minstens 2x per jaar
  • In belang van je eigen gezondheid, was steeds je handen na het aanraken van reptielen of amfibieën.
  • Vergeet ook niet telkens bij het uitkuisen van het terrarium dit goed te desinfecteren met bleekwater of andere desinfectieproducten om parasieten in het terrarium geen kans te geven.
  • Let op met welke voeding je geeft. Uit de natuur gevangen insecten zijn meestal een goede bron van parasieten. Geef dit dus liever niet! Geef liever gekweekte vliegen, wormen, krekels en muizen. Dit vermindert al een beetje de kans van parasietenoverdracht.

Diagnostische methodes voor parasietenonderzoek

  • Visuele inspectie: dit is mogelijk bij ectoparasieten, maar bij slechts enkele endoparasieten
  • Microscopische inspectie: hiermee kunnen vooral endoparasieten opgespoord worden.
  • Hierin hebben we ook enkele methodes:

  1. Onderzoek van het bloed
  2. Onderzoek van de faeces (meest gebruikt)

Behandeling van parasieten

Op basis van voorgaande onderzoeken zal de dierenarts kunnen vaststellen om welke parasieten en/of infecties het gaat. Hieruit zal hij dan een behandeling instellen naar gelang de soort.
© 2007 - 2017 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parasieten eng, vies of zelfs gevaarlijk?Parasieten eng, vies of zelfs gevaarlijk?De meeste mensen zijn niet gek op parasieten, want parasiet wordt nogal eens als scheldwoord gebruikt. Maar is de parasi…
Babesiose bij hondenBabesiose staat ook wel bekend onder de namen tekenkoorts en piroplasmose. Het is een ziekte die onder andere voorkomt b…
Darmparasiet: Blastocystis hominisDarmparasiet: Blastocystis hominisDe Blastocystis hominis is een parasiet die in de darmen van zowel mens als dier kan voorkomen. Miljoenen Nederlanders d…
Infectie met Giardia/giardiasis: verschijnselen, behandelingInfectie met Giardia/giardiasis: verschijnselen, behandelingGiardia lamblia is een parasiet die over de hele wereld voorkomt. Slechte hygiënische omstandigheden zijn een belangrijk…
Parasitaire infecties bij paardenParasitaire infecties bij paardenIedereen die paarden heeft komt het gevaar tegen dat zijn paard geïnfecteerd wordt door parasieten. Dit kan gebeuren doo…

Reageer op het artikel "Parasieten bij reptielen en amfibieën"

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 28-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Schrijf mee!