InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Gewone en grijze zeehonden in de Waddenzee

Gewone en grijze zeehonden in de Waddenzee

Gewone en grijze zeehonden in de Waddenzee Zeehonden komen in Nederland het meest voor in de Waddenzee. In de Ooster- en Westerschelde zien we ze ook. De zeezoogdieren met hun guitige kop en grote ogen hebben hun uiterlijk mee, maar het zijn en blijven roofdieren. De Waddenzee is een prima plek voor de zeehonden: ze hebben vis om van te leven en zandbanken om te rusten, te werpen en hun pups groot te brengen in de nabijheid. De gewone zeehond en de grijze zeehond hoort bij de 'Big Five' van de Waddenzee.

De zeehondenbank tussen Ameland en Terschelling

Gewone en grijze zeehond

Over de hele wereld komen 19 soorten zeehonden voor. In de Nederlandse wateren - de Waddenzee en de Ooster- en Westerschelde - komen twee soorten voor:
  • Gewone zeehond
  • Grijze zeehond

Hond

De zeehond heet zeehond omdat hij kan blaffen als een hond. De zeehonden die in de buurt van Ameland leven herkennen het geblaf van een echte hond op het strand. Ze komen dan nieuwsgierig langs het strand zwemmen met hun kop boven het water.

Zoogdier

Het lijf van een zeehond is aangepast aan het leven in zee. Toch komt hij nog steeds aan land. De zeehond is een zoogdier, zodat hij regelmatig naar de oppervlakte van het water moet om adem te halen. Hij is zo aangepast aan de omstandigheden, dat hij lang (5 tot 6 minuten) onder water kan blijven om op vis te jagen. De uitstekende delen van het lijf zijn zo klein mogelijk, zodat de zeehond goed in het water kan bewegen en zo weinig mogelijk warmte verliest via de extremiteiten.

Bron: Zeehondencrèche Lenie 't HartBron: Zeehondencrèche Lenie 't Hart
Een huiler, een pup van een grijze zeehond / Bron: Dirk VisserEen huiler, een pup van een grijze zeehond / Bron: Dirk Visser
Lenie 't Hart / Bron: Zeehondencrèche Lenie 't HartLenie 't Hart / Bron: Zeehondencrèche Lenie 't Hart

Vacht

Zeehonden hebben twee soorten haren:
  1. beschermharen
  2. zachte onderharen
Het water dringt moeilijk tussen de haren door. Jonge gewone zeehonden hebben voor de geboorte een wollige vacht. Het jong verliest het wol al in de baarmoeder. Zeehonden verharen elk jaar.

De jongen van de grijze zeehond hebben bij de geboorte een zachte witte vacht. Dat hebben de pups van de gewone zeehond niet. Gewone zeehonden liggen veel op platen die met hoog water verdwijnen. Een pup met een dikke vacht zou dan meteen verdrinken. Daarom worden gewone zeehondenpups zonder witte donsvacht geboren. De vacht is in aanleg wel aanwezig, maar verdwijnt reeds in de baarmoeder.

Spek

De vacht en de dikke speklaag houden de zeehond warm. Om niet te veel warmte via de vinnen te verliezen, laat de zeehond via een slimme bloedcirculatie kouder bloed naar de extremiteiten stromen. De zeehond heeft eigenlijk altijd met opzet koude voeten.

Zandbank in de Waddenzee

Zeehonden houden van de Waddenzee, omdat er genoeg afwisseling is tussen diep en snelstromend water en droge zandbanken. De eb- en vloedstromen in de Waddenzee zorgen voor deze afwisseling. Bij eb rusten en zonnen de dieren op de zandbanken. Tussen Ameland en Terschelling ligt een zandbank waar altijd zeehonden liggen. Op de zandbanken wordt ook gepaard en gejongd.

Voedsel

De zeehond vangt in de Waddenzee op platvis en bodemvis. Hij eet ook kreeftachtigen, weekdieren en inktvissen.

Leeftijd

Een zeehond kan 25 jaar worden. In 2011 werden er 7821 zeehonden geteld in het Nederlandse waddengebied. In 1950 waren dat er 3000 en aan het eind van de jaren 50 waren daar nog 1000 van over. In die tijd werd er nog op zeehonden geschoten voor het vlees en bont.

Robbentochten

Op Ameland zijn verschillende bedrijven die robbentochten aanbieden, met 'Honderd procent zeehondgarantie.' De boten varen vanuit Nes naar de zeehondenbank tussen Terschelling en Ameland. Zodra die bank droogvalt bij zakkend water, liggen er tientallen zeehonden te zonnen.

Draagtijd

De paartijd is van eind juni tot in augustus. De mannetjes brullen onder water, dat aan het wateroppervlak te zien aan de luchtbellen. Ook vechten de mannetjes met elkaar om de vrouwtjes. Ze bijten elkaar daarbij ook wel in de nek. Het paren zelf gebeurt onder water, door het tegen elkaar drukken van de buiken. Een gewone zeehond heeft een draagtijd van in totaal 11 maanden, waarvan de eerste twee maanden een zogenaamde 'verborgen zwangerschap' betreft, waarbij het bevruchte eitje nog niet is ingenesteld. De echte draagtijd is 9 maanden.

Huiler

Een huiler is een jonge zeehond die zijn moeder is kwijtgeraakt. Het geluid dat het jong produceert lijkt op huilen. Jonge dieren kunnen bij stormweer van de zandplaat spoelen en hun moeder uit het oog verliezen. Zonder hulp zijn deze jongen ten dode opgeschreven.

Zeehondencrèche in Pieterburen

De Zeehondencrèche in Pieterburen, voorheen die van Lenie 't Hart, vangt de huilers op. Daar worden ze gevoed tot ze groot en sterk genoeg zijn om te worden uitgezet in de Waddenzee.
In 2014 breekt Lenie 't Hart na conflicten over het beleid volledig met de zeehondencrèche en verdwijnt haar naam van de muur en van alle uitingen van de zeehondencrèche. De opvanglocatie gaat verder als Zeehondencrèche Pieterburen. In 2016 wordt de naam veranderd in Zeehondencentrum Pieterburen, omdat het meer een onderzoekscentrum en ziekenhuis voor ernstig zieke zeehonden is en een bezoekerscentrum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeehonden spotten op de WaddeneilandenZeehonden spotten op de WaddeneilandenDe Waddeneilanden herbergen een grote zeehondenpopulatie. Deze zeehondenpopulatie is echter niet altijd zo groot geweest…
Zeehondengriep in Nederland, maar wat is Zeehondengriep?nieuws uitgelichtZeehondengriep in Nederland, maar wat is Zeehondengriep?Wetenschappers van de Erasmus Universiteit en deskundigen van Zeehondencrèche Pieterburen hebben op 17 november 2014 bek…
Informatie over de WaddenzeeInformatie over de WaddenzeeDe Waddenzee is een binnenzee met een lengte van ruim 500 kilometer. De zee begint bij Den Helder in Nederland, en eindi…
Informatie over de zeehondDe gewone zeehond (Phoca Vitulina) heeft een lichaam dat uitermate geschikt is om zich voort te bewegen in het water. In…
Big Five van de Waddenzee - vijf grote dieren dichtbijBig Five van de Waddenzee - vijf grote dieren dichtbijDe Waddenzee is een getijdengebied dat uniek is in de wereld. Niet voor niets werd het in 2009 bestempeld als Werelderfg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dirk Visser
  • Zeehondencrèche Lenie 't Hart
  • Persbureau Ameland
  • http://www.ecomare.nl/ecomare-encyclopedie/organismen/dieren/zoogdieren/roofdieren/vinpotigen/zeehonden/gewone-zeehond/ geraadpleegd op 24 juli 2015
  • http://www.wadvaarders.nl/vereniging/jaarverg%20zoutkamp/jan%20smit%20inl%20zoutkmp.htm geraadpleegd op 6 januari 2017
  • Afbeelding bron 1: Zeehondencrèche Lenie 't Hart
  • Afbeelding bron 2: Dirk Visser

Reageer op het artikel "Gewone en grijze zeehonden in de Waddenzee"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Waddenzee
Schrijf mee!