InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Milieuverontreiniging

Milieuverontreiniging

Menselijk handelen leidt tot milieuverontreiniging. De Nederlandse overheid probeert door middel van wetgeving het milieu te beschermen. Behalve de overheid houden ook maatschappelijke organisaties zich bezig met de bescherming van het milieu.

Wat verontreinigt het milieu?

Verontreiniging betekent: het vervuilen van het milieu.

De verontreiniging van het milieu kan in drie groepen worden verdeeld:
  • Compartimenten
  • Processen
  • Overige

Milieuverontreiniging compartimenten

Bodemvervuiling:

Dit is de term die wordt gegeven aan door de mens aan- of ingebrachte stoffen of materialen die van nature niet in de bodem of het grondwater voorkomen. Deze stoffen kunnen leiden tot schade aan het ecosysteem.

Luchtvervuiling:

Dit is een term die wordt gegeven aan door de mens aan- of ingebrachte stoffen of materialen die van nature niet in de lucht voorkomen. Deze stoffen leiden of kunnen tot schade aan het ecosysteem.

Watervervuiling:

Dit is de term die wordt gegeven aan door de mens aan- of ingebrachte stoffen of materialen die van nature niet in het water of grondwater voorkomen. Deze stoffen leiden of kunnen leiden tot schade aan het ecosysteem.

Milieuverontreiniging processen

Verzuring:

'Zure regen' ontstaat wanneer zwaveldioxide, ammoniak en stikstofoxiden, afkomstig van uitstoot van intensieve veeteelt auto's en industriegebieden zoals het Ruhrgebied, oplossen in de regenwolken.

Eutrofiëring:

Ontstaat door een overmaat aan voedingsstoffen, welke in het milieu terecht komt. Dit geeft een sterkte groei en vermeerdering van planten. Dit treed bijvoorbeeld op in zoet water, waardoor uitspoeling van meststoffen in terechtkomen. Het resultaat is een sterke algengroei.

Verdroging:

Hierbij daalt de waterspiegel in het grondwater ten opzichte van het natuurlijke niveau of waarbij water met een andere kwaliteit uit andere gebieden lokaal grondwater vervangt.

Klimaatverandering:

De verandering van het gemiddelde weertype of klimaat over een bepaalde periode. Het duidelijkst is een stijging of daling van de gemiddelde temperatuur en van de gemiddelde hoeveelheid neerslag op aarde. Tegenwoordig staat klimaatverandering volop in de belangstelling vanwege de opwarming van de aarde.

Milieuverontreiniging overige

Geluidsvervuiling:

Dit is een ervaring van mensen en/of dieren waarbij geluid of lawaai hinderlijk is.

Lichtvervuiling:

Dit is de verhoogde helderheid van de nachtelijke omgeving door overmatig gebruik van kunstlicht. Een voorbeeld hiervan is belichting van bloemen en planten welke in kassen worden gekweekt.

Straling:

Dit is het uitzenden van energie als golven of als deeltjes. Straling is energieoverdracht zonder dat er sprake is van direct contact.

Horizonvervuiling of landschapsvervuiling:

Dit is het plaatsen van objecten zoals moderne windmolens of hoogspanningskabels. Deze objecten veranderen het beeld van de horizon of verstoren de harmonie van het landschap.
© 2011 - 2017 Fading, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is een roetfilter of spaarlamp wel goed voor het milieuIs een roetfilter of spaarlamp wel goed voor het milieuIs een roetfilter of spaarlamp wel zo goed voor het milieu? Bij het nemen van milieumaatregelen is het een goed gebruik…
Een halfgeleider, wat is het?Wat is een halfgeleider? De term word heel vaak in de kranten gehoord en ook bij producten komt hij ter sprake. Hieronde…
Kwalijke afvalstromenKwalijke afvalstromenHet is verontrustend dat er nog steeds afval verdwijnt naar ontwikkelingslanden. Het vormt een bedreiging voor mens, nat…
Hoelang duurt mijn ziekte of aandoening?Hoelang duurt mijn ziekte of aandoening?Hoelang duurt: buikgriep, koorts, de Ziekte van Lyme, Pfeiffer, hooikoorts, blaasontsteking, waterpokken, een oorontstek…
Dioxine in voedsel: in welke voeding zit veel dioxine?Dioxine in voedsel: in welke voeding zit veel dioxine?Dioxine hoort niet thuis in voedsel, maar zit het toch. Wie teveel dioxine of dioxine-achtige stoffen binnenkrijgt, kan…

Reageer op het artikel "Milieuverontreiniging"

Infoteur: Fading
Gepubliceerd: 13-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!