Milieuvervuiling

Milieuvervuiling We merken allemaal dat het klimaat aan het veranderen is. Het gaat niet goed met het milieu. Zowel de temperatuur als het zeeniveau zijn aan het stijgen en complete ecosystemen verdwijnen. En wij als bevolking helpen hier bewust en onbewust aan mee. Maar we kunnen er wat aan doen, en er zijn steeds meer organisaties die hier gelukkig aan werken. We kennen tegenwoordig vele soorten van milieuvervuiling en door de sterke bevolkingstoename en wereldwijde industrialisatie is onze energiebehoefte zo groot geworden dat de vervuiling niet meer onder controle te houden is. We kennen o.a. de volgende soorten vervuilingen:

Luchtvervuiling

Industrie en verkeer stoten vele schadelijke stoffen uit waardoor de lucht ernstig verontreinigd raakt. In de westerse landen komen steeds strengere milieuregels, waardoor vervuilende werkzaamheden vaak naar derdewereldlanden worden verplaatst, maar daardoor neemt nu ook in die landen de luchtvervuiling sterk toe. Wat veel mensen niet weten is dat ook kunstmest luchtvervuiling kan veroorzaken. Er komen bepaalde gassen vrij, wat je ook ruikt op een boerenbedrijf, en een te hoge concentratie van die gassen kan schadelijk voor de gezondheid zijn. Als deze gassen oplossen in regenwolken en met de neerslag weer terug op de aarde komen, spreken we van zure regen. En dan heb je nog smog. Smog is een hoge dichtheid van luchtvervuiling boven een bepaald gebied. Als het warm is en het waait amper dan zie je vaak boven grote steden een soort mist hangen, dit is smog. Voor mensen in zo'n stad is dat erg gevaarlijk voor de gezondheid, vooral voor de luchtwegen. Mensen met een luchtwegaandoening zullen zich vaak niet erg fijn voelen in zo'n stad.

Kooldioxide/CO2/

Doordat er teveel CO2 uitgestoten wordt, warmt de aarde te snel op, en het gevolg daarvan is dat de zeespiegel zal stijgen en er extreme weersomstandigheden zullen komen. CO2 komt in de natuur door de verbranding van bijvoorbeeld kolen en olie.

Koolmonoxide

Koolmonoxide is een zeer giftig gas dat ontstaat bij onvolledige verbranding van bijvoorbeeld gas of hout. Je proeft of ruikt het helemaal niet en je raakt snel bewusteloos. Ze noemen het ook wel de sluipmoordenaar.

Cfk's

Deze gassen beschadigen de ozonlaag. De ozonlaag beschermt ons tegen de schadelijke zon. Een spuitbus is een goed voorbeeld van het gebruikt van cfk's.In de jaren negentig werd een alternatief ontwikkeld, HFK's. Deze gassen tasten de ozonlaag niet aan maar leveren toch een grote bijdrage aan het broeikaseffect.

Bodemvervuiling

We produceren tegenwoordig ontzettend veel giftig afval, dat door de natuur niet meer af te breken is, het is gewoon veel te veel. Kijk maar eens naar plastic, een plastic bekertje wat op de grond wordt gegooid zal nooit afgebroken worden en blijft altijd liggen. Giffen uit fabrieken trekken de bodem in en vergiftigen weer planten en dieren die hun voedsel uit de bodem halen.

Watervervuiling

Ook watervervuiling komt vaak voor omdat fabrieken giftige stoffen in het water lozen. Maar denk eens aan jezelf, ook in het dagelijkse leven doen we mee aan watervervuiling. We spoelen vanalles door het riool. Vroeger werden mensen in Nederland vaak ziek door verontreinigd drinkwater en in derde wereldlanden is dat nog steeds zo. Gelukkig wordt bij ons het water gezuiverd voordat we het opdrinken.

De gevolgen van milieuvervuiling

Het broeikaseffect!

De aarde warmt zich op! De gemiddelde temperatuur stijgt. Er komen steeds minder plekken waar een ijsklimaat heerst zoals bijvoorbeeld op de noord- en zuidpool. Doordat hier veel ijs zal smelten stijgt de zeespiegel. Voor landen die beneden de zeespiegel liggen heeft dit ernstige gevolgen. Nederland ligt ook gedeeltelijk beneden de zeespiegel. Steeds meer gebieden op aarde zullen subtropisch worden en dus ook vochtiger.

Het ozongat!

Boven de zuidpool bevindt zich een ozongat waardoor de bescherming tegen de zon er niet meer is, met alle gevolgen van dien.

Ecosystemen verdwijnen!

Mensen, dieren en planten die in een bepaald gebied leven en op de een of andere manier van elkaar afhankelijk zijn worden een ecosysteem genoemd. De achtertuin is bijvoorbeeld een klein ecosysteem en een bos is een voorbeeld van een groot ecosysteem. Dat kleine ecosystemen verdwijnen dat is nog niet zo'n grote ramp, maar ook grote ecosystemen verdwijnen door bijvoorbeeld het kappen van een regenwoud. Ecosystemen bestaan altijd uit lucht, water, bodem, voedingsstoffen, en niet te vergeten, organismen. Een ecosysteem blijft bestaan doordat er een bepaald evenwicht is, roofdieren eten hun prooi, de prooidieren hebben planten gegeten, en die planten hebben voedingsstoffen uit de bodem gehaald. Dieren kunnen weer leven doordat planten lucht uitademen die dieren weer inademen. Maar als er iets uit zo'n ecosysteem verdwijnt, raakt alles verstoort en is het natuurlijk evenwicht verdwenen.

Optreden tegen milieuvervuiling

Steeds meer stappen worden gezet om milieuvervuiling tegen te gaan, en er zijn zelfs regels gemaakt over allelei onderwerpen.

Denk bijvoorbeeld aan:
  • Afvalbeleid: Recycling en gescheiden inzamelen.
  • Bodembeleid: Bouwregels, landbouwregels en verwijdering van vervuilde grond.
  • Klimaatbeleid: Afspraken voor landen en bedrijven over de hoeveelheid gassen die ze uit mogen stoten
  • Luchtbeleid: Schoner openbaar vervoer, filters in auto's.
  • Waterbeleid: Beschermen van zeeën, schoon drinkwater.

Begin eens te kijken bij jezelf en denk niet dat jij alleen er niets aan kunt doen, alle beetjes helpen!
© 2011 - 2020 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
MilieuverontreinigingMenselijk handelen leidt tot milieuverontreiniging. De Nederlandse overheid probeert door middel van wetgeving het milie…
Luchtvervuilende stoffen: schadelijk voor klimaatLuchtvervuilende stoffen: schadelijk voor klimaatBij luchtvervuiling wordt er gedacht aan smog, uitstoot van giftige gassen door auto’s en fabrieken, zure regen en het b…
Het BroeikaseffectHet BroeikaseffectIn de afgelopen 100 jaar steeg de temperatuur 0,6 graden C. Waar maken we ons druk om? Het is maar 0,6 graden C. Toch is…
Broeikaseffect? Ook dat probleem lost de mens opmijn kijk opBroeikaseffect? Ook dat probleem lost de mens opHet broeikaseffect veroorzaakt door de toename van CO2 en methaan in de atmosfeer is een feit. Veel berichten in het nie…

Afval en milieuvriendelijke biomassacentraleAfval en milieuvriendelijke biomassacentraleIn een biomassacentrale wordt biomassa door verbranding omgezet in energie. Die energie wordt daarna gedistribueerd in d…
Stap voor stap CO2 uitstoot verminderenTienduizenden organisaties en personen proberen wereldwijd om in één jaar tijd tien procent te besparen op de CO2 uitsto…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bilyjan, Pixabay
  • Nieuw Schokland

Reageer op het artikel "Milieuvervuiling"

Reactie

Hans van Dongen, 10-06-2020 10:45 #1
In 2018 ben ik gestart met het verzamelen van GFT afval op een eigen compost hoop. Alle adviezen daar voor opgevolgd en dit voorjaar voor het eerst echt hele goede compost na reinigen met een zeef aan de bloemenperken toe kunnen voegen.
Bij het zeven kwamen alle stickertjes die op fruit geplakt worden om het type aan te duiden tevoorschijn en kwam ik er pas achter dat deze van plastic gemaakt zijn. Appels, peren, kiwi’s, meloenen en ga zo maar door, het moeten er vanaf het begin van deze nutteloze toevoeging triljoenen zijn geweest.
Nutteloos omdat op de label in het groenterek, de omdoos van het product, de verpakkingseenheid soms bestaande uit een plastic doosje, soms kartonnen doosje omkleed met cellofaan ook al aangegeven is. Nutteloos omdat je bij sommige fruitsoorten het verschil zo al kan zien zoals bijvoorbeeld Granny Smith of Jonagold.
Energie- en geldverslindend; Productie stickermateriaal, inkt, bedrukking. Arbeid product ter hand nemen, sticker plaatsen, product terug leggen.
Het allerergste echter zijn de triljoenen stickertjes die niet vergaan, in het milieu terecht komen en onze bodem en oceanen zwaar belasten en vervuilen.
Hoe kunnen we dit een halt toeroepen!

Hans van Dongen

Infoteur: Spring
Laatste update: 14-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 1
Schrijf mee!