InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > De knut; speelt mogelijk rol bij Schmallenbergvirus

De knut; speelt mogelijk rol bij Schmallenbergvirus

De knut is een insect dat onder meer de ziekte blauwtong verspreidt. Het familielid van de steekmug wordt nu echter ook in verband gebracht met het Schmallenbergvirus. De knut zou een rol spelen in deze ziekte die ziekte en misvorming bij ongeboren dieren van verschillende soorten vee veroorzaakt. Hoe ziet een knut eruit en wat doet hij?

Wat is een knut?

Een knut is een heel klein steekvliegje. Het diertje meet niet meer dan maximaal 4 millimeter, maar is vaak ook maar 1 millimeter groot. Wie gestoken is door een knut krijgt een enorme zwelling op die plaats. Daarna gaat het branden en jeuken. Wie overgevoelig is voor de steek van de knut of voor de steek van iedere mug, kan een rode dikke plek krijgen waar hij is gestoken. Die gaat dan vervolgens over in een blaas die met vocht is gevuld.

Hoe vermeerdert een knut zich?

De knut plant zich op twee manieren voort. Er wordt gepaard in zwermen, maar ook een op een. Als het vrouwtje is bevrucht gaat ze eerst op zoek naar bloed, omdat ze daar haar voedsel uithaalt. Als ze daarna genoeg energie heeft worden de eitjes afgezet in het water. Dat kan allerlei soorten water zijn, van beken, rivieren en sloten tot gewoon water in een bloempot of in een andere holte. Ook vinden ze modder erg lekker om in te nestelen. De eitjes worden door de vrouwtjes in het water gedropt of ze worden afgezet op planten of drijvende algen. Niet lang daarna, na 3 tot 11 dagen komen de larven al uit het ei. Dan volgt een periode als larve en die duurt 7 maanden. De knut komt de winter ook door als larve. Vervolgens komt de fase dat ze overgaan in een pop. In dat geval hangen ze 2 tot 5 dagen aan het wateroppervlakte en halen dan net als steekmuggen gewoon adem door lucht binnen te halen. Zijn ze eenmaal een volwaardige knut en kunnen ze vliegen, dan begint het voortplantingsproces gewoon opnieuw.

Knut: niet alleen maar negatief maar ook positief

De knut brengt ziekten over, dat is een feit. Maar ze brengen ook stuifmeel over en zorgen er op die manier voor dat mens en dier te eten heeft.

Waarom steekt een steekmug?

Als de vrouwtjes van een knut eieren moeten leggen, gaan ze toch echt op zoek naar bloed. Dat doen steekmuggen overigens ook. En juist doordat ze steken en dus steeds in verschillende dieren en mensen steken, brengen ze ziekten over. Die worden dan weer veroorzaakt door:
  1. Bacteriën,
  2. Parasitaire wormen
  3. Virussen (onder andere Blauwtong en mogelijk het Schmallenbergvirus).

Wanneer de grootste kans op een knutenbeet?

Knutten houden niet van de zon en blijven dus liever in de schaduw. In die schaduw en aan het einde van de dag als er bijna geen wind is (want daar houden ze ook niet zo van) richten ze graag hun pijlers op mens en dier en belagen hen voortdurend en prikken vervolgens. Het goed bedekken van het lichaam kan helpen, blijven bewegen ook. Een gewone hor houdt ze niet buiten omdat ze zo klein zijn dat ze daardoor heen komen. Alleen heel fijn muskietengaas is de manier om ze buiten te houden.

Bestrijding van de knut is erg moeilijk

De knut echt bestrijden zonder het milieu geweld aan te doen is eigenlijk niet mogelijk. Het kan alleen met gif, maar dat heeft dan weer effecten voor de rest van de natuur. Natte natuurzones zoals die steeds vaker worden verplicht, zullen er voor gaan zorgen dat er steeds meer knuts komen. Zij maken het voor de steekmuggen makkelijker om zich voort te planten. De vrees is dan ook dat in dat soort natte gebieden plagen kunnen ontstaan. Wie knutten in zijn omgeving of woning heeft, kan het beste een deskundig plaagdierbestrijder inschakelen. Zij zijn te herkennen aan het NVPB-logo.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nvpb.org.

Reageer op het artikel "De knut; speelt mogelijk rol bij Schmallenbergvirus"

Reactie

G. van der Hoorn, 20-05-2018 09:46 #1
Belangrijk is de aanwezigheid van kleine roofvisjes zoals stekelbaars in de natte gebieden om overlast van knutten te onderdrukken.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 26-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 1
Schrijf mee!