InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Maak zelf manenspray en antiklitten spray!

Maak zelf manenspray en antiklitten spray!

Het is zomer, lange avonden, warm weer. Je wil een avondwandeling met je paard doen, maar dan plots word je lastig gevallen door hele zwermen vliegen, muggen , dazen. Al die duren anti-vliegensprays uit de winkel helpen niet, integendeel ze stinken en de vliegen komen er gewoon op af. Waarom al dat geld uitgeven aan dure producten die niet helpen als je makkelijk zelf een spray kan maken? Het is goedkoop, evident en het belangrijkste : het werkt! 1) Anti-vliegenspray

Voor wat kan je de spray gebruiken ?

De anti-vliegenspray is zoals de naam het zegt om vliegen weg te houden. Telkens als je met je paard in de zomer wil gaan wandelen komen er vliegen/muggen/dazen jou en je paard lastig vallen. Voor jou maar vooral ook voor je paard is dit zeer vervelend.
In de winkel kan je anti-vliegensprays van alle merken en maten kopen. Spijtig genoeg werken de meeste van deze producten niet en daarenboven zijn ze nog eens duur ook. Als je deze spray dus zelf maakt, help je niet alleen je paard van de vliegen af, maar je spaart ook een hoop geld uit! Je paard zal veel rustiger zijn en jullie zullen terug kunnen genieten van het rijden, wat natuurlijk nog altijd het belangrijkste is.

Wat heb je nodig om de spray te maken ?

  • 50cl azijn
  • 50cl water
  • 25 druppels citronella olie
  • 5cl dettol
  • een trechter
  • een flesje met spraydop ( pas op : als je het flesje vroeger voor een ander product hebt gebruikt , zorg dan dat het voldoende is uitgewassen voor je er de spray in doet )

Hoe maak je de spray ?

Het is heel makkelijk om de spray te maken. Je voegt gewoon al je ingredienten samen door de trechter in je flesje. Als alles erin is schud je het flesje eens goed. Let op : de azijn lost niet zo goed op, dus iedere keer voor je de spray gebruikt moet je je flesje even schudden.
Het best van al is dat je s' ochtends en s' avonds eens sprayt, dan heeft het de beste werking. Let wel op dat je paard niet allergisch is voor 1 van de ingrediënten. Daarom gebruik je best de eerste keer dat je het product gebruikt niet te veel spray.

Opmerking : citronnella olie kan je niet zomaar overal in de winkel kopen. In de meeste apothekers en kruidenwinkels hebben ze dit wel.

Manenspray

Je haalt je paard s'ochtends van de weide, de manen en staart zitten helemaal vol met knopen. Elke paardenhouder kent het wel. Manensprays of glanssprays uit ruitersportzaken kosten heel veel geld en helpen bijna niks. Nu is er een nieuw middel dat je zelf kan maken en dat wel helpt.

Voor wat kan je het gebruiken ?

Al die dure manen- en glanssprays , ze helpen bijna niks. Je paard zijn manen gaan helemaal kapot en je kan er niks aan doen.
Tot nu, met dit recept dat je zelf makkelijk kan maken, zal je paard er uit zien als nooit tevoren! Het ontklit niet enkel de manen en staart het verzorgt ze ook. Na een paar keer je eigen middel gebruikt te hebben zal je zien dat de manen en staart van je edele viervoeter veel zachter zal zijn en meer glanst. Velen gebruiken het ook op voor hun paard mooi te maken voor shows. Je kan het ook op heel zijn vacht sprayen, nadat je hem eerst gepoetst hebt. Dan zal heel zijn vacht zacht zijn. De verzorging van de huid en manen/staart van je paard is zoiezo zeer belangrijk. Ook help manenspray tegen de vervilting van de manen.

Wat heb je nodig?

  • 40 cl water
  • 40 cl neutrale wasverzachter ( zonder kleurstoffen )
  • 10 cl baby-olie
  • een leeg sprayflesje waar ongeveer 1l in kan ( let op: als het flesje vroeger voor een ander product gebruikt is, zorg dan dat het voldoende uitgespoeld is voor je er de spray in doet )
  • een trechter

Hoe maak je het ?

De spray maken is eigenlijk heel simpel. Je doet je water, baby-olie en wasverzachter gewoon door de trechter in je sprayflesje.
Als het er dan in is schut je even heel goed met het flesje. Voila je spray is klaar! Eventueel kan je er ook nog kleurstofloze geurtjes bijdoen om eens af te wisselen van geur. Let dan wel op dat het geurtje genoeg uitgedund is.
De spray blijft heel lang goed, je kan hem dus bijvoorbeeld een paar maand niet gebruiken en dan weer wel.

Let op : Sommige paarden kunnen allergische reacties vertonen op bepaalde ingrediënten. Daarom gebruik je best maar een klein beetje van het product wanneer je het voor het eerst gebruikt. Als je paarden dan geen korstjes krijgt kan je het gewoon altijd gebruiken. Krijgt je paard wel korstjes dan wrijf je deze in met uierzalf en dan zullen ze na enkele dagen wel verdwijnen.
© 2012 - 2019 Maaiketjehh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegenbestrijding bij paardenVliegenbestrijding bij paardenIn de zomermaanden kunnen paarden erg veel last hebben van vliegen, dazen en andere insecten, die in grote aantallen ron…
Hoe je paard beschermen tegen vliegen?Hoe je paard beschermen tegen vliegen?De grootste ergernis van het voorjaar voor paard en baasje. Vliegen, in alle soorten en maten. Sommige zijn vervelend bi…
Brandwerend: brandvertragende sprayBrandwerend: brandvertragende sprayBrandvertragende spray is een goed middel om bepaalde materialen te beschermen, zodat vuur niet zo snel om zich heen kan…
Hoe maak je zelf vliegenspray voor je paard of pony?Ben je het ook zo zat om iedere keer dure vliegenspray te kopen voor je paard of pony, waarvan de werking zo verdwenen i…
Manen trekken, knippen of snijden?Houdt u niet van lange manen? Of wilt u uw paard netjes hebben voor een wedstrijd? Dan wilt u ze graag korter maken, maa…

Reageer op het artikel "Maak zelf manenspray en antiklitten spray!"

Reacties

Diana Luxenburger, 30-07-2014 16:06 #2
Als je deze staart en manenspray gebruikt moet je die dan uitspoelen of kan het gewoon blijven zitten? Lijkt mij dat gaat schuimen bij regen of transpiratie als het niet uitgespoeld wordt. Iemand hier ervaring mee

Madelief, 16-07-2013 23:25 #1
Hoi
weet iemant waar je wasverzachter zonder kleurstoffen kan kopen?

van madelief

Infoteur: Maaiketjehh
Gepubliceerd: 16-06-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!