InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Schade aan kleding of tapijt? Mogelijk hebt u tapijtkevers

Schade aan kleding of tapijt? Mogelijk hebt u tapijtkevers

Voor veel mensen een onbekende gast in huis: de tapijtkever, ook wel de museumkever genoemd. Het diertje kan veel schade aanrichten aan textielproducten zoals kleding, tapijten, karpetten en zelfs leer. Ook opgezette dieren vallen vaak ten prooi aan deze plaaggeest. Maar wat kan men er tegen doen en hoe houdt u ze uit uw woning? Lees meer over de tapijtkever in onderstaand artikel.

Tapijtkever

Tapijtkevers kan men maar beter niet in huis hebben want deze insect kan ontzettend veel schade aanrichten. De kever wordt ook wel museumkever genoemd, zijn wetenschappelijke naam is Anthrenus verbasci. Zijn de insecten éénmaal in huis, dan is het van groot belang dat zowel de kevers als de larven, op de juiste manier worden bestreden om een plaag te voorkomen. Het zijn trouwens niet de volwassen kevers die voor de schade aansprakelijk zijn maar juist de larven vreten gaten in allerlei organisch materiaal. De tapijtkevers zijn door textiel transporten over de gehele wereld meegereisd en hebben zich overal prima weten aan te passen.

Uiterlijk

Volwassen kevers:

De tapijtkever is een kleine tor met een lengte van 1 tot 5 mm. Op de dekschilden bevinden zich witte, gele, grijze, bruine en zwarte vlekken en zig-zag banden.

Larven:

De larven van de tapijtkevers zijn sigaarvormig, behaard en goudbruin van kleur. Aan het achterlijf ziet men wat bosjes met langere haren. Ze kunnen een lengte krijgen tot 12 mm.

Leefgebied

Volwassen kevers:

In de zomer vindt men ze over het algemeen in de tuin waar ze hun voedsel zoeken op bloemen, maar als het kouder wordt trekken ze vaak in onze huizen. Op zich hoeft u zich over een enkel exemplaar in huis geen zorgen te maken, maar als het om meerdere kevers gaat, is het raadzaam om een specialist raadplegen. De kevers die in huis overwinteren trekken meestal in het voorjaar weer naar buiten.

Larven:

Larven van tapijtkevers treft men zowel buitenshuis als binnenshuis aan. Zitten de beestjes bij u onderdak? Dan kunt u ze werkelijk overal aantreffen. Soms kruipen ze over het tapijt en is de kans is ook groot dat u ze in uw kledingkast ziet. Maar ook op alle andere plaatsen waar textiel aanwezig is, kunnen de larven aanwezig zijn en vervolgens schade aanrichten.

Voedsel

Volwassen kevers:

Een volwassen kever kijkt totaal niet om naar tapijt of iets dergelijks. Hij is voornamelijk in de bloementuin te vinden om zich te voeden met stuifmeel en nectar.

Larven:

Op zich hebben de larven, in eerste instantie, een nuttige functie, het zijn namelijk opruimers. Ze Leven van allerlei dood dierlijk materiaal, denk hierbij aan: dode insecten, dood vlees (kadavers) en oude wespen- en bijennesten. Ook zijn ze vaak te vinden in oude verlaten vogelnesten waar ze bijvoorbeeld de veren opruimen.
Ze hebben zich echter zeer goed aangepast aan de mens en eten graag wat wij hun voorschotelen zoals:
  • Allerlei textiel soorten
  • Bont
  • Leer
  • Ingedroogde etensresten
  • Decoratieve veren
  • Opgezette dieren

Voorkom dat de larven in huis komen

Voorkomen is beter dan genezen zegt men altijd en dat is in het geval van tapijtkevers zeker waar! Hebt u een vogelnest onder de dakpannen? Verwijder het nest zo snel mogelijk nadat alle vogeltjes zijn uitgevlogen, verwijder echter nooit een nest waar nog eieren of vogeltjes in zitten. Bovendien is het vernietigen van vogelnesten strafbaar. Daarnaast eten larven geen levend materiaal, ze komen pas als de nesten zijn verlaten. Indien u zelf goed in de gaten houdt wanneer alle vogeltjes zijn uitgevlogen hebt u nog tijd genoeg om het nest te verwijderen want de larven zullen in eerste instantie alleen het nest leegruimen. Maar op het moment dat het nest is opgeruimd kunnen ze vervolgens gemakkelijk via kieren en spleten uw huis binnen dringen. Het is daarom ook verstandig zoveel mogelijk preventief kieren en naden te dichten in uw woning. Hiermee weert u tevens ook allerlei ander ongedierte uit uw huis.
Vogels weren onder uw dakpannen heeft geen enkele nut, de larven komen niet in een nest die nog bewoont is, ze ruimen uitsluitend lege nesten. Voor vogels wordt het steeds moeilijker om nestruimte te vinden, gun hun een kans om ook te overleven.

Bestrijding

Zorg dat tapijtkevers geen plaag in uw woning gaan vormen en bestrijd ze op de juiste manier. Het is het allerbelangrijkst dat u de bron van alle ellende opspoort en die vervolgens aan pakt. U hebt hier hoogstwaarschijnlijk professionele hulp bij nodig want een tapijtkeverplaag kan zeer hardnekkig zijn. Indien de larven zich in uw kledingkast bevinden, dan kunt u uw kleding reinigen door ze tenminste een half uur op 60°C te wassen. Omdat niet alle kleding bestand is tegen hoge temperaturen, is het ook mogelijk om besmette kleding in een gesloten zak zo'n 7 dagen bij -20°C in de vriezer te leggen. De larven zullen deze temperaturen niet overleven.
Helaas bent u hier niet klaar mee, de larven kruipen in allerlei naden en kieren, waar ze zich schuil kunnen houden totdat u de kleding weer terug in de kast hangt. Ook is het mogelijk dat ze intussen op zoek gaan naar een andere voedselbron.
In de meeste gevallen bent u voor een grondige reiniging afhankelijk van een erkende ongediertebestrijder. Alle naden, kieren, tapijten, kasten en wat verder nog noodzakelijk is, zal behandeld moeten worden met een insecticide. Soms is de plaag dusdanig hardnekkig, dat behandeling na 6 tot 8 weken herhaald zal moeten worden.

Waarom worden ze ook wel museumkever genoemd?

De larven eten erg graag dode insecten, veren en opgezette dieren maar zijn ook gek op (antieke) kleden. Al deze voorwerpen zijn in bepaalde musea in grote getale aanwezig. Doordat de kevertjes zo klein zijn, gaan ze met een groot gemak door allerlei kieren en spleten en kunnen op die manier eenvoudig museumstukken "infecteren". De larven kunnen vervolgens een ware slachtveld aanrichten in een museumcollectie. Vandaar dat de tapijtkever ook wel museumkever wordt genoemd.

Tot slot

Voor meer informatie over ongedierte en plaagdieren bestrijding kunt u terecht bij de special door hier te klikken.
© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De boktor, schadelijk insect?De boktor, schadelijk insect?De boktor is een insect dat vaak wordt aangetroffen in de bossen van Quebec. De schade die door de larven wordt aangebra…
Letterzetter of boekdrukkever, Ips typographusDe letterzetter of boekdrukkever, Ips typographus, is een bastkever. De letterzetter is donkerbruin en wordt niet meer d…
Motvlinders bestrijden: hoe verwijder je motvlinders in huisMotvlinders bestrijden: hoe verwijder je motvlinders in huisMotvlinders zijn vervelende beesten die je liever niet in huis wilt hebben. Motvlinders laten zich het liefst s nachts…
Hoe bestrijd je motten in huis?Hoe bestrijd je motten in huis?Motten kunnen erg vervelend zijn in huis. Ze vliegen overal naar toe en steken donker af tegen een wit plafond. Een mott…
Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?De boktor of huisboktor kan een ware plaag zijn en voor grote vernielingen aan huizen zorgen. Het is daarom van groot be…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl
  • www.eu-insekten.de

Reageer op het artikel "Schade aan kleding of tapijt? Mogelijk hebt u tapijtkevers"

Reacties

A. V. D. Knaap, 28-09-2017 11:41 #6
L.S.
Wij vermoeden dat wij ons huis delen met de larven van tapijtkevers. De kevers zag ik aan voor lieveheersbeestjes, maar na het lezen van dit artikel denk ik dat dat een vergissing is. Mijn vraag is: hoe laten de larven het kleed achter? Wij vinden nl. de wollen draden langs de rand van ons kleed terug naast het kleed. Eerst in alleen in de zitkamer, nu ook op een van de slaapkamers.
Overigens hebben we wel elke winter lieveheersbeestjes in huis, we dachten dat die uit de kassen hier achter kwamen. De buren hebben daar ook last van.
Bij voorbaat dank voor uw aandacht, Tine van der Knaap

Maria, 09-08-2017 00:11 #5
Kan de tapijtkever ook laminaat aanvreten? Laminaat is vanaf de muur zeker 1 cm beschadigd over gehele breedte van kamer. Er liggen allemaal afgeschaafde stukjes laminaat bij, soms wel 1cm lang.

Ik heb de kier tussen de planken en muur met rietje aan kruimeldief opgezogen en leeg geschud op wit keukenpapier. Er zat 1 harige trage larve bij en een dooie tapijtkever. Is het bekend dat tapijtkevers ook laminaat beschadigen? Heb dit nog nergens gelezen. Er liggen alleen groene platen onder het laminaat (op betonvloer) maar geen isolatiefolie of -plastic. Maakt dat de situatie erger?

Willy, 17-10-2016 13:11 #4
Goedemiddag. Enkele randen van mijn vloerbedekking op zolder zijn aangevreten. Ik kan echt geen beestjes ontdekken. Maar het wordt wel erger de aangevreten randen. Zelfs met een vergrootglas gekeken. Wat raadt u mij aan om hier toch iets aan te doen? Op de zolder wordt ook elke dag het raam open gezet. En ook iedere dag gestofzuigd. Hopelijk krijg ik antwoord van u.
Bijvoorbaat dank.
Willy

J., 09-12-2015 21:20 #3
Geachte,
Ik kom die larves hier de laatste maand ook vaak tegen op kot, maar niet rond tapijten en ik maak ze altijd dood als ik ze zie. Soms zie ik ook huid liggen, wat erop wijst dat ze vervellen. Kan dit of gaat het dan niet meer om tapijtkeverlarves?
Vervolgens ben ik voorlopig nog geen enkele keer een kever tegengekomen. Ze komen voor op verschillende plaatsen, dus moeilijk in te schatten waar de bron dan zit. Kan ik ze ook bestrijden door mijn kot volledig met insectenspray te spuiten?

Met vriendelijke groeten, J.

Jelle, 20-10-2015 17:16 #2
Ik kom bij ons in huis op de tussenverdieping iedere dag een paar tapijtkeverlarves tegen, moet ik me zorgen maken, ik maak ze ook dood.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet, Jelle Reactie infoteur, 21-10-2015
@Jelle,
Het is verstandig om te kijken waar de bron zit om (ergere) problemen te voorkomen.
MvG El-Ja

Evert van den Born, 21-09-2015 04:00 #1
Ik kom op zolder regelmatig larve van tapijtkevers tegen. Waar zouden die vandaan kunnen komen? Ik heb laminaat liggen en geen tapijt. Ik kom ze soms ook wel eens tegen in andere ruimtes. Moet ik me zorgen maken? Ik maak ze altijd wel dood. Graag hoor ik van u.
Met vriendelijke groet Evert Reactie infoteur, 21-10-2015
@Evert,
Waarschijnlijk zit er ergens een bron waar ze vandaan komen, indien het erger wordt, kunnen ze problemen veroorzaken. Het is dan toch verstandig om te achterhalen waar de bron zich bevindt.
MvG El-Ja

Infoteur: El-ja
Laatste update: 20-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Plaagdieren
Reacties: 6
Schrijf mee!