InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > De boktor, schadelijk insect?

De boktor, schadelijk insect?

De boktor, schadelijk insect? De boktor is een insect dat vaak wordt aangetroffen in de bossen van Quebec. De schade die door de larven wordt aangebracht, lijkt op de schade die termieten aanbrengen en kan aanzienlijk zijn.

Uiterlijk

De boktor is een insect, familie van de kever, dat wordt gevreesd om zijn vernietiging van hardhouten bomen in Noord-Amerika. Volwassen dieren zijn ongeveer 7,5 mm tot 1,5 cm lang. Er zijn meer dan 20.000 soorten boktorren, maar over het algemeen hebben ze een zelfde uiterlijk. Ze hebben lange zwart-wit gestreepte voelsprieten, vaak langer dan het lijf en het lichaam is glanzend zwart met onregelmatige zwarte vlekken. Ze zijn in staat te vliegen, maar slechts korte afstanden.

Schade

Niet de boktor zelf, maar de larven doden veel hardhouten bomen, zoals de esdoorn, de iep, de kastanjeboom, de es, de berk, de populier, de wilg en nog veel meer. De boktor doodt jonge en oude bomen door tunnels te maken in de stam en de takken, waardoor ze de sapstroom verstoren, waardoor de boom verzwakt en uiteindelijk vaak ook sterft. Bij een plaag kunnen ze het eco-systeem in een bos serieus verstoren.
De boktor komt oorspronkelijk uit China en Korea, waar hij grote schade veroorzaakte aan populieraanplantingen. Dit gebeurde in China en ze waren niet in staat dit diertje te bestrijden. De boktor werd per ongeluk in de VS geïntroduceerd, waar hij voor het eerst werd ontdekt in 1996 en hij wordt ook al gesignaleerd Canada en meerdere Europese landen, zoals Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Engeland. Men vermoedt dat de kever verspreid is vanuit Azië, waar hij verborgen zat in houten verpakkingsmateriaal. In de VS is het de meest destructieve niet-inheemse insectensoort, die jaarlijks een schade van 3,5 miljard dollar aanricht.

Levenscyclus

Na paring van de boktor leggen de vrouwtjes de ovaalvormige eitjes op geschikte broedplaatsen, wat meestal reeds beschadigde bomen, stronken, stukken hout, vers gekapte stammen of zelfs verwerkt hout zal zijn. Na 8-14 dagen komen de eieren uit, waarna de larven leven van hard- en zachthout, soms ook naaldhout, kruidachtige planten of wortels in de grond.
De larven van de boktor moeten een bepaald gewicht bereiken voordat ze kunnen verpoppen. Dit is de reden dat ze overwinteren als larven of als poppen. Afhankelijk van het weer duurt het ongeveer tot twee, soms zelfs drie, jaar tot ze volwassen zijn. Als ze overwinteren zijn ze niet actief, ze hervatten hun levenscyclus pas weer in de volgende zomer.
De levensduur van vruchtbaarheid van een volwassen dier wordt beïnvloed door verschillende omstandigheden, waaronder het weer. Volwassen mannen worden ongeveer 50 dagen oud, de vrouwtjes 66 dagen.

Bestrijden

De gaten die een boktor in het hout maakt, zijn groter dan de gaten van houtwormen, waardoor ze dus makkelijker te herkennen zijn. De uitvliegopeningen zijn o.a. te vinden in kruipkelders of zolders. Zoals al eerder vermeld, is het niet de boktor zelf, maar de larve die e schade veroorzaakt. Het is dan ook zaak de larven te vernietigen. Gelukkig zijn er al vele professionele bedrijven, die dit kunnen. Ze doen dit d.m.v. warmtebehandeling en door de ruimte te vullen met koolstofdioxide. Het is duidelijk dat dit niet een makkelijk klusje is, dus het is altijd het beste een professional in te schakelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fleuryste, Pixabay
  • Wikipedia.

Reageer op het artikel "De boktor, schadelijk insect?"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 16-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!