InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > De sluipwesp kan ook mijnen opspeuren

De sluipwesp kan ook mijnen opspeuren

Sluipwespvrouwen worden ingezet als biologisch wapen. Zij ruimen namelijk allerlei insecten op. Maar sluipwespem kunnen ook mijnen, ziekten of drugs opsporen. Wat is een sluipwesp? En hoe kan de sluipwesp al die zaken opsporen?

Vrouwtjessluipwesp zorgt voor de bescherming van planten

Het leven van de sluipwesp wordt al jarenlang onderzocht. Daaruit is ondermeer naar voren gekomen dat het vrouwtje bepaalt of haar nakomeling een mannetje of een vrouwtje wordt. Maar uit de onderzoeken is vooral naar voren gekomen hoe de sluipwesp fungeert bij het beschermen van planten en het opruimen van insecten.

Planten geven een geur af die sluipwespen lokt

Planten die worden aangevallen door de koolrups kunnen een geur afscheiden die dient voor de sluipwesp. De geur lokt namelijk de sluipwesp en zorgt er voor dat het beest ervoor zorgt dat de koolrupsen hun vernietigende werk niet meer kunnen doen. De sluipwesp injecteert namelijk de rups met eitjes, waardoor de rups doodgaat. De plant kan dan vervolgens weer verder groeien.

Landbouwgewassen hoeven niet met gif bespoten te worden als de sluipwesp wordt ingezet

De sluipwesp zorgt er ook voor dat landbouwgewassen niet met gif hoeven te worden bespoten, omdat de sluipwesp het ongedierte wel tegenhoudt. Toch kan de sluipwesp niet ongehinderd ingezet worden als biologisch wapen. Vooral in de vrije natuur is namelijk niet bekend wat er gebeurt als er sluipwespen worden ingezet. In kassen is dat controleerbaar omdat de dieren opgesloten zitten, maar in de vrije natuur is dat een ander verhaal.

Sluipwespen in de glastuinbouw

Sluipwespen worden in de glastuinbouw al voor meerdere zaken ingezet. Dit zijn:
  1. Voor het bestrijden van bladluis
  2. Om de rode luis of de groene perzikluis te bestrijden worden ze ook ingezet bij de teelt in kassen van tomaat, aubergines en paprika

Sluipwesp: alleen het vrouwtje wordt ingezet

Van de Nasonia sluipwespen is bekend dat alleen de vrouwtjes als biologisch wapen in kunnen worden gezet. De vrouwelijke wesp maat met haar leboor (een dunnen gele buis) een gaatje in de pop van bijvoorbeeld een witte vlieg of een rups. Ze legt daarin haar eitjes. De larven eten de inhoud van het dier vervolgens leeg en na 2 weken wordt er geen nieuwe vlieg geboren, maar wel een nieuwe sluipwesp. De dieren die uit zijn gekomen eten daarna alles wat zich in hun omgeving bevindt aan larven of rupsen op.

Sluipwesp: mannetjes ontstaan uit onbevruchte eitjes

Bij de Nasonia sluipwesp blijkt dat het mannetje wordt geboren uit onbevruchte eitjes. Alleen een eitje dat dus wel bevrucht wordt kan een vrouwtjessluipwesp voortbrengen. Dit is belangrijk om te weten omdat alleen de vrouwtjes sluipwesp schadelijke insecten opvreten. De mannetjes sluipwesp heeft bovendien ook maar 1 set chromosomen in plaats van twee. De vrouwtjes hebben wel gewoon twee paar.

Vrouwtje bepaalt of er weer een vrouwtje wordt geboren

De vrouwtjes sluipwesp bepaalt overigens of er een dochter wordt geboren of een zoon. Bij de sluipwesp is een vader nodig om dochters te verwekken. De moeder bepaalt dat echter. Zij bepaalt of het ei bevrucht wordt met het sperma dat zij als een voorraad in haar lichaam heeft opgeslagen. Daarmee regelt zij dus de samenstelling van het nageslacht. Onbevruchte eitjes worden altijd mannetjes.

Sluipwespen hebben heel bijzondere eigenschappen

Naast de sluipwespen dus biologische wapens zijn, hebben ze nog meer bijzondere eigenschappen. Zo zijn de antennes van de insecten voor sommige stoffen nog gevoeliger dan een hondenneus. Dit kan er voor zorgen dat de sluipwesp op termijn kan worden ingezet voor het opsporen van allerlei objecten en stoffen.
  1. De sluipwespen kunnen drugs opsporen, maar ook biologische wapens.
  2. Tevens zijn ze in staat om plantenziekten, dierlijke ziekten en mensenziekten op te speuren.
  3. Aangetoond is bovendien al dat de sluipwesp ook mijnen en explosieven kunnen opspeuren.
Gerelateerde artikelen
Records in het dierenrijkRecords in het dierenrijkMensen breken records op onder andere de Olympische Spelen, maar de dieren kunnen er ook wat van. Voor dieren is het gee…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedreiging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
Aardappeltopluis - LuizenBladluizen, iedereen heeft er een hekel aan maar hoe kom je er van af? Daarvoor moet je eerst wat weten over de levenscy…
Biologische bestrijding met de producten van EcostyleBiologische bestrijding met de producten van EcostyleEcostyle heeft een breed assortiment producten die effectief zijn en op een natuurlijke manier werken. Daarom zijn deze…
Bestrijding van de wolluisDe Wolluis behoort tot de familie van de Coccoidea. Ze kunnen 3 tot 6 mm lang worden. Ze komen bijna overal op de aarde…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "De sluipwesp kan ook mijnen opspeuren"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!