InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Bedreigingen voor de moestuin: De bonenvlieg en de koolvlieg

Bedreigingen voor de moestuin: De bonenvlieg en de koolvlieg

Sommige vliegen kunnen de oogst in een moestuin behoorlijk frustreren. Zo zorgt de bonenvlieg er voor dat boontjes het niet goed doen. En de koolvlieg die vernietigt alles op koolgebied. Welke insecten bedreigen de moestuin. En wat is er te doen aan de bonenvlieg en de koolvlieg? Zijn de bonenvlieg en de koolvlieg natuurlijk te bestrijden?

De bonenvlieg

De bonenvlieg legt larven. Die beestjes eten zaden of zeer jonge kiemplanten. Een fragiel bonenplantje dat net uit haar boon is gekropen is dan ook een goede prooi voor de vlieg. Het gevolg is dat de bonenplanten slecht of heel onregelmatig opkomen. Eerst de bonen op een veilige plek oppotten tot ze groter en sterker zijn kan een optie zijn.

Vroege bonen zijn minder gevoelig voor de bonenvlieg

De phorbia platura zoals de bonenvlieg heet doet vooral van zich horen bij vroege zaaisels en koud weer. Wie de dieren zoveel mogelijk wil vermijden doet er goed aan zo vroeg mogelijk bonen te zetten. Bovendien moet er nooit in grond worden geplant waarin pas gespitte mest ligt. De grond waar boontjes in staan moeten sowieso niet overdadig bemest worden en al helemaal niet met verse mest. Bovendien moet zeker 2 weken gewacht worden met het planten van de bonen als er net sla, spinazie of kool van dezelfde grond komt. Afdekken met insectengaas beschermt ook.

De aspergevlieg

De aspergevlieg is ook een grote bedreiging. De aspergevlieg legt van april tot eind juli eitjes op de stengels van jonge aspergeplanten. Ze doen dit vooral in het tweede jaar. De stengels die al zijn aangetast groeien krom en de maden graven er vervolgens rode en bruine gangen in. Door sterk geurende kruiden naast de asperges te zetten kan voorkomen worden dat de aspergevlieg zich nestelt in de groente. Zijn de stengels al aangetast dan moeten ze tot tien centimeter boven het hart worden afgeknikt en vervolgens worden verbrand. En dan vervolgens afwachten of ze het weer gaan doen.

De koolvlieg

De koolvlieg is gek op alles wat de naam kool draagt. Insectengaas helpt wel tegen dit insect en voorkomt dat er gespoten moet worden.

De witte vlieg

Bij de witte vlieg ligt het anders. Wie dat beest in zijn tuin heeft, kan rekenen op problemen. De insecten komen per duizenden tegelijk, het lijkt alsof het pluisjes zijn, maar ze vreten alles kaal.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bedreigingen voor de moestuin: De bonenvlieg en de koolvlieg"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!