InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Muggen: feiten en fabels

Muggen: feiten en fabels

Muggen: feiten en fabels Lig je net lekker in je bed en ineens hoor je dat gezoem om je oren. Je doet het licht aan en er is niets meer te zien. Je doet het licht weer uit en gaat uiteindelijk slapen, waarna je de volgende ochtend wakker wordt onder de bulten. De mug is een vervelend monster en de grootste zomer ergernis. Er wordt veel gesproken over de mug, maar wat is nu wel en niet waar?

De fabels over de mug

Door de mensen zijn in het verleden vele fabels in de wereld gekomen met betrekking tot de mug. Hieronder de meest voorkomende fabels, welke momenteel worden gebruikt door ons.

Muggen zijn af te schrikken met licht en geluid

Dit is complete onzin! Er worden veel apparaatjes op de markt gebracht, zoals bijvoorbeeld de zogenoemde zoemstekkers. De bedoeling is dat dit apparaat het geluid maakt van een mannetjesmug, waardoor de vrouwtjesmug (diegene die altijd steken) bang worden en vluchten. Het geluid wat deze stekkers produceren is echter vele malen hoger. Ook is het flauwekul dat muggen op licht afkomen. De beestjes die op zon lamp afkomen zijn vliegjes en zeker geen muggen. Muggen gebruiken hun neus en gaan af op uitgeademde kooldioxide. Vanaf 40 tot 70 meter afstand weten ze al dat je er bent. Ze zien mensen hierdoor in het donker als een gloeiend voorwerp.

Bron: Photonut, RgbstockBron: Photonut, Rgbstock

Kruisjes in een muggenbult zetten helpt

Als je een kruisje op de bult zet zal je de eiwitten, waardoor je de bult hebt gekregen, verder verspreiden. De pijnprikkel is enkel tijdelijk weg. Ook als je even hard op de bult drukt zorgt dit voor een tijdelijke verdoving.

Na je vakantie wordt je niet meer gestoken

Weer zon onzinverhaal. Dus er zijn gewoonweg even minder muggen in de buurt of je hebt jezelf beter beschermt dit keer.

Zoemende muggen bijten niet

Muggen kunnen echt wel meerdere dingen. Dus ook zoemende muggen kunnen bijten. Wel is het zo dat ze niet kunnen zoemen en bijten op hetzelfde moment. Het zoemgeluid komt van de vleugels tijdens het vliegen. Een mannetje maakt wel zeshonderd vleugelslagen per seconden en een vrouwtje zon vijfhonderd slagen per seconden. Vermoed wordt dat ze zoemen om te kijken of de prooi slaapt, zodat ze veilig kunnen landen en bijten.

Muggen zijn gek op mensen met zoet bloed

Zo zijn er vele onzinverhalen die de ronde doen. Muggen zouden gekker zijn op bierdrinkers, mensen met zoet bloed en blonde vrouwen. Onzin! Muggen komen op lichaamsgeur af. Ieder mens ruikt anders. Dit alles op basis van de gezondheid, dieet, eetgewoonten en drinkgewoonten worden stofjes geproduceerd die muggen afstoten en aantrekken. Aangezien en vele soorten muggen zijn is het moeilijk te bepalen wat de juiste combinatie zou moeten zijn.

De feiten over de mug

Naast al deze fabels zijn er uiteraard ook nog waarheden over de mug te vertellen. Dit zijn zeker geen fabels en wellicht kun je er nog wat van opsteken. Hieronder een opsomming van de feiten over de mug.

Bron: Coscurro, RgbstockBron: Coscurro, Rgbstock

Je krijgt meer jeuk van krabben

Door het krabben van een muggenbult worden de eiwitten, waarop je immuunsysteem reageert verder verspreid. Als je dat doet wordt de reactie alleen maar heftiger.

Vrouwtjesmuggen zijn erger dan de mannetjes

Dit klopt. De vrouwtjes zijn juist diegene die bijten. Ze doen dit om bloed te krijgen, wat ze nodig hebben om hun eitjes te leggen. De mannetjes houden zichzelf in leven door zichzelf te storten op de sappen van bloemen en planten.

Muggen steken niet, maar bijten

Steken doe je met een angel. Muggen bijten daarentegen met een soort apparaat dat op een broodmes lijkt. Hiermee kunnen ze door de huid prikken. Het bloed wordt vervolgens opgezogen door een buisje. Er zijn zon 25 verschillende muggen in Nederland, hiervan steken er maar een paar. De meest voorkomende huis-, tuin,- en keukenmug is de Culex Pipiens.

Muggen zijn af te leiden

Muggen zijn heel goed af te leiden. Als je bijvoorbeeld buren heb met kippen dan zul je zien dat muggen eerder naar de kippen gaan dan naar de mensen. Dus als je buren nog geen kippen hebben, doe ze dan zo'n dier cadeau! Neem je tuin onder handen en gooi een emmer water achter de schuur, want die dient dan als broedplaats (en afleiding!). Verder is het van belang dat je de slaapkamer goed aanpakt. Zorg voor fysieke barrières. Met horren en klamboes kun je muggen al goed buiten houden. En gebruik ook de chemische middelen, zoals stekkers met citronella of Deet.

Kinderen krijgen grotere bulten

Hoe vaak je geprikt bent, je lichaamsgeur en je genetische achtergrond zijn afhankelijk van hoe vaak je geprikt gaat wordt en hoe je gaat reageren op muggenbeten. Kinderen hebben daarom ook vaker bulten dan volwassenen en ook zijn deze bulten veel groter en heftiger. Dit geldt in ieder geval voor onze Nederlandse muggen. In het buitenland hebben mensen ook vaak te maken met de zogenaamde tijgermuggen, welke veel venijniger bijten en ook overdag actief zijn.

Bulten zijn een reactie van je immuunsysteem

De mug versnijdt de haarvaten met dat zogenoemde broodmes. Hierdoor ontstaat een poeltje van bloed, dat zich onderhuids bevind. Hier injecteert de mug twintig verschillende eiwitten, waardoor het bloed niet kan stollen. Je immuunsysteem reageert hierop met een bult als gevolg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maatregelen tegen muggenHet is weer bijna zover: de muggentijd is aangebroken. Het irritante gezoem kan je uren uit je slaap houden. Er zijn een…
Manieren om steken van muggen te voorkomenManieren om steken van muggen te voorkomenEen erg vervelend probleem waar iedereen wel eens last van heeft wanneer hij of zij probeert te slapen: muggen! En dan g…
Muggen, zoemen, prikken en jeuk: bloed voor de eitjesMuggen, zoemen, prikken en jeuk: bloed voor de eitjesMuggen wekken bij mensen slechts ergernis op. Wij hebben een hekel aan het gezoem en als we een mug in huis signaleren,…
Allergisch voor de muggenbeetAllergisch voor de muggenbeetJe zult het maar hebben, een allergie voor muggenbeten. Met name in de zomer ben je dan flink de klos, want de muggen vi…
Tips om muggen te werenTips om muggen te werenMuggen kunnen heel vervelend zijn. Vooral in de zomer is er vaak overlast van muggen. De ramen staan open, er wordt buit…
Bronnen en referenties
  • www.milieucentraal.nl
  • www.byebites.nl
  • www.muggen-weg.nl
  • Afbeelding bron 1: Photonut, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Coscurro, Rgbstock

Reageer op het artikel "Muggen: feiten en fabels"

Reacties

Sjoerd, 11-10-2016 14:42 #2
Beste Theo,

Die "muggen" waarvan jij denkt dat ze op licht afkomen zijn over het algemeen niet de steekmuggen die ons zo'n last bezorgen. Nederland kent 38 soorten muggen waarvan er soorten zijn die wel op licht af komen maar dat zijn geen steekmuggen. Die vervelende steekmuggen komen dus niet op licht af maar veel andere (op muggen gelijkende) insecten weer wel.

Theo Grinwis, 14-08-2015 15:36 #1
Elke expert is continue aan het verkondigen dat het een fabel is dat muggen op licht af komen.
Er zullen zeker muggen zijn die dat niet doen, maar de muggen in het IJsselmeer gebied, komen en masse op het licht af.
En het zijn toch echt muggen, die zwermen zoemende beestjes die in het donker op alle lampen afkomen.
De witte muren zitten vol, tenminste in de buurt van de lampen, bomvol, en verderop waar geen licht is, een enkele verdwaalde mug meer niet.
Die experts moeten maar eens komen kijken.

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 03-09-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 2
Schrijf mee!