InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Mudi (Hongaarse herdershond)

Hondenrassen: Mudi (Hongaarse herdershond)

Hondenrassen: Mudi (Hongaarse herdershond) De Mudi is een middelgrote herdershond die oorspronkelijk uit Hongarije komt. Hij is geschikt als schapenherder en als jachthond. Door zijn kleine formaat voor een herder en hoog staande oren, valt dit ras op. Deze actieve hond is gemakkelijk in omgang en hij is goed op te voeden. Dit maakt deze bijzondere hond geschikt als hond binnen het gezin. De Mudi is helemaal in zijn element als hij veel beweging krijgt en lekker bezig kan zijn.

Geschiedenis

De Mudi werd vroeger in Hongarije gebruikt voor het hoeden van schapen, rundvee en varkens. Ook werd hij als jachthond gebruikt, vooral voor de jacht op wilde zwijnen. Dit ras behoort tot de kleine herdershonden en is aan het einde van de 19de eeuw ontstaan. De Mudi is zeer nauw verwant met de Kroatische herder en in mindere mate verwant aan de Pumi en de Puli. In 1936 werd de Mudi voor het eerst beschreven. In Hongarije is het stamboek nog steeds open. Hierdoor kan een hond zonder papieren na een keuring nog in het stamboek worden opgenomen.

Uiterlijk

De Mudi valt op door zijn hoog ingeplante en staande oren. De meeste herdershonden hebben dit soort kenmerkende oren. De gemiddelde schouderhoogte bij een reu is tussen 41 en 47 centimeter en bij de teef is dit tussen de 38 en 44 centimeter. Dit is voor een herdershond niet zo hoog.
Het gewicht is voor de reu gemiddeld 11 tot 13 kilo en voor de teef gemiddeld tussen de 8 en 11 kilo. De staande oren zijn hoog ingeplant. De staart is in een attente houding sikkelvormig en boven het lichaam gekruld. In rust hangt de staart. Een korte staart komt soms ook van nature voor. Zijn ogen zijn donker van kleur.

Vacht

De vacht is op de kop en aan de voorzijde van de poten glad. Op de rest van het lichaam is de vacht golvend en licht gekruld. Deze dichte vacht is tussen de 3 en 7 centimeter lang. De toegestane vachtkleuren zijn: zwart, grijs, blue-merle, bruin, crème en wit. Meestal is de vacht zwart van kleur. Om de vacht goed te verzorgen dient deze regelmatig geborsteld te worden.

Karakter

De Mudi is een gemakkelijke hond in omgang met een levendig karakter. Het opvoeden is eenvoudig en ze kunnen snel leren. Het zijn hele zelfstandige, snelle en actieve honden. Door zijn vriendelijke karakter kan de hond over het algemeen goed overweg met kinderen. Als gezinshond is deze hond dan ook goed geschikt, zolang hij maar genoeg beweging krijgt. De Mudi is ongeschikt om langere tijd alleen binnen te houden waardoor hij zijn energie niet kwijt kan. Ook als waakhond is de Mudi een geschikt ras.

Beweging

De Mudi heeft een grote behoefte aan beweging. Daarom is hij alleen geschikt voor een sportieve baas die de hond graag meeneemt om erop uit te gaan. Het liefst is deze hond de hele dag bij zijn baasje in de buurt om lekker mee heen en weer te kunnen lopen. Het is een goede huishond, zolang hij zijn beweging maar kwijt kan. Het is dan ook aan te raden de Mudi alleen aan te schaffen als je als baasje erg actief bent en veel tijd hebt om met je hond door te brengen.

Overige informatie

Zoals geldt voor de aanschaf van elk dier, moet je dit weloverwogen doen. Mocht je een sportieve Mudi als kameraad willen, dan is het raadzaam om je eerst goed te laten informeren. Een fokker zal je met alle plezier meer informatie over dit ras geven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vulpes, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • - www.wikipedia.nl
  • - www.hondenrassen.nl

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Mudi (Hongaarse herdershond)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 08-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!