InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Duitse Herdershond

De Duitse Herdershond

De duitse herdershond is een van de populairste rassen ter wereld. De eerste honden stammen af van van de dieren die werden ingezet om schapen te behoeden voor de wolven. In 1891 werd de standaard opgesteld voor dit ras. De duitse herder is een ras dat overal ter wereld voorkomt en zeer gewild is voor verschillende activiteiten.

Aard

De duitse herder is een waakzame hond die zowel binnen als buiten gehouden kan worden. Hij is zeer trouw aan zijn baas en is makkelijk af te richten. Het is een intelligente en opmerkzame hond die niet heel de dag alleen gelaten kan worden.

Uiterlijk

De duitse herder heeft een vrij lang lichaam. De rug loopt naar achteren toe licht af. Hij heeft zwarte met bruine aftekeningen. Soms wolfsgrauwe kleuren. De staart reikt tot net aan de grond. De ze hangt in een licht boog.
De beharing is dicht en stokharig en goed aanliggend.

Lichaamsbeweging

Deze hond heeft heel veel lichaamsbeweging nodig, als de hond de hele dag niets te doen heeft dan zal zijn karakter zeer snel omslaan in een vervelende en niet luisterende hond. Ga regelmatig met hem lopen of fietsen.

Let op; Met een hond onder de 1 jaar kan u het beste nog niet gaan fietsen omdat dit niet goed is voor zijn botten, deze zijn nog niet volgroeid en u kunt deze zo blijvend beschadigen. Bouw dit dus langzaam op. Dit geld ook voor het traplopen van een hond. De duitse herder is zeer vatbaar voor HD, dit is een afwijking aan de heupen.

Activiteiten

Mensen gebruiken de duitse herdershond voor vele doeleinden, enkelen hiervan zijn;
  • blindengeleidenhond
  • lawinehond
  • speurhond
  • waakhond
  • verdedigingshond
  • gezinshond

De duitse herder kan makkelijk in een gezin geplaatst worden met kinderen maar kan aan de andere kant ook gebruikt worden voor de politie als waak en verdedigingshond. Het is een hond met vele eigenschappen die zeer trouw is aan de baas. Het is een hond waarvoor je wel wat ervaring nodig hebt. Als hij merkt dat je niet de baas over hem bent dan zal hij snel met je aan de loop gaan. Hij is leergierig en wil alles voor zijn baas doen. Het is zeker nuttig om met een nieuwe pup op gehoorzaamheidscursus te gaan. Dit versterkt de band tussen de pup en u en hij leert u zien als de baas.
© 2007 - 2019 Senna0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Oudduitse herdershondDe Oudduitse herdershondDe Oudduitse herder lijkt zoals zijn naam al doet vermoeden op de Duitse herder. Dit artikel zal wat meer informatie gev…
De Schotse herdershond en de border collieDe Schotse herdershond en de border collieWanneer je op zoek bent naar een lieve en trouwe hond, zal een Schotse herder zeker wat voor jou zijn. Het zijn bijzonde…
Herdershonden: een veelzijdig hondenrasHerdershonden: een veelzijdig hondenrasHerdershonden zijn gefokt voor het werken met vee. Ze zijn op te delen in twee groepen: drijvers/hoeders en beschermers.
Alles over de Duitse HerderAlles over de Duitse HerderDe Duitse Herder is een hond die, zoals de naam al implicieerd, uit Duitsland komt. Het is wereldwijd een erg populaire…

Reageer op het artikel "De Duitse Herdershond"

Reactie

Roxanne, 27-10-2012 00:16 #1
Ik zit zelf te denken om een herdershond te nemen. Ik vroeg me alleen af, aangezien het mijn eerste hond zou worden terwijl ik op mezelf met mijn vriend woon, of het wel de juiste keus is als startershond. Ik ben opgegroeid met een herdershond als kind, maar wil niet dat, als ik er een neem, dat hij/zij ongelukkig zou worden omdat het mijn eerste hond is en ik dus in het zorgen voor een hond weinig ervaring heb.

Infoteur: Senna0
Laatste update: 14-04-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!