InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Raskat de Heilige Birmaan

Raskat de Heilige Birmaan

Raskat de Heilige Birmaan Alleen de naam al is fascinerend en de kat doet haar naam zeker eer aan. De Heilige Birmaan is een lieve en wonderschone kat met een lief karakter en prettige persoonlijkheid. De verhalen over het ontstaan van de Heilige Birmaan zijn net zo fascinerend als de kat zelf.

Geschiedenis

De geschiedenis of eigenlijk de legende vertelt het verhaal over een kat die uit het hedendaagse Tibet afstamt. De half langharige witte kat leeft bij de monniken in de tempel. Een van de witte katten is altijd in de nabijheid van de hogepriester Mun-Ha en op het moment dat deze aan het bidden is bij het altaar, wordt de tempel aangevallen. De stervende hoge priester met alle monniken om zich heen, heeft nu ook de witte kat -die continu bij hem is geweest- bij zich. Ze heeft haar pootjes op zijn witte haren liggen. Op het moment dat de hogepriester sterft verandert de kat van kleur en ontstaat de schitterende tekening die de kat nu heeft. Het zijn de kleuren van de gouden godin. De pootjes die de witte haren van de dode hogepriester nog raken blijven wit en plots kijkt ze in een richting met een gebiedende toon. De monniken zien wat ze wil zeggen en sluiten de openstaande zuidelijke poort. Dit voorkomt een nieuwe aanval.
De kat is vervolgens 7 dagen onafgebroken bij de hogepriester blijven zitten met een starende blik naar de gouden godin en sterft de kat plots. Alle andere katten in de buurt krijgen de kleur van de deze kat en ze vormen vervolgens een cirkel rond een jonge monnik. Een signaal dat deze jonge monnik de nieuwe hogepriester moet worden. Alsof de godin haar wil via de katten heeft neergelegd.

Naar Europa

Het verhaal is een legende, maar de kat komt zeker uit deze contreien en is enig moment naar Europa gebracht. Volgens de overlevering is het een Britse majoor die een koppeltje meegekregen heeft.
Deze majoor was eerder een van de redders van de monniken die begin twintigste eeuw opnieuw aangevallen worden, maar waar men nu de soldaten uit het Franse en Engelse leger achter zich aan krijgt. Voor deze reddingsactie krijgt de majoor een poes en kater mee.
Uiteindelijk is dit ras in Frankrijk verder uitgebouwd tot wat het nu is.

Uiterlijke standaard

Hoe moet de Heilige Birmaan er volgens de standaard uitzien? De kat heeft qua vacht halflang tot lang zijdezacht haar met points (kopje, oren en staart) en de bekende witte voetjes. Qua grootte is ze gemiddeld groot, maar heeft wel een relatief zwaar beenderstructuur en een gespierd lijf. De kat heeft een levendig karakter en is bovengemiddeld intelligent.

Ze heeft een afgeronde schedel en een matig wigvormige kop. De schedel boven de ogen is een beetje bolvormig en het laatste stuk richting de oren is juist ietwat plat. De kat heeft stevige kaken, een stevige neus en een beetje bolle wangen.
De ogen staan wijd uit elkaar en zijn gemiddeld groot. Ze lijken in eerste instantie amandelvorming, maar als je goed kijkt is het onderste ooglid plat. De ogen staan wel iets schuin. De kleur is betoverd helderblauw.

Karakter

De Heilige Birmaan is een gezellig kat voor in huis. De katten zijn levendig, maar niet overdreven druk. De volwassen kat is gemiddeld genomen zelfs een redelijk rustige kat. Je kunt ze scharen tussen de rustige Perzische kat en de drukke Siamees. Ze zijn wel aanwezig en maken graag deel uit van de leefgemeenschap waar ze bijhoren.

Onderhoud

De kat met halflang of lang haar heeft altijd wat meer aandacht nodig, met name dan vanwege de vacht. Ook de Heilige Birmaan moet regelmatig gekamd worden, maar vervilt niet zo snel als de vacht van de Perzische kat. De structuur is anders en de kam er dagelijks even doorheen halen, voorkomt dat je uren met de kat op schoot bezig moet zijn. Onderneem deze actie van jongs af aan en de kat weet niet beter.
Verder is de aandacht voor de vacht meteen een moment voor de kat zelf. De Heilig Birmaan heeft hier meer dan gemiddeld behoefte aan. Prima te combineren dus zon kwaliteitsmoment met praktische doeleinden.

Tot slot

Waarom de Heilige Birmaan? Je moet de combinatie van uiterlijk en innerlijk leuk vinden. Er zijn veel mooie rassen, maar de combinatie bij ieder beest maakt of je daar voor gaat of juist niet. Qua grootte gemiddeld, ziet er stoer uit, heeft zo haar aandacht momentjes en is erg lief. Dat is de Heilige Birmaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heilige Birmaan: de legendeDe Heilige Birmaan is een mysterieuze aanwezigheid, met zijn doordringende saffierblauwe ogen, zijn gouden gloed en die…
De Turks Angora katDe Turks Angora katDe kat komt, zoals de naam het al zegt, uit het Kaukasische berggebied. Eeuwen gelden werd de kat door scheepslui al mee…
Halflanghaar kattenHalflanghaar kattenDoor de jaren heen zijn er talloze raskatten ontstaan. Raskatten worden speciaal gefokt om aan internationaal geldende s…
Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafKittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafWie valt er nou niet voor zo een jong, klein en lief kitten! Voor je het weet heb je het aangeschaft. Niet zo slim dus.…
De kat als huisdierDe kat als huisdierDe kat wordt al eeuwen aanbeden. De kat had in de geschiedenis al iets wat men aantrekkelijk vond. We vinden ze al terug…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Casion, Pixabay

Reageer op het artikel "Raskat de Heilige Birmaan"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!