InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschaf

Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschaf

Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschaf Wie valt er nou niet voor zo een jong, klein en lief kitten! Voor je het weet heb je het aangeschaft. Niet zo slim dus. Koop je impulsief een kitten, dan is de kans groot dat je een heel ziek kitten of een veel te jong kitten hebt gekocht. Met alle emotionele en financiële gevolgen die niet leuk zullen zijn.

Een kitten zoeken

Een kitten zoeken is heel eenvoudig. Sla maar eens de advertentie pagina van een krant open, en je zullt zien dat er genoeg kittens worden aangeboden. Zoek je een kitten in een bepaalde kleur of ras, dan wordt het zoeken al een heel ander verhaal. Dan kan je beter even op internet snuffelen. Want daar heb je een ruime keus aan cattery's(fokkers). Huis tuin en keuken katten(europese korthaar) zijn over het algemeen voor gemiddeld 0,- tot 50,- euro te verkrijgen. Een raskat varieert tussen 150,- tot wel duizenden euro's.(gemiddeld 500,-) Dus bedenk eerst goed wat voor een kitten je wilt hebben.

Een kitten kopen

Als je je kitten hebt gevonden, maak dan eerst even een afspraak om het kitten te bekijken voor je besluit de koop te sluiten. Als je bij de eigenaar komt, kijk dan even hoe het er uit ziet. Is de omgeving schoon, zijn de katten bakkenschoon. Enz enz. Bij het kopen van een europese korthaar zijn de nestjes meestal een ongelukje. De moederpoes is meestal nog erg jong (jonger dan 1 jaar). Je zal waarschijnlijk te horen krijgen als de kittens 6 weken oud zijn weg mogen. (De eigenaar van de kittens wil er vaak zo snel mogelijk van af). Een kitten van 6 weken oud is nog lang niet klaar om weg te gaan bij zijn moeder.

Want:
  • Een kitten begint pas vast voedsel te eten tussen de 4 en 7 weken oud, en is dus nog erg afhankelijk van de moedermelk.
  • Een kitten leert tussen 4 en 6 weken oud zindelijk te worden (door de moederpoes), dus naar de kattenbak te gaan.
  • Met 8 weken leert een kitten nog een hoop sociale vaardigheden. Dus dat betekend de omgang met andere (dieren) katten. Wat gevaarlijk is en niet gevaarlijk enz enz.
  • Met een week of tien is het kitten pas redelijk afgespeend. Ze drinken nu alleen nog bij de moederpoes voor de lekkerte.

Als je je kitten hebt uitgezocht, bekijk het kitten even goed. Is het speels(ligt het niet appart van de andere kittens), heeft het schone oogjes en oortjes, een schone kont. Niets is zo vervelend als je een ziek kitten in huis neemt. Als dat allemaal ok is kun je er redelijk van uit gaan dat het kitten gezond is.

Bij het kopen van een raskat gaat het net even anders. Voor bepaalde rassen is er een wachtlijst. Mocht je aan de beurt zijn, maak dan een afspraak. Bij aankomst kijk dan eerst even om je heen. Is alles schoon, omgeving en de bakken. En lopen er niet te veel kittens rond.(max 2 nestjes) Want er bestaan ook broodfokkers. Dat zijn fokkers die kittens fokken voor geld.(een hobby fokker fokt voor het ras en niet voor geld. Na alle inentingen, ontwormings kuurtjes en voedsel, blijft er weinig van de 500,- over.) Vraag even naar het paspoort van het kitten. Daar staat namelijk alles van het kitten in. Ras, kleur, geslacht, welke inentingen ze hebben gehad, en natuurlijk de chip(identificatie nummer van het kitten). Een goede fokker brengt z'n kitten naar de nieuwe eigenaar toe, om te zien waar het kitten terecht komt. Hou er rekening mee dat je een raskat pas krijgt als het minimaal 1 kilo weegt en 13 weken oud is. Dit is bepaald door de raskat verenigingen.

Kitten in huis

Heb je je kitten uiteindelijk in huis, ga dan even lang een dierenarts om het na te laten kijken. Heeft je kitten nog geen inentingen,wormenkuur en chip gehad (meestal bij Europese korthaar), laat dat dan meteen doen. Meestal moet je 1 keer per jaar terug komen voor een herhalings inenting. De chip die het kitten krijgt is heel belangrijk. Mocht je je kat kwijtraken, en het wordt gevonden, dan kunnen ze via de chip jouw als eigenaar terug vinden. Heb je dit allemaal gedaan dan ziet jouw kitten een lang en gezond leven tegemoed!
Gerelateerde artikelen
Een kitten opvoedenEen kitten opvoedenAls je een kitten hebt gekocht, dan zal je deze ook moeten opvoeren. Het is nodig om je nieuwe huisdier bekend te laten…
Mijn kat krijgt kittens, en nu?Mijn kat krijgt kittens, en nu?Als je kat zwanger is, dan wordt dit ook wel drachtig genoemd. Gemiddeld duurt de dracht bij een kat 63 dagen. Meestal b…
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…
Katten en katjesKatten en katjesDe kat is en blijft een opmerkelijk dier. Gaat haar eigen gang en kan soms zelfs heel hautain overkomen en toch wordt de…
Je kitten en haar nieuwe omgevingAls je een kitten in huis neemt, dan is dit een overweldigende gebeurtenis voor dit kleine katje. Volg een paar eenvoudi…
Bronnen en referenties
  • Dierenartsen praktijk purmerend
  • Cattery van Beyazi haylaz
  • Cattery Mücevher

Reageer op het artikel "Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschaf"

Reacties

Nora, 18-06-2008 22:26 #3
Hoi, ik heb een kat van een jaar oud en sinds kort heb ik een kitten van 6 weken (weet dat het te vroeg is). Ik vraag me af of die kitten (vrouwtje) nu al zwanger kan raken?

Gert-Jan, 19-04-2008 13:06 #2
Hoi,

toen ik op mezelf ging wonen heb ik een poes genomen. Ze is nu 3 jaar, inmiddels woon ik samen en willen we een jong kitten erbij nemen. Alleen wij vragen ons af, of de poes die we nu hebben (is bijna 3 en een vrouwtje) of die beter af is met een jonge poes of een jong katertje?

Gr.
Gert-Jan

Lotte, 06-03-2008 18:23 #1
Hoi,
ik heb een poes van 0 jaar, bijna 1 (ong. 25 mei wordt ze 1).
Kan ze nu al zwanger worden? Want ze loopt sinds een paar dagen alleen maar te miauwen, en ik snap niet wat er is…
Gr. Lotte
ps. Graag via email antwoorden.

Infoteur: Lautof
Laatste update: 27-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!