InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De kattenren: de bouw, inrichting, vereisten en voordelen

De kattenren: de bouw, inrichting, vereisten en voordelen

De kattenren: de bouw, inrichting, vereisten en voordelen Katten zijn dieren die graag op verkenning gaan wanneer ze buiten komen. Helaas komt het maar al te vaak voor dat een kat niet meer terugkeert. Een alternatief om een kat in bijvoorbeeld een drukke en gevaarlijke omgeving als een stad toch veilig buiten te houden is het neerzetten van een kattenren. Een kattenren lijkt op een volière. De kat kan dan toch buiten verblijven en op deze manier genieten van de zon. Een ren bestaat doorgaans uit met gaas bespannen panelen en een dak. De kattenren staat vrij of wordt tegen een muur van een huis geplaatst. Vaak kan een kat op deze manier via het luik naar buiten en naar binnen.

Veilig idee

Niet iedereen vindt het diervriendelijk om een kat in een ren te houden, maar een kattenren kan een veilig idee zijn. In een drukke stadse omgeving kan een dier zo toch naar buiten. Wie het gedrag van een huiskat kent, weet dat een ren niet barbaars is. Katten die van kitten af aan nooit de wijde wereld in hebben gemogen zullen zich tevreden stellen met een ietwat beperkt territorium. Dieren die gewend zijn om de wijde wereld in te trekken zullen meer moeite hebben om te leven in de geringe ruimte van een huis en kattenren.

Voordelen van een kattenren

Een kattenren is een veilig idee voor iemand die dure raskatten houdt of erg gehecht is aan zijn dieren. Dankzij een ren kunnen katten die in de stad wonen of naast een drukke weg toch veilig naar buiten. Ze komen zo niet op de weg terecht en komen niet in aanraking met verwilderde katten. Niet tamme katten hebben een grotere kans op ziekten en hebben vaak vlooien en wormen. Voor onzekere katten is het bovendien moeilijk om hun territorium steeds te moeten verdedigen tegenover verwilderde katten. Dan kan er voor zorgen dat onzekere huiskatten ongewenst gedrag gaan vertonen als sproeien en het poepen buiten de kattenbak.

Wat kies je voor kattenren?

Het is belangrijk dat een kattenren zo groot mogelijk is. Een goede ren heeft ook een afdak. Het is ook handig om een deur in de ren te hebben, zodat het makkelijk is om de ren schoon te maken. Wanneer de ren tegen een muur komt is het aan te raden om een kattenluikje in de muur of deur te maken, zodat de kat zelf kan kiezen of hij wel of niet de ren in wil gaan. Als dit niet mogelijk is kan het aan te raden zijn om een raam in de muur te hebben. Dat raam kan dan de toegang geven tot de kattenren. Bij een vrijstaande ren is dat natuurlijk iet mogelijk. Als je er voor kiest een vrijstaande ren te maken is het aan te raden ook een hok in de ren te zetten, zodat het dier in de ren ook warm en uit de wind kan zitten.

Hoe maak je een kattenren?

De kattenbezitter kan een ren makkelijk zelf in elkaar zetten. Dat kan met panelen en gaas. De panelen dienen van hout of kunststof te zijn. De houten of kunststof skeletten dienen een hoogte te hebben van minimaal twee meter. De breedte zal ongeveer een meter zijn. De panelen van het dak zijn meestal groter, omdat die staan op verticale panelen. In minimaal een paneel moet een deur zitten. Het is ook mogelijk kant-en-klare kattenrennen te kopen via bijvoorbeeld internet of een dierenwinkel. De ren hoeft dan alleen nog maar in elkaar te worden gezet. Hout dient behandeld te worden om tegen weer en wind te kunnen. Let erop dat je hiervoor een milieuvriendelijk beits of conserveermiddel kiest. Besef ook dat het hout huisdiervriendelijk moet zijn en dat de gebruikte materialen niet schadelijk mogen zijn voor de kat.

Het inrichten van de kattenren

De ren is gemaakt, maar het is ook belangrijk om de ren zo in te richten dat de kat zich op zijn gemak voelt. In een hok op een stellage is de kat zeker van een warme en droge plek. Richt de ren het liefst in met stevig vastzittende plankjes en klimpalen. Katten klimmen graag en kunnen zo toch op verkenning. Katten beschikken het liefst ook over gras in de ren. De dieren eten gras om haarballen uit te braken en het eten van kleine hoeveelheden gras is gezond. Eventueel kan de ren worden gecompleteerd met een dode boomstam van een eik of beuk.
© 2012 - 2019 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De kattenren: de bouw, inrichting, vereisten en voordelen"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 01-04-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!