InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Teken bij je huisdier

Teken bij je huisdier

Teken bij je huisdier Teken zijn geen prettige dieren, het zijn parasieten en zetten zich vast op de huid. Ze leven van degene die ze mee draagt of dat nu de mens of het dier is. Ondermeer Lyme is een ziekte die door bepaalde soorten kan worden overgebracht en reden om behalve jezelf ook je huisdier regelmatig te controleren.

De teek op de huid

Blote huid

Bij de mens kan je je voor een deel wapenen, want meestal vinden we ze terug in hoog gras of struikgewas en als je niet met je blote voeten of open schoentjes gaat rondlopen waar de teken kunnen zitten, verklein je de kans aanzienlijk. De kat, het konijn of de hond kan je niet beschermen en dus is het zinvol om je huisdier regelmatig te controleren. De teek laat zich, door de uitstralende lichaamswarmte letterlijk vallen op hun ‘slachtoffer’.

Bloed zuigen

Je zou zeggen dat een beet pijn doet, maar dat is niet zo. Op het moment dat het dier zich vastzet en bloed zuigt, komt er meteen een pijnstillend middel mee. Als je dus niet controleert dan zou het dier een tijdje met de teek rond kunnen blijven lopen, zonder het zelf te merken.
Om te kunnen blijven drinken van zijn gastheer, zal de teek een soort antistollingsmiddel meesturen.

Een teek kan tot tien keer het eigen lichaamsgewicht opzuigen en kan van een minuscuul diertje wat je nauwelijks ziet, opzwellen tot een centimeter of wat. De huid van de teek is enorm rekbaar.
Gedurende de dagen dat de teek bloed zuigt, zal hij ook ziekteverwekkers de bloedbaan in spugen. Je huisdier kan hier behoorlijk ziek van worden.

Meer teken

Er leven tegenwoordig weer meer knaagdieren en herten en dat maakt dat er meer ‘gastheren’ zijn voor de teek om te blijven leven. Daarnaast is warmte lekker en door de gestage opwarming van de aarde komen er ondermeer meer teken bij. Deze temperatuur is uitermate geschikt voor de teek.

Bestrijden of voorkomen

Controleer op teken

Als je bijvoorbeeld in het bos gewandeld hebt met je hond, controleer de hond dan goed. De teek kan met een speciale pincet (te koop bij dierenwinkel en dierenarts) verwijderd worden. Het moet wel goed gebeuren en dat wil zeggen dat de teek met het volledige lijfje en al tussen de tangetjes van de pincet gezet moet worden om deze te verwijderen. Als er namelijk wat achterblijft, kan er een ontsteking ontstaan. Als je de teek binnen een dag of wat goed weggehaald wordt, dan is de kans op besmetting minimaal. Honderprocesnt garantie heb je niet, dus 'volg' je huisdier. Afwijkingen in het gedrag van het dier goed volgen is overigens altijd belangrijk. Aanhoudende afwijkingen kunnen een signaal ergens van zijn. Raadpleeg je dierenarts.

Beschermen

Beschermen kan je de hond of kat ook tegen teken. Er zijn shampoos, bandjes en flesjes voor in de nek en normaal gesproken is je huisdier dan voor een maand beschermd tegen de teek.

Ziekten

  • Lyme is een ziekte die bij dieren gewrichtsproblemen teweeg kan brengen, maar het kan ook koorts opwekken en de eetlust zal afnemen. Lyme is wel te behandelen met een antibioticum.
  • Een andere ziekte, en minder bekend, is Babesiose. Voor een deel zijn de symptomen gelijk als bij Lyme, maar het zorgt ook voor een verhoogde hartslag en het dier krijgt last van bloedarmoede. Bovendien zal de urine een bruinrode kleur hebben door de afbraak van bloed. Ook hier kan een dier van genezen, maar er mag niet te lang mee gewacht worden.
  • Ehrlichiose wordt ook veel overgebracht. Er is een acute en chronische vorm, waarbij de chronische vorm zorgt voor slechte eetlust, gewichtsverlies, koorts en vermoeidheid. Soms kan het dier ook een beetje last van bloedarmoede krijgen. De acute vorm kent dezelfde verschijnselen, maar het dier gaan dan ook nog braken en kan benauwd worden. Antibiotica kan voor genezing zorgen.
  • Verder kan de teek ook tekencefalitis overbrengen. Dit kan een ontsteking van de hersenen en het hersenvlies tot gevolg hebben. Er is geen genezing mogelijk.

Conclusie

Met een dagelijkse controle van je huisdier, kan erger voorkomen worden. Verder is maandelijks een nieuws bandje om de hals of flesje in de nek mogelijk ook de oplossing tegen de teek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
Teken gevaarlijker dan je denktTeken zijn kleine spinachtige beestjes die vooral in bomen en struiken voorkomen. Ze leven van het bloed dat ze opzuigen…
Help, een teek!Help, een teek!Het is weer zover; de zon schijnt en het is heerlijk weer om door het bos te wandelen. Eenmaal thuis ontdek je een beest…
Teken in NederlandTeken in NederlandTeken zijn niet de meest geliefde diertjes, we plukken ze van onze huisdieren en van onszelf. Ze kunnen de ziekte van Ly…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Teken bij je huisdier"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dierenrijk
Schrijf mee!