InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattentaal, een uitgebreide communicatie

Kattentaal, een uitgebreide communicatie

Kattentaal, een uitgebreide communicatie Katten kennen een breed scala aan communicatiemogelijkheden. Een inzicht in de gemoedstoestand van de kat, aan de hand van zijn of haar lichaamstaal.

Verdeling van communicatiemogelijkheden

Katten kunnen niet praten net als mensen, maar toch kennen ze verschillende vormen van communicatie, o.a. net als de mens via geluid. Grofweg is de kattentaal te verdelen in 4 groepen, namelijk communicatie door middel van geluid, lichaamshouding, mimiek en geur.

Geluid.

Kattengeluiden en hun betekenis op een rijtje:
  • Spinnen, voornamelijk gebruikt als de kat iets fijn vind, maar wat de meeste mensen niet weten is dat een kat ook kan spinnen als hij pijn heeft of ziek is.
  • Grommen, verjagen van een bedreiging.
  • Blazen, een sissend geluid dat eveneens gebruikt wordt om een bedreiging te verjagen.
  • Krolsheidsroep, geeft aan dat de poes in voortplantingsstemming is. Ze lokt hiermee katers.
  • Mekkeren, een geluidje dat een beetje lijkt alsof een langspeelplaat met miauwende katten blijft hangen onder het afspelen. Een uiting van frustratie, wordt bijv. gehoord bij katten die achter een raam naar vogeltjes zitten te kijken maar ze dus niet kunnen vangen.
  • Miauwen, lijkt een geluid te zijn dat katten voornamelijk gebruiken in hun communicatie met mensen en minder tussen katten onderling.

Lichaamshouding

Een rustige, relaxte kat heeft een ontspannen houding met de staart recht omhoog. Een woedende kat houdt de staart omlaag, terwijl hij/zij zwiept met zijn/haar staartpuntje. De kat maakt zich groot, bolt de rug en gaat soms zelfs een beetje dwars staan om er zo groot en angstaanjagend mogelijk uit te zien. Een angstige kat maakt zichzelf klein, en houd zijn/haar staart tegen zich aan.

Mimiek

Met mimiek wordt de gezichtsuitdrukking van de kat bedoeld. De stand van de snorharen, de grootte van de pupillen, enz.
Bij een rustige kat staan de oren rechtop, met de opening naar voren. Hij/zij voelt zich veilig en hoeft de oren dus niet te beschermen tegen gevaar. De snorharen staan wijduit, en de pupillen hebben een normale grootte. Een woedende kat heeft de oren rechtop, maar wel naar achteren gericht. De snorharen staan wijduit naar voren, en de pupillen zijn smal, maar de ogen wijd open. Angstige katten houden hun oren opzij en plat gevouwen. Ze houden de snorharen tegen zich aan, en de pupillen zijn groot.

Geur

De communicatie door middel van geur is minder belangrijk voor de mens. Wij kunnen veel minder goed reuken dan katten, en hebben dus niet zo veel aan deze vorm van communicatie.

Er zijn wel een paar zaken waar wij toch mee te maken krijgen, ondanks dat we niet op deze manier communiceren. Bijvoorbeeld sproeien. Sproeien is een welbekende vorm van communicatie door geur, waar mensen vaak vooral nadelen van ondervinden vanwege het feit dat katten binnenhuis kunnen gaan sproeien, wat een zeer sterke geur afgeeft. De meest voorkomende maatregel om dit tegen te gaan is de kat castreren voor de eerste keer sproeien.

Een tweede manier van geur afgeven is ‘kopjes geven’. Mensen zien dit vaak als een uiting van liefde, maar een kat heeft geurklieren o.a. onder de kin en op het voorhoofd, en op het moment dat hij/zij kopjes geeft, is dat eigenlijk een manier om het territorium af te bakenen.

Honden en katten

Honden en katten staan erom bekend niet goed met elkaar overweg te kunnen. Dit is natuurlijk lang niet altijd het geval, maar het is eigenlijk wel logisch. Op sommige punten is hun communicatie namelijk tegenovergesteld. Een kwispelend hondje is blij, wil spelen, enz. Een kwispelend kat is juist iets om uit de buurt te blijven als het even kan. Het is niet vreemd dat een hond dus denkt dat een kwispelende kat wel met hem wil spelen, terwijl dat juist niet het geval is. Als u toch een hond én een kat wilt hebben, gaat dat meestal het beste als ze van jongs af aan aan elkaar wennen, dan leren ze elkaar begrijpen en levert de communicatie weinig problemen op.
© 2012 - 2019 Foxx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een kat als huisdierEen kat is slim, ondeugend, eigenwijs, nieuwsgierig, lief en vooral erg gezellig als huisdier. Katten kunnen prima een p…
Mijn kat krijgt kittens, en nu?Mijn kat krijgt kittens, en nu?Als je kat zwanger is, dan wordt dit ook wel drachtig genoemd. Gemiddeld duurt de dracht bij een kat 63 dagen. Meestal b…
Lichaamstaal: non-verbale communicatieLichaamstaal: non-verbale communicatieZestig tot tachtig procent van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Lichaamstaal…
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…
Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Lichaamstaal vormt een belangrijk onderdeel van communicatie. Lees hier hoe je daar tijdens bijvoorbeeld sollicitatieges…

Reageer op het artikel "Kattentaal, een uitgebreide communicatie"

Infoteur: Foxx
Gepubliceerd: 15-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!